24
Fotogalerie

Arcam FMJ A29: integrovaný zesilovač pro náročnější [test]

Arcam za ještě ne nesnesitelné peníze nabízí pěkné zpracování a rozumnou, byť velmi klasickou konektivitu. Je to solidní, klasický koncipovaný a férově pojatý stroj.

Řada FJM od v Cambridge usazené firmy Amplification and Recording (známější však pod zkratkou Arcam) je na trhu už dlouhá léta a dnes nabízí pohled firmy na audiofilské komponenty a to jak ve dvou, tak ve vícekanálovém provedení. 

Jednou z posledních inovací je řada integrovaných zesilovačů, osazených zesilovacími obvody ve třídě G - jejich základním zástupcem je model A29, který navíc v době nedávné jako jeden z mála přístrojů na trhu zlevnil a to o téměř 30%.

Vzhled a konstrukce

Jde o kompaktní, elegantní a jednoduše vizuálně pojatý stroj, v jehož liniích ihned poznáte styl britského výrobce. Na nízkém čelním panelu (celý přístroj váží lehce přes 9 kg při rozměrech 43,3 x 27,5 x 8,5 cm [ š x h x v ] - zesilovač výšku dohání hloubkou) jasně dominuje to nejdůležitější, o kousek mimo středovou osu posazený velký knob pro regulaci hlasitosti.

Vpravo od něj najdete velmi jednoduchý stavový displej, který je ale dostatečně informativní. Pod ním jsou naskládána tlačítka pro přímou volbu vstupů, nalevo tři stejná, určená ale okamžitému ztišení, ztlumení displeje a aktivaci jediných dostupných korekčních obvodů, konkrétně vyvážení kanálů. Sestavu ovládacích prvků doplňuje už jen spínací tlačítko a dvojice 3,5 mm konektorů - jeden je pro prakticky rychlé připojení zejména přenosných přehrávačů, druhý pro připojení sluchátek pro soukromý poslech.

Zadní strana je pečlivě zorganizovaná, jak už to tak při takhle malé výšce musí být - vlevo je klasická napájecí zásuvka bez vypínače a devět párů analogových RCA konektorů (na FMJ A29 nic digitálního nehledejte) - šest z nich je standardních linkových, jeden doplněný zemnícím kolíkem je určen vstupu pro signál z MM přenosek. Zbylé dva páry patří linkovému výstupu pro nahrávání a regulovanému pre-out výstupu. Pak už jsou zde jen klasické dva páry reproterminálů velmi vysoké kvality, jejichž jediným teoretickým limitem je relativní blízkost, jinak jsou ale skvělé.

Arcam FMJ A29 je jako celek za dané peníze výborně navržený a cítíte z něj tu britskou "normálnost", která je na ostrovních přístrojích tak příjemná, byť dnes už je Arcam "jen" "Designed in the UK".

Při pohledu dovnitř vás zajisté potěší mohutný toroidní transformátor, ale třeba i mohutný chladič, vypovídající něco o použitých tranzistorech a očekávané tepelné ztrátě.

Důležité je, že výkon dodávají tranzistory pracující ve třídě G, což je vlastně zjednodušeně řečeno hybrid, který při nízkém výkonu nechává zesilovač pracovat v čisté třídě A se všemi jejími výhodami (a teplem) a pokud po obvodech budete chtít vyšší výkony, plynule přejde do práce ve třídě A/B a odevzdá svůj plný výkon. Prostředkem je použití několika napájecích zdrojů - pokud signál přesahuje možnosti prvního zdroje pro třídu A, připojí se další a dodají více energie. Výrobce tento efekt tak trochu připodobňuje k turbodmychadlu v autech...

Arcam FMJ A29 dodává maximální trvalý výkon 80 Wattů do 8 Ohm, špičkově pak umí až 175 Wattů do 4 Ohm. Udávané zkreslení je menší než 0,003% (80% výkonu / 8 Ohm / 1 kHz). Zajímavé je i to, že sluchátkový výstup prý zvládne rozhýbat sluchátka s impedancí od 16 do 2 000 Ohm, tedy úplně jakákoliv.

Na čem se poslouchalo

FMJ A29 jsme poslouchali zejména v roli partnera k Arcam CDS27, ale také jako protipól pro Naim Nait XS + Naim FlatCap XS, pro Norma Revo IPA-70B nebo Cambridge CXA80 - signál dodávaly ještě OPPO BDP-105D nebo Cambridge CXC a poslech probíhal přes Harbeth Monitor 30, Xavian Premio a Xavian Perla přes kabely ZenSati Authentica nebo TelluriumQ Silver a Black.

 

Jak to hraje

Třída G v aplikaci od Arcam nám ve všech námi prozatím zkoušených přístrojích jasně ukázala svou životaschopnost a velmi solidní grip na basech; nejinak je tomu i u FMJ A29 a jeho schopnost udržet pod kontrolou kontrabas v "So What" Milese Davise ("Kind of Blue" | 2005 | Columbia | CK 64935) je ve třicetitisícovém světě v podstatě na vrcholu, o moc lépe to za dané peníze prostě nejde.

Moc se nám líbila definice, pevné a konkrétní kontury a už taková ta dospělá elastičnost; pravdou je, že zesilovač nabízí spíše standardní, dostatečný objem, než rozmáchlé, efektní basy, ale právě autorita a jejich plynulý přísun bez váhání vytváří velmi konkrétní fundament, usazující reprodukci pěkně nohama na zem. Líbila se nám i příjemná vřelost a už dobře vystižený charakter dřeva nástroje.

Ona autorita a jakási příjemně vřelá plnost přednesu byla cítit i ve vokálu Katie Melua v "God on the drum, devil on the bass" ("The House" | 2010 | Dramatico | DRAMCD0061); objemově byl sice hlas opět tak akorát, zvuk je utažený a audiofilsky decentní, přesto právě na hlasech je cítit barevná sytost a přitom též čistota, zesilovač má pevnou ruku a kontrolu. Je pravda, že jeho klidnější charakter není přes všechnu kontrolu surový ani syrový - naopak třeba výrazné, tvrději znějící sykavky spíš uklidnil a zaobalil tak, že ani při vyšších hlasitostech nebyly ostré, byť stále byly jasně patrné. Vokál nicméně zesilovač umístil dopředu, dal mu soustředěnou konkrétnost a jistotu spolu s živostí.

Svou kontrolu pak FMJ A29 nepovoluje ani u nejvyšších tónů a třeba jednotlivé údery do činelů či vibrafonu v "That slavic smile" od The Modern Jazz Quartet ("Echoes" | 1987 | Pablo | 00025218014229) s ohledem na svou cenovou kategorii oddělil a ovládl naprosto parádně. Pravdou je, že zesilovač ještě ne úplně rozkryje delikátní strukturu zvuku činelu, stále ještě je tam trošku cítit onen celistvý šum, z něhož ale už vystupuje plocha nástroje a její rezonance i s jasný, kovový charakter, nicméně dlouhý a pozvolný dozvuk a taková ta dospělá komplexnost tu ještě tak úplně nejsou. Často agresivní vibrafon pak Arcam umí zkrotit tak, že je sice živý a jasný, ale také zcela nekonfliktní a dokonce příjemný.

Velkým benefitem třídy G je schopnost chovat se v dynamicky náročných pasážích jako větší, dospělejší zesilovač - alespoň tak se zdá dle toho, jak relativně štíhlý A29 zvládl udržet kontrolu nad velkým pianem v Musorgského "Velké bráně kyjevské" ("Obrázky z výstavy" | 1995 | Denon | CO-78827). Na straně jedné tu sice je objem zvuku opět spíše "tak akorát", na straně druhé ale cítíte, kterak obvody každý tón vezmou, vytvarují a vypustí na pevně nataženém vodítku, takže neztrácí jistotu a konkrétnost. To je v dané cenové třídy rozhodně velmi slušná práce. I dynamická špička tak umí správně vybuchnout a zesilovač umí dát průchod energii, chybí snad jen trochu výraznější váha, která by podtrhla velkolepost hudby.

V rozlišení se pak Arcam FMJ A29 také řadí k tomu lepšímu, co si za dané peníze lze koupit, ačkoliv analytičnost od něj tak úplně nečekejte; v "Indigo dreamscapes" od kvarteta DeJohnette - Metheny - Hancock - Holland ("Parallel Realities" | 1993 | Zaiks | JD 1251/52) trochu chyběl onen ambientní šum a ruch živé nahrávky, nicméně linky nástrojů jsou dobře čitelné a vše působí suverénně a konkrétně, byť k delikátním jemnostem se zesilovač ještě tak nějak nepropracuje. V rámci své třídy ale funguje výborně.

Methenyho "Spirit of the air" ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) byla opět pevná, přehledná a jasná, ale neměli jsme pocit holografického rozložení nástrojů po scéně; v pravolevém směru byla lokalizace bezproblémová, předozadní však spíše jen naznačená a vůbec hudba působila spíše jako jeden velký celek, jedna velká entita, než harmonie a součinnost mnoha jednotlivých, ohraničených prvků. Čitelnost hudebních linek je ale naprosto v pořádku, za dané peníze je rozhodně pozitivní, že zesilovač udrží pevnou ruku i mezi všemi těmi cinkátky a perkusemi, které hrají najednou.

Pokud se pevný grip už pěkně odspodu k něčemu opravdu hodí, pak je to schopnost dodat hudbě drajv, který ji pošťouchne kupředu - třeba "Ashes to ashes" od Faith No More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012) měla sílu, odpálila pěkně od podlahy a šlapala jako namazaný stroj, prostě celkově to bylo super. Atmosféra, energie, síla a drajv vás vtáhnou do rockového zážitku a je radost to poslouchat a pranic nevadí, že skrze rockovou stěnu cítíte tak trochu zvukové limity nahrávky, ať je to tvrdost tu nebo dynamické přiškrcení tam. Prostě to šlape....

Arcam FMJ A29 je dobrý zesilovač. Za ještě ne nesnesitelné peníze nabízí pěkné zpracování a rozumnou, byť velmi klasickou konektivitu. Co je na něm však nejlepší je jeho schopnost zatáhnout zvuku otěže a řídit ho suverénně a autoritativně od podlahy ke stropu, tedy napříč frekvenčním spektrem. Kde má být pevnost a energie, tam jí také A29 dokáže dodat a snad jen celkově trochu uměřenější objem je něco, co byste v dané třídě mohli chtít zlepšit. Jinak je to solidní, klasický koncipovaný a férově pojatý stroj, který "prostě hraje" a je to zábava poslouchat. Nic víc, nic míň.

Klady

+ pěkná stavba
+ třída G má velmi slušnou dynamiku i kontrolu
+ živý a pevný zvuk
+ dobrý poměr cena / výkon

Zápory

- objemově je zvuku spíše tak akorát

Arcam FMJ A29

Cena: 33 590 Kč

  • Výkon: 2 x 80W, 8 Ohm třídy G
  • Vstup: AUX čelní, 6x RCA + 1x phono pro MM přenosku, 1x Pre-out
  • Výstup: 1x výstup pro nahrávání, sluchátkový výstup, USB pro externí zařízení
  • Rozměry: 433 x 275 x 85 mm
  • Hmotnost: 9,2 kg
  • Univerzální IR dálkový ovladač
  • Nízká spotřeba v pohotovostním režimu: 0,5W

Zapůjčil: AQ
Výrobce: arcam.co.uk


Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud