9
Fotogalerie

Hudba online a hudební služby – vyberte si tu správnou

Hudební služby jsou neuvěřitelně pohodlné, měsíčně z karty zmizí cena několika piv a vy posloucháte cokoli, kdykoli a kdekoli. Přesto bohužel nejsou hudební služby dokonalé.

Před několika lety se rozhořel tuhý boj o to, kdo konečně nabídne hudbu za měsíční úplatu co největšímu počtu uživatelů. Vznikla hromada služeb, ale přežilo jen několik úspěšných.

Netvrdím, že níže zmíněné služby jsou jediné, ale zcela bezpečně jsou nejznámější. Pokud jste zatím s žádnou hudební službou nezačali, vybírejte pečlivě, následný přechod jinam totiž není vůbec snadný.

Platíte pronájem

Vy platíte určitou měsíční splátku a za to je vám poskytnut přístup do hudební knihovny. Hudbu je zpravidla možné ukládat do telefonu, tabletu nebo počítače pro off-line poslech, ale skladby nejsou vaše. Pokud přestanete platit, na hudbu už nemáte nárok. Pakliže se vám podaří nějak ukořistit soubory s hudbou a posloucháte je, přestože už neplatíte, porušujete smluvní podmínky.

GPMLogo.png

Než ale začnete platit, je vám umožněno službu vyzkoušet. Někde dostanete měsíc, někde tři. Někde můžete zůstat u bezplatné verze, byť s jistými omezeními. Naprostou nutností je pak registrace a zadání platební karty nebo PayPalu. Tento krok je nutný, i pokud chcete službu jen zkusit. Dávejte si velký pozor na automatické placení. Pokud na to zapomenete, začne se po skončení bezplatného zkušebního období automaticky strhávat daná částka.

Stran kvality zvuku vede Tidal a Apple Music, musíte mít ale kvalitní sluchátka, abyste rozdíl vůbec poznali.

Ušetřit se dá, pokud šáhnete po nějaké verzi rodinného předplatného. V praxi to znamená, že jeden člen rodiny (nebo jeden ze skupiny kamarádů, co vezme placení na sebe) platí měsíčně o něco vyšší částku, než jako jednotlivec, a pak u svého účtu přidá do „rodiny“ další uživatele, kteří pak využívají službu také. Pokud se takto domluví skupinka lidí, může vyjít měsíční předplatné na hlavu na hodně zajímavé peníze.

Široké portfolio

Chlubení se miliony skladeb v databázi už dávno není v módě a navíc to není ani relevantní číslo. Jednoduše se dá říct, že nikde nenajdete všechno. Někteří umělci, či nahrávací společnosti mající práva ke konkrétním dílům, prostě streamování za úplatu nefandí a bojkotují jej. 

26-spotify.w1200.h630.jpg

Protože jde o tuhý konkurenční boj, uzavírají společnosti s interprety exkluzivitu, takže album jednoho najdete jen na Apple Music, jiný umělec nechá svou novinku jen na Tidalu atd. Obecně jsou práva na hudbu dost komplikovaná, takže se setkáte s případem, že skupina natočí své deváté album pod labelem, který nechce hudbu streamovat, takže jej musíte koupit, abyste mohli poslouchat celou sbírku, nebo se smíříte s tím, že máte ve sbírce jen osm alb.

Rozhodněte se podle nabídky hudby, ale i podle pohodlnosti aplikace. Každý vám dá minimálně měsíc na zkoušku.

Mainstreamový posluchač bude pravděpodobně s nabídkou spokojen a najde u všech prakticky cokoli. Čím více je váš preferovaný hudební styl minoritní, tím je nabídka omezenější. Proto je super, že si můžete všechno zkusit a najít službu, která se vám toho nabídne nejvíce. Jako minoritní žánr se z celosvětového pohledu dá označit i česká a slovenská scéna. Současné šlágry od interpretů hraných v rádiích najdete skoro všude, ale starší věci se hledají hodně špatně. Navíc jsou u některých songů vyplněné popisky bez diakritiky, jindy najděte jedno album pod interpretem Horkýže Slíže a jiné pod Horkyze Slize. Pak máte diskografii rozházenou mezi dva umělce. Takovýchto drobných nedostatků se dá u všech služeb najít hromada.

Co je však třeba dodat, je fakt, že se to celé zlepšuje. Bojuje se o každého zákazníka, takže je v zájmu dané služby sehnat práva ke všemu a vyhnout se tak podivnostem, jako je chybějící song číslo tři na albu, protože se nedomluvili s textařem.

Dobře poradí

Další důležitou vlastností, kterou lidé vyžadují, je učení se vašemu hudebnímu stylu. Ne každý si chce připravovat playlisty, přemýšlet jakou písničku si pustit první a jakou druhou, ale chtějí prostě něco pustit. Všechny služby se snaží pozorovat váš hudební vkus a na základě toho si můžete nechat hrát songy podobné tomu, který teď hraje, případně si takto vytvořit celý chytrý playlist.

apple_music_logo__10298_zoom.jpg

Celá tato záležitost je vlastně alchymie, kterou si každá služba dělá úplně po svém. Důležitý je pochopitelně čas, čím déle necháte program učit, tím relevantnější výsledky dostanete. Toto je důležité také pro vyhledávání nových interpretů, podobných alb, soundtracků atd. Z pohledu mého okolí je právě tahle funkce ta klíčová. Od toho se odvíjí ještě jedna věc a tou jsou předpřipravené playlisty, či nálady. Nachystané songy pro lepší usínání, na cvičení, na oslavu, umí všechny služby. Subjektivně je právě tato interakce pro uživatele hlavní kritériem pro rozhodování. Jakmile se služba naučí a vy si zvyknete, je přechod jinam hodně problematický.


Spotify

Web: www.spotify.com

Doslova synonymum pro přístup k hudbě nabízí tolik oblíbený poslech zdarma, byť v nižší kvalitě s reklamou a bez možnosti uložení pro off-line. Za 5,99 € měsíčně máte Premium účet s přístupem k nejvyšší kvalitě a možností ukládání. Rodinné předplatné až pro 6 uživatelů stojí 8,99 € za měsíc. Kromě iOS a Androidu existuje také aplikace pro Windows Phone (10 Mobile), byť se v zákoutích internetu se šušká o její zrušení.

Spotify.jpg

Spotify má poměrně přehlednou, ale jen anglicky hovořící aplikaci. Přes desktopovou aplikaci můžete to do telefonu nahrát vlastní skladby, cloudové úložiště ale nehledejte. Uživatelé si chválí hlavně smysluplné doporučování a další hudby a velkou uživatelskou základnu, která může sdílet své playlisty. Bohužel si mobilní aplikace s uloženou hudbou občas chce tvrdohlavě sáhnout na data, což třeba v cizině zrovna nepotěší.


Apple Music

Web: www.apple.com/cz/music

Na iOS jde o nativní aplikaci, takže si stačí jen objednat předplatné a to se naváže na vaše Apple ID. Uživatelé Androidu musí aplikaci nainstalovat. Měsíční předplatné stojí 5,99 €, za 6 uživatelů v rámci rodiny zaplatíte 8,99 € měsíčně. Od zavedení až doteď platí akce na tři měsíce zdarma. U rodinného předplatného je třeba dávat pozor, služba je totiž svázaná s Falimy Sharing, takže spolu uživatelé mohou sdílet i platební kartu, nakoupené aplikace, knihy atd.

Apple Music.jpg

Největší slabinou Apple Music je nutnost používat iTunes na počítači, aplikace je na Windows tragédií a na OS X nutným zlem. Jen tak si můžete přidat do knihovny vlastní skladby, které jsou pak přístupné na všech zařízeních, kde jste přihlášení Apple ID. Bohužel se občas stává, že se nahrajete v iTunes písničku, ale z telefonu hraje něco úplně jiného, byť se správným názvem.

Apple hodně tlačí na kvalitu skladem a na finální mastering ve studiu, často se stává, že stejný song ve stejné kvalitě zní na Apple Music lépe než na Spotify, protože je jinak namixovaný. Apple provozuje své vlastní rádio Beats 1, tlačí interprety do sociální komunikace s fanoušky skrze službu Connect a snaží se poměrně úspěšně porozumět vašemu hudebnímu stylu. Pokud vám nějaká skladba chybí, můžete si ji koupit v iTunes Store a ona se zařadí do vaší knihovny.


Google Play Music

Web: play.google.com

Situace je podobná jako u Applu, jen zrcadlově obrácená. Uživatelé Androidu mají služba zpravidla předinstalovanou, a pokud mají svázanou kreditku, stačí se přihlásit k měsíčnímu předplatnému za 149 Kč. Rodinné předplatné je v plánu, ale zatím u nás není k dispozici. Na 60 dní si můžete službu vyzkoušet a pak se automaticky začnou strhávat peníze.

Google Music.jpg

Aplikace je dostupná i pro iOS, kde se původně nedaly stahovat písničky pro off-line poslech, ale to už je nyní vyřešeno. Uživatelé si hodně chválí, jak rychle se Google učí a doporučuje ty správné skladby. Ve webovém rozhraní si do cloudové knihovny můžete přidat až 50 000 skladem, která pak máte dostupné odkudkoli. Google má i vlastní obchod, takže se chybějící kusy dají dokoupit.


Tidal

Web: tidal.com

Jedinou odlišností oproti zbytku je možnost předplatit si streaming v Hi-Fi. Za 330 Kč měsíčně můžete poslouchat bezztrátové Flac soubory, klasickou ztrátovou kvalitu oceňuje Tidal v účtu Premium na 165 Kč měsíčně. U obou verzí máte 30 dní na vyzkoušení. Rodinné předplatné Hi-Fi stojí pro dva uživatele 495 Kč a každý další člen jen je za 165 Kč. Klasická verze je pro dva za 247,5 a každý další stojí 87,50 Kč.

Tidal.jpg

Maximálně vás může být pět. Dlouho jsem zkoumal, jestli má dražší Hi-Fi smysl a došel k závěru, že na mobilu spíše ne. I u drahých sluchátek na špičkovém telefonu jsem nepoznal rozdíl mezi Tidal Hi-Fi, Tidal Premium a třeba Apple Music. Ztrátové kodeky jsou tak dobře nastavené, že to chce opravdu netopýří sluch, pokud ale chcete poslouchat na kvalitních reproduktorech, může být rozdíl u Flacu hodně citelný. Je třeba brát do úvahy i větší datovou náročnost Flacu a to jak u stahování, tak u uchovávání v paměti.


Deezer

Web: www.deezer.com

Tahle služba měla před několika lety velmi dobře našlápnuto a chlubila se největším počtem skladeb. Jenže po rozmachu Spotify a Googlu a upadl Deezer trochu v zapomnění a je to škoda. Aplikace je příjemná a přehledná, hodně sází učení se vašemu hudebnímu stylu a chystá vám nové playlisty.

Deezer.jpg

Po vzoru Spotify nabízí také omezený poslech zdarma, placená verze bez reklam s možností ukládání pro off-line poslech stojí 165 Kč a první měsíc máte zdarma. Rodinné předplatné není v současnosti dostupné pro ČR, nicméně v zahraničí už nabídka funguje. Do aplikace je možné přidat i vlastní skladby, ale jde to pouze pomocí desktopové aplikace a podobně jako u Spotify jde jen o zkopírování souborů do telefonu, žádný cloud. Aplikace je dostupná pro Android, iOS i mobilní Windows.


Youradio

Web: www.youradio.cz

Lokální záležitost, která se trochu vymyká všemu předchozímu. Nejdete tady typicky po interpretech nebo celých albech, ale posloucháte kompletní předpřipravené nálady. Případně si takový playlist sami vytvoříte. S účtem zdarma máte poslech s reklamami a do off-line paměti se načte jen několik málo minut.

Youradio.jpg

Za 534 Kč na 6 měsíců nebo za 1068 Kč na rok si pořídíte Premium účet, který umožní poslech bez reklam, do off-line módu se vleze až 180 minut a navíc máte přehled o posledních poslouchaných náladách. V rámci aplikací pro iOS, Android je možné nakoupit i měsíční předplatné jako In-App nákup, ale to je pochopitelně dražší.

Určitě si přečtěte

Články odjinud