20
Fotogalerie

Scott Pilgrim proti zbytku světa: recenze

Milostná romance pojatá jako počítačová arkáda? V parodickém světě Edgara Wrighta, stvořeném z popkulturních narážek, nic nemožného.

Scott Pilgrim (Michael Cera) je dvaadvacetiletý mladík, který hraje na baskytaru v amatérské rockové kapele Sex Bob-omb. Sdílí společnou domácnost se svým homosexuálně orientovaným kamarádem Wallacem (Kieran Culkin) a právě začal chodit s nadšenou sedmnáctiletou fanynkou kapely Knives Chauovou (Ellen Wongová). Ve snu se mu ale zjeví jiná dívka. Má fialové vlasy a jezdí na kolečkových bruslích.

Přenesení hráčské zkušenosti na plátno

Když ji na druhý den spatří v knihovně, bláznivě se zamiluje. Jeho cit je vyslyšen, ale v cestě k jeho naplnění stojí překážka. A ne ledajaká. Hned sedm bývalých ex-partnerů jeho vyvolené (včetně známosti stejného pohlaví) se rozhodne pořádně zkomplikovat Scottovu trajektorii lásky, mířící směrem k výšinám.

89479_ba.jpg 89479_bc.jpg 89479_bf.jpg

Pečlivou kontrolou Ramonina (Mary Elizabeth Winsteadová) následného milostného života chtějí jejímu novému nápadníkovi zhatit šanci na získání její srdce. Vzájemné potýkání navíc přichází v nejméně vhodnou dobu, kdy před Scottovou kapelou stojí výzva v podobě podpisu smlouvy s gramofonovou firmou, jež by jí umožnila nahrát profesionální album. Soutěž talentů se blíží a s ní i souboj kapel, které z garážového podzemí míří vstříc showbusinessovému šustění peněz. Uspěje nadějný hudebník na poli lásky i umělecké realizace?

Poměrně jednoduchý příběh z pera autora komiksové předlohy Bryana Lee O´Malleyho o rozsahu šesti sešitů se rozhodla scenáristická dvojice Michael Bacall a Edgar Wright zhustit do jednoho příběhu. Zachovává přitom úctu k výchozí látce, ať už jde o její zasazení do kanadských reálií dnešního Toronta nebo v přenesení grafické podoby mizanscény jejích jednotlivých panelů do filmového média. Součástí vyprávění se tak zcela přirozeně stávají titulky, rozdělené obrazy nebo fonetické přepisy zhmotněných zvuků.

scottpilgrimvstheworld-mv-34.jpg scottpilgrimvstheworld-mv-39.jpg

Účinek komiksové stylizace navíc násobí užitím ikonografických prvků počítačových her, které zastupují úlohu komentátora videoherně pojatých soubojů na život a na smrt, jež svádí současný a bývalí nápadníci tajemné Ramony. Tvůrci přenáší svou hráčskou zkušenost na plátno a s retro odkazy na 8- bitové konzolové hry zapojují jejich principy do vyprávění milostné romance.

Pódia jako bojiště

Vytváří tak osobitý svět s vlastní logikou, v němž se po chvíli přestaneme divit, že koncertní pódia zastupují bojiště, na nichž se zdolaní protivníci mění na mince a noiseová zvuková stěna dokáže zničit dvojici bratrských dvojčat dýdžejů. V tomto hájemství fantazie vám ne red bull, ale veganství dává křídla výjimečných schopností, fungujících ale jen do doby, než se napijete kávy s nesprávným mlékem a přijde si pro vás veganská policie.

Sny, vize a představy se stávají neoddělitelnou součástí reálného světa, v němž prostor a čas pozbývá své ohraničující kontury. V takovém iluzorním prostředí se může snadno stát, že ušlápnutý nekňuba začne prolétávat zdmi jako kříženec Supermana a Nea z Matrixu v jednom a v soubojích, popírajících fyzikální zákony, dávat za vyučenou svým nanejvýš sebejistým soupeřům. S každým zdolaným levelem, v němž se zjevují jeho nepřátelé, roste jeho moc, síla a sebevědomí a Scott se může snadněji projektovat do role neohroženého hrdiny. Takového Bob Saint-Claira počítačového věku, který namísto verbálních přestřelek, jimiž umrtvují své protivníky protagonisté komedií Kevina Smithe, používá zkušenosti, nabrané při paření na herních automatech.

scottpilgrimvstheworld-mv-15.jpg scottpilgrimvstheworld-mv-28.jpg

Způsoby likvidací Ramoniných ex-přátel jsou rafinovaně konstruovány, ale s jejich přibývajícím počtem se přeci jen dostavuje pocit povinného odškrtávání ze seznamu odstranitelných položek. Zde se vyjevuje největší slabina příběhu, jíž je malá provázanost a soudržnost volně propojených krátkých epizod, v závěru nevykazujících při arkádovitém stoupání vzhůru znaky gradace.

Ve stínu okázale bujících vizuálních nápadů rovněž pokulhává samotná milostná romance ústředního trojúhelníku, díky čemuž ve finále vyznívá trochu do ztracena rozluštění otázky, kdo odejde se zlomeným srdcem.

Sedm ex

Bude to snad Scott? Typický post-teenagerovský nerd, který okolní svět vnímá prizmatem okének barevných sešitů se zachránci světa v přilnavých trikotech a virtuálních hi- scoreů. Nesmělému outsiderovi se přihodí přesně to, co se v životě občas stává. Po období, kdy by se jeho milostný život rozhodně nedal nazvat úspěšným, náhle stojí mezi dvěma dívkami, z nichž si musí vybrat. Bude jeho vyvolenou naivně dychtivá Číňanka Knives nebo mnohem protřelejší Američanka Ramona? Scott skrze souboje s Ramoninými bývalými partnery prochází především iniciační proměnou od losera, visícího na krku svému kamarádovi, k někomu, kdo nachází sebeúctu a schopnost postavit se na vlastní nohy.

89479_bk.jpg 89479_bo.jpg 89479_bp.jpg

Michael Cera v jeho ztvárnění pokračuje v linii, vytyčené Junem Jasona Reitmana nebo komediemi z produkční stáje Judda Apatowa. Kieran Culkin zas po na Zlatý glóbus nominovaném Igbym v úloze sarkasmy hýřícího Wallace definitivně stvrzuje, kdo z rodiny chlapečka, jehož není radno nechávat o Vánocích samotného doma, je nejtalentovanější. Promiskuitní spolubydlící baví pomrkáváním po novém objevu Scottovy sestry Stacey (Anna Kendricková), která tak ráda poučuje svého bratra.

Ramona Flowersová v podání Mary Elizabeth Winsteadové barvou účesových přelivů, které mění podle nálady, připomíná Clementine z Věčného svitu neposkvrněné mysli, ale herečce chybí osudovost figury, ztvárněné Kate Winsletovou. Její unikavost a nepřístupnost je přesto pro Scotta přitažlivá a žene jeho úsilí získat ji do nejvyšších otáček. Doufá, že u ní nalezne to, co chybělo vztahům s bubenicí Kim (Alison Pillová), s níž randil na střední škole, nebo s Envy Adamsovou (Brie Larsonová), která si z jeho citů udělal hadr na vytření schodů, mířících k hudební slávě.

scottpilgrimvstheworld-mv-4.jpgscottpilgrimvstheworld-mv-31.jpg

Znemožnit se mu to snaží pestrá směska Ramoniných bývalých nápadníků, mezi nimiž vyniká arogantní blonďatý vegan (supermanovský Brandon Routh), který hraje na basu v konkurenční kapele The Clash at Demonhead a chodí s její zpěvačkou Envy nebo manipulativní mefistofelovský hudební producent Gideon Graves (Jason Schwartzman).

Popkulturní koktejl

Šestatřicetiletý britský režisér Edgar Wright s komikem a spoluscenáristou Simonem Peggem již s parodickou nadsázkou parazitoval na schématech oblíbených zombie hororů v Soumraku mrtvých nebo klišé bayovských policejních akčňáků v Jednotce příliš rychlého nasazení. Ve svém třetím celovečerním počinu se oprošťuje od nálepky „ toho chlápka, co dělá se Simonem Peggem“ a za předmět perzifláže si tentokrát vybírá svět počítačových her. Tím že se vzdaluje od kinematografických žánrových narážek do mnohem uzavřenějšího světa geeků a ze svého snímku činí záležitost více pro zasvěcené, jež nebude asi tak jednoznačně přijímána jako jeho předchozí zmíněné filmy.

89479_bg.jpg 89479_bh.jpg 89479_bj.jpg

Romantickou komedii s tradičními nástrahami, klestícími cestu k závěrečnému splynutí v náruči či posteli vysněného protějšku, přibližuje za pomocí vyprávěcích prostředků, blízkých x-té generaci diváků hudební stanice MTV, televizních sitcomů s jejich předtočenými smíchy, talk-show na červených pohovkách, superhrdinských komiksových vyprávění, japonských manga filmů a hlavně počítačových her, ať už se jmenují Super. Mario Bros (odtud odkaz k názvu Scottovy kapely), Street Fighter nebo jinak.

scottpilgrimvstheworld-mv-40.jpg scottpilgrimvstheworld-mv-43.jpg scottpilgrimvstheworld-mv-45.jpg

Extrémně zjitřená představivost je používána jako filtr, jímž je nahlíženo na okolní dění. Vše, co se děje, tak můžeme interpretovat jako surreálné dění uvnitř Scottovy hlavy. Ve zběsilém tempu, určovaném rychlými střihy a divokými prolínačkami, před našimi zraky tryská gejzír zkratkovitě podaných vtípků, vycházejících z videoherní a komiksové estetiky. Její ikonografie ale není používána samoúčelně. Tvůrcům slouží k zachycení emocí mladých protagonistů, pro něž je jejich nápaditý popkulturní koktejl určen. Tomu napomáhá i hudba, již pro film vytvořil producent Radiohead Nigel Godrich a která evokuje zvuk indie kapel, jež jste poslouchali, když vám bylo dvacet a po letech se k nim z nostalgie rádi vracíte.

Skutečnost, že v zámoří Scott Pilgrim, podobně jako Kick-Ass, finančně propadl, pak berte spíš jako doporučující známku kvality, razící si svůj vlastní styl, než něco, co by vás mělo od návštěvy kina odradit.

Scott Pilgrim proti zbytku světa

  • Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název: Scott Pilgrim vs. the World
  • www.scottpilgrimthemovie.com
  • USA 2010
  • Scénář: Michael Bacall, Edgar Wright (na motivy předlohy Bryana Lee O´Malleyho)
  • Režie: Edgar Wright
  • Hrají: Michael Cera, Mary Elizabeth Winsteadová, Ellen Wongová, Kieran Culkin, Annna Kendricková, Brandon Routh, Alison Pillová, Chris Evans, Mark Webber, Brie Larsonová, Jason Schwartzman
  • Distribuce: Bontonfilm
  • Distribuční premiéra v ČR: 14. 10. 2010

AVmania.cz hodnotí
filmHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_0_tmavsi.png8/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud