6
Fotogalerie

Posloucháte MP3? Patříte k zabijákům kvality (anketa)

Posloucháte MP3? A proč? Doba malých kapacit přehrávačů je dávno za námi, tak otevřete uši a přejděte na bezeztrátové formáty!

Doba se žene dopředu stejně neústupně jako jehla drážkou gramofonové desky. Dobře. Nechme raději literárních pokusů a pojďme rovnou k věci.

Je nepopíratelné, že hudební svět značně ovlivňují technologie, které konzumenti zvukových vln využívají k jejich konzumaci. Někteří konzumně. Jiní ušima fajnšmekra.

Základní technologický princip reprodukce zvuku je ve své podstatě stejný od počátku objevu možnosti zvuk zaznamenat a přehrát. Existuje zařízení, jež umí přenést zaznamenanou zvukovou informaci směrem k reprodukčnímu zařízení, to pak převede data na zvukové vlny a dopraví ho k uším posluchače.

Koncový prvek řetězce, mám na mysli reproduktory ať již osazené v reprobednách nebo v miniaturizované podobě ve sluchátkách, se v době mění jen částečně. Využívá se lepších materiálů, hledají se konstrukční inovace, nicméně jediný pohled na 50 let stará sluchátka či reprosoustavy odhaluje stále stejný leitmotiv.

DSC09050.jpgsg.jpgGrado_RS2_b1.jpg
Jakmile pořídíte kvalitní sluchátka, začne vám dělat starost kvalita nahrávek hudby 

Podstatně větší změny probíhají na začátku, tedy na poli přehrávačů nahrávek. Pokud lze o prvopočátku přehrávání zaznamenaného zvuku mluvit v souvislosti s Edisonovým fonografem a válečky, musíme se přesunout o zhruba 100 let zpět. Nechci příliš pátrat v minulosti.

Jen namátkou ale zmíním, že za těch 100 let se objevil gramofon jako zdroj zvuku a LP (vinyl) desky jako záznamové médium. Kotoučový magnetofon pro páskové kotouče. Následován radiomagnetofony „kazeťáky“ pro záznam a přehrávání audiokazet (MC, music cassette), i ve zmenšené verzi v podobě walkmanů. Dále méně známý přehrávač méně známých Laserdisků. Po revoluci z analogu na digitál CD přehrávače, přehrávače MiniDisců, SACD přehrávače, DVD-Audio přehrávače a to vše (prozatím) završeno osobními přehrávači audio formátů typu MP3, AAC, WMA, OGG, FLAC, APE atp.

xfer cyl front.jpgden-dcd-1500ae-2.jpg7.jpg

Je logické, že novější a lepší přirozeně vytlačuje starší a horší. Proto dnes celosvětově velmi rozšířená CD vytlačila do ústraní starší a horší analogové MC audiokazety. Pustil bych se ovšem na hodně tenký led, při čemž v očích některých bych se propadl, kdybych stejnou větu v závěru nahradil např. LP deskami. Jistě, propadl jsem i s audiokazetami. Nemám v úmyslu píchat do hi-fi hnízda a otevřít debatu o tom, zda je lepší LP než CD a CD než WC. Rád bych se spíš zamyslel nad fenoménem dneška, což jsou nepochybně ztrátové hudební formáty. Fenoménem příjemným i smutným zároveň.

Trend stáhnout album v MP3 a nehledíc na kvalitu vše nasypat do přenosného přehrávače podle mého názoru vede k útlumu vynikajícího CD i ke ztrátě chuti hudebního průmyslu kvalitní CD produkovat. Při čemž do této doby, nadneseně řečeno a odhlédneme-li od podkategorií typu CD - SACD, vždy nové médium (a s tím související zařízení) přineslo kvalitativní posun výše (nebo alespoň odklon, nikoli ovšem pokles). Až s masovým rozšířením MP3, jakožto ztrátového a často vysoce ztrátového (nízký bitrate, špatný encoder, nevhodné nastavení), začalo horší vytlačovat lepší.

Jistě, souvisí to s možností mít v přehrávači stovky i tisíce různých skladeb, nicméně místo toho, aby byli lidé učeni poslouchat kvalitně nahranou hudbu kvalitními prostředky k její reprodukci, jsou učeni opaku.

Otevřete uši naplno

Ztrátový formát MP3 měl smysl tehdy, když byl objeven, neboť datová úložiště nedosahovala vysokých kapacit. Někteří určitě vzpomenou, že kdo měl v počátcích svůj flashový MP3 přehrávač osazen více než 512 MB, patřil k audioelitě. Dnes ale nejsou výjimečné desítky flash GB prostoru a do popředí se pomalu derou SSD disky.

Poslouchat nyní MP3 ve 128 kbps je naprostý nesmysl. Poslouchat jakékoli MP3 (všechny jsou ztrátové) je nesmysl. Vynechme debaty o tom, že poznat rozdíl mezi CD stopou a identickou skladbou není možné. Jeden tvrdí, že rozdíl pozná bezpečně. Druhý mu oponuje. A třetí neslyšel ani jedno a oba kritizuje. Čistě „filozofická“ rovina by však měla být v každém případě nastavena jednoznačně. Měli bychom činit kroky k pomyslnému kvalitativnímu vrcholu, nikoli opak. A ty kroky vedou přes bezeztrátové formáty (lossless) typu FLAC, APE, ALE.

Domnívám se, že zachránit CD se již nepovede a předpovídám mu podobný osud jako např. „elpíčkám“. Minorita fajnšmekrů bude svoji analogovou vinyl kolekci opečovávat až dokonce, při čemž jí poskytne i adekvátní gramořetězec. V budoucnu budou existovat podobní vychutnávači CD, taktéž v menšině. Ti ostatní, většina, hudbu poslechnou prostřednictvím podobných formátů jako dnes. Nahrají si je fyzicky do přehrávačů, nebo je do reprosoustav a sluchátek dostanou streamovaně z cloudu. Zůstává ale pouze na nich, zda to budou formáty ztrátové, či otevřou uši a začnou vyžadovat formáty bezeztrátové.

Úplně nejlépe by udělali, kdyby je sami vytvořili ze zakoupených CD. Ale to už je moc velké hi-fi. Totiž sci-fi.

Určitě si přečtěte

Články odjinud