9
Fotogalerie

Sicario 2: Soldado – recenze filmu

Válka proti drogovým kartelům dostává nový rozměr s podezřením, že se podílí na pašování teroristů přes mexické hranice. Syrový pohled do světa tajných operací, v němž postavy hájí svou lidskost.

Temný atmosférický thriller z prostředí americké války proti mexickým drogovým kartelům Sicario: Nájemný vrah natočil před třemi lety jeden z nejlepších režisérů současnosti, Kanaďan Denis Villeneuve (ZmizeníPříchozíBlade Runner 2049). V příběhu, plném intrik, korupce a pokřivené morálky, si kladl otázku, zda může jedna relativně nezkažená duše prosadit pravidla tam, kde se jimi nikdo neřídí.

Onou čistou duší byla agentka FBI Kate Macer (Emily Blunt), morální arbitr vyprávění, jehož perspektivou jsme ho vnímali. Kate byla naverbována do operace, o jejíž povaze moc netušila. Oba její parťáci před ní zatajovali důležité informace a zacházeli s ní střídavě jako s volavkou a někým, kdo jejich ilegální akci poskytuje oficiální krytí.

Film byl postaven na konfrontaci oněch tří ústředních charakterů a nehrálo se v něm o nic míň než o duši člověka, který je vystaven sérii dobrých a špatných rozhodnutí, jež prověří jeho charakter. Ve dvojce se Kate neobjevuje, čímž vyprávění přichází o někoho, s kým bychom mohli v tomto prohnilém světě účelových operací sympatizovat. Přesto i v něm existuje jistá naděje. A to, že ani ostřílení profesionálové nejsou ochotni překročit mez, za níž by definitivně ztratili svou lidskost.

Nový režisér, kameraman i hudební skladatel, stejný autor scénáře

Scénář k pokračování napsal autor jedničky Taylor Sheridan (Za každou cenu, Wind River), v jehož osobě zůstává zachována ona morální nadstavba vyprávění. Jako režisér byl za pracovně zaneprázdněného Villeneuvea povolán Ital Stefano Sollima, což je náhrada dostatečně kvalitní, alespoň pro ty, kdo viděli jeho syrový seriál Gomora nebo moderní mafiánský film Suburra, přinášející komplexní zprávu o korupčním charakteru dnešní Itálie.

Hudbu k filmu složila Islanďanka Hildur Guðnadóttir (Tom of Finland), která nahradila v únoru letošního roku předčasně zesnulého kolegu a krajana Jóhanna Jóhannssona. Využívá jeho motiv z prvního Sicaria a k tomu přidává vlastní temné hučení či dunění lesního rohu jako hudební podbarvení.

Změna nastala i na pozici kameramana, kdy Rogera Deakinse vystřídal Dariusz Wolski (PrometheusMarťanVšechny prachy světa). U všech těchto změn na pozicích režiséra, kameramana a hudebního skladatele platí, že se podařilo najít jejich určitě nadprůměrnou náhradu, jen práce jejich předchůdců působila přeci jen výjimečněji.

K tomuto dojmu přispívá fakt, že tvůrčí tým ve vizuální složce sází na podobné postupy jako minule. V prvé řadě na atmosféru. Temnou, napínavou, znepokojivou v momentech, kdy cítíte, že se za chvíli stane něco hodně nepříjemného. Jde opět o vyprávění s pomalým tempem, jemuž ale chybí onen kontemplativně-halucinační ráz prvního dílu.

Kamera záběry ze vzduchu, svícením, využitím satelitních snímků nebo nočního vidění šikovně imituje výrazové prostředky jedničky. V akčních scénách jako je úvodní teroristický útok v obchodě nebo střet s mexickými federálními policisty Stefano Sollima dokazuje, že je umí natočit drsně, realisticky a velmi efektně.

Změna charakteru mise

Co se od minule změnilo, je charakter mise, do níž se chladnokrevně pragmatický důstojník speciální jednotky CIA Matt Graver (Josh Brolin), spolu s tajemným Mexičanem Alejandrem Gillickem (Benicio Del Toro), pouští. Už nejde o obchod s drogami na mexicko-amerických hranicích, ale s lidmi. A protože jde o teroristy, přicházející s uprchlickou vlnou, získává tím tato problematika mnohem toxičtější rozměr.

Když v supermarketu v Kansasu dojde k teroristickému útoku, který má za následek smrt civilistů, dostane Matt od ministerstva obrany za úkol přijmout co nejtvrdší opatření proti mexickým drogovým kartelům. Ty vláda podezírá z toho, že právě ony se podílejí na přepravě islámských teroristů přes hranice. Prezident se je proto chystá zařadit na seznam teroristických organizací.

Součástí plánu je poštvat tyto kartely navzájem proti sobě. Matt k tomuto úkolu povolá Alejandra, který má jakýmikoliv prostředky, včetně těch nezákonných, napětí mezi nimi eskalovat. Přiživí ho nejen zabitím významného právníka jednoho ze dvou konkurenčních kartelů, ale především únosem narkobaronovy dcery Isabely Reyes (Isabela Moner).

Vše má vypadat tak, že jde o válku drogových kartelů. Do případu únosu se ale zamotá mexická federální policie. Navíc vláda USA zjistí, že zdroj teroristické útoku v Kansasu byl jiný než ten předpokládaný a rozhodne se zničit veškerý důkaz o zapojení Spojených států do vnitřních záležitostí Mexika. Šéfka CIA (Catherine Keener) to dá Mattovi za úkol. V ohrožení se tak ocitá život náctileté Isabely.

Morální kompasy

Její osud pak rozdělí dosavadní spojence Matta a Alejandra, když se ten druhý odmítne podvolit rozkazu ji odstranit. Isabela je sice dcerou člověka, který nechal vyvraždit jeho rodinu, ale on se rozhodne řídit vlastním morálním kompasem, který mu neumožňuje sestoupit na úroveň těch, jimž se mstí. I za cenu toho, že tím riskuje životy desítky nevinných lidí.

Ještě se to pak trochu zamotá, když se Alejandro s Isabelou ocitnou v zajetí mexického gangu, což scenáristovi dává příležitost k rozehrání morálních voleb dalších protagonistů vyprávění jako je čtrnáctiletý Miguel Hernandez (Elijah Rodriguez).

Vše je pak korunováno závěrem, který nejenže dává najevo, že je nakročeno k dalším pokračováním, ale který se svým charakterem do dosavadního módu vyprávění moc nehodí. Alejandro se v něm z nájemného zabijáka z názvu filmu proměňuje v něco na způsob Terminátora.

Nakročeno k dalším dílům

Jak Matt, tak především Alejandro hledají lidskost ve světě neprůhledných tajných operací, z něhož zmizela empatie a soucit a zůstala jen tvrdá účelovost. Ztrátou nevinnosti, mající za následek větší apatii po prožitých událostech, tu namísto agentky FBI Kate z jedničky prochází unesená Isabela.

Matt dochází k podobnému závěru jako minule. Že tuhle válku se zlem není možné vyhrát, ale je třeba s ním udržovat rovnováhu i za cenu toho, že použijete prostředky, jimiž se té straně zla přibližujete. Boj se zlem tu získává mnohem globálnější a ve světle Trumpovy snahy o postavení zdi na hranici s Mexikem i političtější ráz, když se zde tématizuje islámský terorismus a pašování lidí, kteří se stávají jeho nástrojem.

Dvojka nabízí podobné ingredience jako jednička. Je pomalu vyprávěným, intenzivním a atmosférickým thrillerem ze surového, cynického a nihilistického světa, v němž postavy navzdory tomuto jeho nastavení hájí svou lidskost. Morální perspektiva se přitom oproti jedničce rozprostírá mezi více postav, mezi nimi i dvě dospívající. Konec pak dává na srozuměnou, že tato látka se snadno může do budoucna proměnit v další sérii.

AVmania.cz
Sicario 2: Soldado   7

Sicario 2: Soldado

  • Žánr: thriller
  • Původní název: Sicario: Day of the Soldado
  • www.sonypictures.com/movies/sicario2soldado
  • USA / Itálie, 2018
  • Scénář: Taylor Sheridan
  • Režie: Stefano Sollima
  • Hrají: Benicio Del Toro, Josh Brolin, Isabela Moner, Jeffrey Donovan, Catherine Keener, Manuel Garcia-Rulfo, Matthew Modine, Shea Whigham
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 28. 06. 2018

Určitě si přečtěte

Články odjinud