13
Fotogalerie

Marantz SR 6003: test AV receiveru

Hlavním rysem nové generace AV receiverů této audiofilské značky je na první pohled změna designu. Jaké jsou další úpravy ukáže test.

Designové souznění

Za onu změnu, kdy běžná spotřební třída je v hávu mnohem dražší řady, stojí jistě snaha o sladění všech firemních komponent. Nicméně vzhledem k tomu, že starší série byla po vzhledové stránce vynikající, nabízí se otázka, zda to vůbec bylo nutné. Ale jak se říká, změna je život. Neodpustím si jen malou poznámku k čelnímu panelu, který je kovový jen v centrální části, zatímco zaoblené strany jsou plastové a to přesto, že u Marantze byly kompletně v kovu snad i nejlevnější komponenty. Dle informací dodavatele by bylo ono kovové zaoblení prostě výrobně mnohem nákladnější a než by se zvýšená cena přenášela na zákazníka, zvolila se úspornější varianta; vyšší řady jsou pochopitelně nadále kovové.

DSC04662.jpgDSC04660.jpgDSC04661.jpg

Kdo trochu značku Marantz zná tak jistě ví, že byla u dostupnějších modelů v očích mnoha potencionálních kupujících poměrně skoupá na pokrokovější vybavení. Tedy ne, že by jí to ubíralo na kvalitě, ta byla vždy na špičkové úrovni, ale zákazníkům prostě chybělo patřičné vybavení zejména videoobvody, jenž právě v současné době doslova hýbou tímto segmentem trhu. Obecně mám poslední dobou totiž pocit, že ani ne tak zvukové, jako spíše obrazové vlastnosti rozhodují o nákupu toho kterého receiveru. A právě to se začíná výrazně měnit i zde – receivery Marantz jsou v dostupné třídě při zachování špičkového kvalitativního standardu vybaveny tím nejmodernějším, co je k mání.

DSC04666.jpg

Vysokou kvalitu a nadčasové vybavení starší řady zde dokládá také fakt, že se u „nováčků“ v podstatě jen přidávalo než měnilo. Původní vynikající koncepce a kompletní vybavení zůstaly prakticky zachovány, na podrobnosti mohu tedy vážnější zájemce plně odkázat na březnový test soukmenovce SR 5002, jehož kompletní vybavení včetně ovládání obsahuje i náš přístroj, plus ovšem níže uvedená radikální vylepšení ve videočásti a výbava „modrolaserovými“ dekodéry.

A co je všechno nového?

Je to především kompletní vybavení HDMI 1.3a se vším všudy co k tomu patří, tedy včetně úplné analogové videokonverze a upscalingu až na HDMI do rozlišení 1080p, dále HD dekodéry Dolby True HD, Dolby Digital Plus a DTS HD pro nastupující standard Blu-ray. To by samo o sobě nebylo pořád nic převratného, pokud by se pouze „naplnily normy“ dané kategorie a přístroj nebyl vybaven mimo 3 vstupy také 2 HDMI výstupy, ty jsou přepínatelné jak z menu, tak přímo tlačítkem z ovladače.

DSC04678.jpg

Zdvojený je také komponentní videovýstup, který již není přepínán, ale oba běží souběžně. Přístroj je tímto de-facto pasován na opravdové centrum domácího kina, kdy jeden HDMI výstup používáme např. pro menší LCD či plazmový televizor, zatímco druhý je trvale zapojen do (nejlépe Full HD) projektoru. Můžeme mít trvale připojeno snad vše, aniž bychom museli cokoli přepojovat, či používat nějaké externí „krabičky“. Tak za tohle dávám „plný počet“.

Čelní USB pro alternativní audioformáty začíná být pomalu samozřejmostí, prostě moderním způsobem pro přehrávání oblíbených (i když většinou nepříliš kvalitních) MP3, WMA, AAC, ale třeba i plného formátu WAV, vždyť s dnešní kapacitou USB přenosných disků není problém i několik alb v plné CD kvalitě. Související audioobvod M-DAX (Marantz Dynamic Audio eXpander) volitelný ve třech stupních pomůže značně vylepšit ztrátovou kompresi u zdrojů MP3 nebo AAC během přehrávání, což se během testu do značné míry potvrdilo. Z klasického vybavení vyzdvihuji především 6 digitálních vstupů a jeden výstupní, použitelný mimo jiné i jako výstup signálu pro další zónu (v sousední místnosti). Mimochodem multiroom je tradičně na vynikající úrovni a je schopen ozvučit jednu zónu výkonově a druhou signálem za pomoci externího zesilovače.

Ovládání

Přeprogramovaný ovladač s informačním displejem a možností učit se cizí kódy zůstal stejný. Tedy až na provedení – to je nyní v černé barvě, za což zde přidávám malý bodík navíc, neboť světlá tlačítka na světlém pozadí u minule testovaného modelu dohromady trochu splývala. Teď je vše skoro perfektní, zachována zůstala možnost tvořit jednoduchá makra a velmi užitečné je i vypínatelné podsvětlení tlačítek. Osobně ovladač hodnotím po technické stránce jako jeden z nejlepších v dané kategorii, moc se mi zamlouvá. Ovšem stejně jako minule je nutno poznamenat a upozornit, že zatímco technicky zaměřený uživatel bude nadšen, množství drobných tlačítek na ovladači může naopak méně technicky nadaným členům domácnosti činit potíže.

DSC04657.jpgDSC04664.jpg

Co se týče obsluhy přístroje, tak musím pochválit graficky velmi kvalitně zpracované a hlavně intuitivní menu, ve kterém je u takto sofistikovaného přístroje radost cokoli nastavovat. V momentě si totiž připadáte jako odborník a dříve nic neříkající čísla a výrazy teď mnohým jednoduchou a logickou formou umožňují donastavit přístroj podle sebe a hlavně jde hezky vidět přímý dopad kalibrace na jednotlivé zvukové parametry.

Na čem jsme testovali

Receiver jsme testovali klasicky na kvalitním setu reprosoustav českého výrobce Acoustique Quality - Kentaur set 2 (cca 29 000Kč) a vzhledem k cenové kategorii také na AQ Labrador setu 2 (cca 48 000 Kč). Jako B reprosoustavy kontrolně posloužily B&W 684 (cca 26 000 Kč) DVD přehrávač tvořil Marantz DV 3002 (cca 6 000 Kč). Pro čistě poslech CD a SACD a otestování analogových vstupů Denon DCD 1500AE (cca 19 000 Kč). Testovací disk DTS s hudebními a filmovými referenčními ukázkami byl dále doplněn koncertem Jean Michel Jarre s DTS zvukem a poslechem SACD a CD se známými skladbami od Dire Straits, TOTO. Pro otestování USB vstupu posloužil Flash disk s MP3 v kvalitě 192 kbps a nahrávkami v plném formátu WAV.

Testovací sestavu zapůjčilo a prostory poskytlo hi-fi studio Jasyko.

K dobré obsluze přispívá také dvouřádkový čtrnáctisegmentový vypínatelný displej na přístroji včetně pomocných informačních znaků, přičemž jako velmi šikovnou shledávám funkci zamykání tlačítek čelního panelu, která zajistí nežádoucí „obsluhu“ např. dětmi, před kterými je receiver mimo jiné také výborně chráněn masivním kovovým odklopným panelem, který přístroji dodává punc kvality a ukrývá čelní AV a USB vstup a především další „choulostivá tlačítka“ setupu.

Podtrženo sečteno …

Přes přehršel formátů si stejně jako u minulého výrobku cením velmi kvalitních režimů pro přepočet stereo signálů na multikanál – jsou naprosto věrohodné. Poslech potvrdil, že režimy Direct a Pure Direct zde nejsou jen pro parádu, ale jsou opravdu slyšet a ve stereofonním režimu dostáváte naprosto srovnatelný výsledek se slušnými stereo zesilovači. Ve spojení s kvalitními čelními reprosoustavami (stejné jako u minulého testu) dostáváte zejména díky Bi-Ampingu v kombinaci se špičkovou kalibrací MultiEQ od Audyssey naprosto odzbrojující zvukový projev, který vytváří stejně neotřesitelnou kvalitativní úroveň i v režimu domácího kina. Samotná kalibrace trvá poměrně dlouhou dobu a umí proměřit až 6 poslechových míst, výsledek však opravdu stojí za to, už jen prvotřídní souhra reprosoustav se subwooferem „hovoří“ za vše. Výsledkem jsou čisté a neunavující (a hlavně neotravující) basy, což je základ domácího kina.

DSC04654.jpg
Mikrofon pro automatickou kalibraci zvuku

Stejně jako minule mám pocit, že přístroj je ušit na míru opravdovému nadšenci. Osobně nepochybuji, že uvedený směr vývoje této značky je správný, výrobce zamýšlel zaujmout opravdu nadstandardním vybavením a ve své třídě se mu podařilo, špičková zvuková kalibrace MultEQ, čelní USB vstup, díky němuž si můžete oblíbené MP3 přehrát na kvalitním přístroji přímo, bez připojení přenosného přehrávače a bez zbytečných redukcí, schopnost ozvučit až dvě další nezávislé zóny pomocí funkce Multiroom, dále ovládání, které díky svému technickému a konzervativnímu vzhledu umožňuje přímý a okamžitý přístup prakticky ke všem funkcím a v neposlední řadě dva přepínatelné HDMI výstupy s kompletní videokonverzí z něj činí velmi nadčasový výrobek.

Marantz SR 6003

cena 27 000 Kč

  • produkt AV receiver 7.1 pro domácí kino
  • integrované dekodéry Dolby Digital, DD EX, Dolby Prologic, DPL II, DPL IIx, Dolby True HD, Dolby Digital Plus, DTS, DTS-ES, DTS Neo:6, DTS 96/24, DTS HD dekodér HDCD, dále obvody SRS Circle Surround II a Dolby Headphone
  • D/A převodníky 192 kHz / 24 bit pro všechny kanály
  • výkon 7× 100 W (8 ohmů / 20 Hz – 20 kHz)
  • harmonické zkreslení 0,08 %
  • kmitočtový rozsah 8 Hz – 100 kHz / +/- 3 dB (analogový vstup / Pure Direct)
  • odstup signál / šum 105 dB (analogový vstup / Pure Direct)
  • video vstupy / výstupy 3× / 2× HDMI (verze 1.3a), 3× / 2× komponent, 4× / 2× S-video, 4× / 2× kompozit
  • analogové audio vstupy/výstupy 6× / 3× stereo, 1× multizone stereo out, 7.1 vstup, 7.1 pre out
  • digitální vstup / výstup optický 3× /1×, koaxiální 2× / -
  • čelní AV vstup 1× kompozitní, 1× S-video, 1× stereo, 1× optický digitální
  • USB 1x čelní slot pro přehrávání z externího disku (hudební soubory MP3, WMA, AAC, WAV)
  • konektory pro externí řízení RS 232C, 12V DC OUT TRIGGER – 3,5 jack, FLASHER IN – 3,5 jack
  • tuner RDS, 60 FM/AM stanic
  • příkon / standby 600 W / 0,7 W (0,4 W Economy)
  • rozměry (š × v × h) 440 × 160,5 × 388 mm
  • hmotnost 13,2 kg
  • příslušenství dálkový ovladač, kalibrační mikrofon, AM a FM anténa, síťový kabel, originální a český návod

Zapůjčil

AVmania.cz hodnotí
design/provedeníHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0.png8/10
zvukHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.png10/10
připojeníHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.png10/10
ovládáníHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.png9/10
celkemHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_0,5_tmavsi.png9/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud