15
Fotogalerie

Everest: recenze filmu

Nejvyšší vrcholky hor už dávno nejsou jen pro vyvolené. Podle skutečných událostí natočená výpověď o lidské pošetilosti, které příroda vystavuje nemilosrdný účet.

Devětačtyřicetiletý islandský režisér Baltasar Kormákur je znám jednak díky svým ceněným domácím dílům (S milenkou mé matky, Severní blata, Hluboko), ale i ze spolupráce s Markem Wahlbergem na mnohem zaměnitelnějších hollywoodských akčních filmech jako Kontraband nebo 2 zbraně.

Podkladem výpovědi přeživších

Ve své novince, natáčené v americko-britské produkci, se obklopil americkými (Jake Gyllenhaal, Josh Brolin, Robin Wright) a britskými (Keira Knightley, Sam Worthington, Emily Watson) herci zvučných jmen, s nimiž se rozhodl vyprávět skutečný příběh dvou horolezeckých výprav. Ty se v roce 1996 rozhodly zdolat nejvyšší horu světa Mount Everest. Při sestupu však expedice zastihla silná sněhová bouře, která způsobila během jednoho dne (11. 5.) smrt osmi členům obou výprav.

Přeživším členem jedné z těchto expedic byl i americký horolezec, novinář a spisovatel Jon Krakauer, který se psaní o outdoorových aktivitách a horolezectví věnuje. Podle jeho knihy Útěk do divočiny (1996) natočil v roce 2007 Sean Penn svůj stejnojmenný film.

Ještě větší ohlas ale vyvolala další jeho kniha Peklo blízko nebe (1997), v níž popsal svou zkušenost z právě onoho osudného výstupu na Mount Everest v květnu roku 1996, kdy byl součástí výpravy pod vedením Roba Halla. Kniha, která tuto zdrcující událost zachytila, se stala bestsellerem. Byla nominována na Pulitzerovu cenu a časopis Time ji vyhlásil Knihou roku. V roce 1997 se dočkala i televizního zpracování pod názvem Into thin Air: Death on Everest.

aa44_tp_00003.jpgaa44_tp_00018.jpg

Scénář, pod nímž jsou podepsaní renomovaní tvůrci Simon Beaufoy (Milionář z chatrče127 hodin) a William Nicholson (Gladiátor, Bídníci), ale nečerpá jen z Krakauerovy knihy. Konzultantem filmu byl i další přeživší člen Hallovy výpravy Lou Kasischke, který svůj příběh popsal v knize After the Wind (2014). Tvůrci i herci se setkávali i s dalšími účastníky expedice, těmi, kdo jim poskytovali podporu v základním táboře i příbuznými obětí této tragédie.

Bez hodnotících znamének

O tom, co se na Mount Everestu z 10. na 11. května roku 1996 stalo, se snadno dočtete na internetu. Pokud se ale při sledování snímku nechcete ochudit o dramatické zvraty a necháte se rádi napínat, kdo tam nahoře před devatenácti lety nalezl smrt a kdo přežil, doporučuji vám seznámit se s výkladem tehdejších událostí až po zhlédnutí filmu.

aa44_tp_00035.jpgeverest-mv-10.jpg

Ono těch výkladů je více a liší se v tom, jak jednotliví účastníci obou výprav nahlíží na individuální pochybení konkrétních osob. Scenáristé ale nemají ambici stavět se do role soudců, kteří by posuzovali, kdo se zachoval zbaběle nebo nezodpovědně, ale snaží se přinést co nejvěcnější a nejautentičtější výklad tehdejších událostí podle sumy dostupných informací, jež měli.

Nechtějí se dopustit nějakého zkreslení, daného osobním výkladem jednoho z aktérů výpravy, a tak namísto interpretace s hodnotícími známky předkládají strohý, až reportážní záznam událostí, které vedly až k osudnému střetu s nevyzpytatelnými přírodními živly, jež nás přesahují.

Turistická atrakce nejen pro vyvolené

Ale nejen s nimi. Protože příběh výstupu na Everest je i příběhem o tom, kde končí hranice lidských sil a možností. V polovině devadesátých let minulého století se z místa pro několik vyvolených stala turistická atrakce, která přitahovala dobrodruhy všeho druhu, kteří si zde chtěli tuto hranici otestovat.

Toho využívali profesionální horolezci, kteří se proměňovali v podnikavce ze zážitkových agentur, jež na Everest vodili i nezkušené amatéry, kteří si to mohli finančně dovolit. Ze společnosti Adventure Consultants to byl pečlivý a svědomitý vysokohorský vůdce Rob Hall (Jason Clarke), z konkurenční Mountain Madness pak o poznání bezstarostnější Scott Fischer (Jake Gyllenhaal).

everest-mv-11.jpgeverest-mv-12.jpg

Oba se už v základním táboře domluvili, že kvůli větší bezpečnosti svých klientů budou spolupracovat. O ani jednom z nich se tedy nedá říci, že by vzali na 8 848 metrů vysokou horu v Nepálu někoho, o kom nejsou přesvědčeni, že to zvládne. V první půli května tomu nebylo jinak. Výstup byl naplánován na 10. května, kdy počasí podle předpovědi mělo zaručit oběma spojeným výpravám o šestnácti účastnících bezpečnou cestu na vrchol i zpět do základního tábora.

Nevyzpytatelná příroda

Jenže počasí je jak známo zrádné, a tak když došlo k náhlé změně směru a síly větru, boj o zdolání hory se změnil v boj o přežití. Stačilo drobné odchýlení od původní trasy, aby se najednou ve sněhové vichřici ukázalo, že cesta zpět přes příkrý sráz není dostatečně zajištěná. Že chybí lana, kyslíkové bomby, jídlo a nakonec i síly.

everest-mv-13.jpgeverest-mv-16.jpg

Ambice, egoismus, nepřipravenost a nezkušenost klientů, špatná rozhodnutí vůdců v důsledku přítomnosti novinářů. Jedním z nich byl i Jon Krakauer (Michael Kelly), kterého časopis Outside vyslal, aby zjistil, jak to s tou komercionalizací vysokohorské turistiky vlastně je. Všechny tyto faktory se negativně podepsaly na tragickém osudu obou výprav.

S jejich účastníky se seznamujeme v úvodní expozici, kdy klienti přijíždí do Nepálu a podnikají výstup do základního tábora. Jejich motivace k výstupu jsou různé, nejčastěji si chtějí splnit sen nebo skrze adrenalinový zážitek zaplnit nějakou emoční trhlinu v jejich životě.

Pokorný přístup k látce

Výstup pod vedením obezřetných profesionálů probíhá poměrně hladce, pravé drama vypukne až při sestupu. Režisér ho ale neinscenuje v duchu hollywoodských podívaných, kdy by nechal někoho heroicky umírat nebo akčně padat ze zledovatělých skalních útesů, přičemž ostatní se ho snaží zachránit.

Členové výpravy odpadají v důsledku otoku plic a mozku, když jim dojde kyslíková bomba, vyčerpáním, zmrznutím. Ty nejdramatičtější situace se odehrávají jakoby mimoděčně. Postavy, ztracené v šumění vichru, náhle nevstanou nebo zmizí.

Působí to velmi sugestivně, jako tichá výpověď o lidské pošetilosti, které příroda vystavuje nemilosrdný účet. Není čas na dojímání ani na soucit, každá chyba je draze zaplacena a čas na slzy štěstí a smutku nastává až v samém závěru, kdy se emoční stavidlo trochu uvolní. Přichází dojemný dovětek v podobě dobových fotografií a porovnání hrdinů vyprávění s jejich reálnými předobrazy.

everest-mv-18.jpgeverest-mv-19.jpg

Režisér k látce přistupuje subtilně, střízlivě, pokorně, realisticky. Nesnaží se z ní vydolovat cool podívanou v duchu Vertical Limit od Martina Campbella. Jeho pojetí se mnohem víc blíží dokudramatu Kevina Macdonalda Pád do ticha.

Tomu odpovídá i formální styl vyprávění, kdy se režisér obejde bez zpomalených záběrů nebo patetické hudby. Italský skladatel Dario Marianelli (PokáníAnna Karenina) se tentokrát drží zkrátka a jen podbarvuje náladu těch úžasných vysokohorských scenérií, jež ve 3D o to víc vyniknou.

Množství postav

Filmaři natáčeli s herci v italských Dolomitech, s profesionálními horolezci pak i v základním táboře na úpatí Everestu. Díky citlivě použitému CGI, IMAX kamerám a 3D vytvořili dokonalou iluzi boje několika postav o život uprostřed náhlé bouře.

Těch postav je opravdu hodně. Vedle již zmíněných dvou expedice tu máme ještě třetí pod vedením Guye Cottera (Sam Worthington), která je ale ve vyprávění upozaděna. V základním táboře s horolezci komunikuje operátorka Helen (Emily Watson) a podíváme se i za drahými polovičkami některých lezců. Rob Hall tu má svou Jan (Keira Knightley), patolog Beck Weathers (Josh Brolin) pak ženu Peach (Robin Wright).

everest-mv-20.jpgeverest-mv-21.jpg

„Zoufalé manželky“ na telefonu jsou ale čistě okrajové figury, a ani o nikom ze slavných herců nelze říct, že by zde sehrával vůdčí part. Ten hraje mocná příroda, herce rozeznáváte ve vichřici podle barvy bundy. Kormákurův nezúčastněný, pozorovací styl vyprávění má za následek to, že si k žádné postavě nevytvoříte silnější emocionální pouto.

Tento přístup bude pro značnou část diváků možná představovat problém. Tím, jak se režisér vzdává hodnotícího hlediska vůči postavám, ať už z důvodů piety nebo snahy o maximální nezaujatost, nám znesnadňuje identifikaci s jejich osudy.

Poslední slovo

Ve větším měřítku rozvíjí téma ze svého tři roky starého filmu Hluboko, který vyprávěl skutečný příběh rybáře, který v roce 1984 jako jediný přežil ztroskotání uprostřed ledového oceánu, odkud se mu zázračně podařilo doplavat až ke břehu.

everest-mv-9.jpgfnd_mc_everest copy.jpg

Everest vznikl v hollywoodské produkci a je režisérovým určitě nejambicióznějším dílem. Blízko má ale právě k tomuto komornímu dramatu. Lidská síla a vytrvalost je zde opět konfrontovaná s mocným přírodním živlem, který ve 3D získává majestátní podoby.

Onen živel vystavuje nemilosrdný účet lidským snům a pošetilostem a ukazuje, jak si příroda na této planetě umí vzít poslední slovo. Režisér k tomuto faktu přistupuje s pokorou a důrazem na realistické ztvárnění jedné z největších horolezeckých tragédií. Soudy ponechává stranou, čímž nás vybízí k většímu zájmu o toto téma.

everest_ver4.jpg

Everest

  • Žánr: dobrodružné drama
  • Původní název: Everest
  • www.everestmovie.com/home
  • Velká Británie / USA / Island 2015
  • Scénář: William Nicholson, Simon Beaufoy
  • Režie: Baltasar Kormákur
  • Hrají: Robin Wright, Keira Knightley, Jake Gyllenhaal, Clive Standen, Josh Brolin, Sam Worthington, Jason Clarke, Emily Watson, Michael Kelly, Martin Henderson
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 24. 09. 2015
Everest
film   6

Určitě si přečtěte

Články odjinud