16
Fotogalerie

Vetřelec: Covenant – recenze filmu

Frankensteinovské téma stvořitele a jeho výtvoru slouží nejen k poznání vetřelčího rodokmenu, ale i úskalí režijního přístupu Ridleyho Scotta k této látce.

Vetřelčí sága se novým přírůstkem stává šestidílnou, přičemž Vetřelec: Covenant tvoří most mezi filmem Prometheus a prvním dílem Vetřelce z roku 1979 v režii Ridleyho Scotta. Světoznámý britský režisér tak volí podobnou strategii jako George Lucas se svými Star Wars. K již známému mytologickému světu původní tetralogie přidává v prequelových dílech ten, který mu předchází a určuje jeho podobu.

Ve snímku Prometheus se Scott pokusil přijít s ambiciózním dílem, které mělo odhalit nejen původ vetřelce, ale i lidstva a jeho stvořitele (zde Tvůrce). Použil k tomu dänikenovskou teorii o starověkých civilizacích, které měly nezávisle na sobě kontakt s mimozemskými bytostmi. Tyto bytosti pak zanechali pozemšťanům na mapách souřadnice k místu, kde by se s nimi lidé mohli znovu shledat.

Výprava do vesmíru, financovaná umírajícím miliardářem, se měla pokusit odpovědět na otázku, zda věřit a případně jakému výkladu světu. Výzkumníci chtěli nalézt civilizaci, která podle všeho stvořila pozemské lidstvo, a našli přitom důkazy o tom, že ona civilizace se chystala lidstvo spíše vyhubit. Setkání s agresivním zlem v podobě monster na vzdálené planetě tak proměnilo hloubavé tázání v krvavou vesmírnou vyvražďovačku, v níž šlo o to, kdo přežije.

Upgrade toho, co v Prometheovi fungovalo i nefungovalo

Nyní přichází Ridley Scott se zkušeným scenáristou Johnem Loganem (Gladiátor, Letec, Hugo a jeho velký objev, Skyfall) a nováčkem Dantem Harperem (autor první verze scénáře Na hraně zítřka, který ale nebyl pak uveden v titulcích filmu) vlastně s upgradem všeho toho, co na Prometheovi fungovalo i nefungovalo.

Jde o takřka totožné věci jako minule. Ridley Scott má opět ambici vytvořit svou Vesmírnou odysseu. Filozoficko-ontologické dílo, vypovídajících o stvořeních a stvořitelích lidských i mimozemských, o tajemství bytí a vesmíru, o smrtelnosti a nesmrtelnosti, o Bohu či jiné entitě, která dala vzniknout tomuto světu.

Oproti Prometheovi objasňuje vznik Vetřelce z původních dílů a ukazuje jeho genetický vývoj od Neomorfa po Xenomorfa. Odpovídá i na to, co se stalo s archeoložkou, Dr. Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) a jakou roli v tom sehrál humanoidní android David (Michael Fassbender).

Téma vztahu stvořitele a stvoření se prohlubuje

Právě jeho postava do vyprávění vnáší nejvíce témat a zastiňuje vetřelecká monstra. David se už v Prometheovi prezentoval jako výtvor, který přesáhl své nastavení a vzdálil se tak svému poslání. Svou znepokojující nevypočitatelností nejlépe ztělesňoval ústřední téma filmu „vztah stvořitele a stvoření“, které se v pokračování Covenant prohlubuje.

Do podoby úvah o umělé inteligenci, která se emancipuje natolik, že přeroste svého stvořitele a začne lidstvem jako celkem pohrdat. Naznačuje to už prolog, v němž miliardář Peter Weyland (Guy Pearce) hovoří s Davidem o povaze androidího bytí. A pokračuje to při setkání členů posádky lodi Covenant s vlastně neomezeným vládcem planety, na níž přistáli.

Pocity méněcennosti, spojené s jeho identitou naprogramovaného stroje, i to jak byl s chladnou tváří a servilně nucen vykonávat rozkazy druhých, to vše jej přivedlo k tomu, kým je v Covenantu. Zlověstnou postavou, která porušuje zákony robotiky a chová se jako psychopatičtí záporáci z bondovek, toužící po ovládnutí světa.

Navenek se prezentuje jako milovník umění, který debatuje o anglických romantických básnících a na klavír hraje Richarda Wagnera. Disputace o umění, tvořivosti, morálce, víře a robotickém původu i údělu s novějším modelem jeho původního prototypu Walterem (rovněž Michael Fassbender) vede s pozice zneuznaného génia, který v opozici ke svému stvořiteli přichází s vlastní evoluční vizí.

Frankensteinovské téma je zde tak zdvojeno. David se vymkne svému stvořiteli a sám se stává stvořitelem, který je pro naplnění své vize ochoten lidstvo zničit. Ve vesmíru objeví dokonalejší formu života, kterou pak používá jako nástroj či zbraň pro tyto své plány.

Seznam toho, čeho byste se neměli dopustit na neznámé planetě

Oslabuje se tím ale vliv a funkce titulního monstra. Z modelu klaustrofobického sci-fi hororu z původních částí se stává příběh o stvoření tohoto vetřelce. Ten už ale zdaleka nebudí takový strach a děs jako dříve. Objeví se v závěru, předtím jeho úlohu přebírají jeho genetičtí předchůdci.

Že mají i oni krvavé žně, o to se postarají členové posádky svým nelogickým chováním. Jestli existuje nějaký seznam toho, čeho byste se neměli dopustit při vstupu na neznámou planetu, tak oni ho dokonale naplňují.

Deset let po zmizení lodě Prometheus se posádka lodi Covenant vydává k vzdálené planetě Origae-6 na opačné straně galaxie, kde chtějí založit novou základnu pro lidstvo. Vezou proto s sebou drahocenný náklad tisíce zmražených lidských embryí a asi dvou tisíců budoucích kolonizátorů v kryospánku.

Dojde ale k nenadálé technické závadě a android Walter probouzí posádku z hibernace. Ta zachytí záhadný signál z planety, která se po přistání ukáže být velmi podobná té zemské. Jsou na ní hory, lesy i vodní plocha, tedy podmínky k životu mnohem příhodnější než na té, kam měla posádka původně namířeno. A tak změní své plány. A vy jistě tušíte, že to neměla dělat.

Tak jako plno dalších věcí, které následují. Astronauti se neznámé planetě chovají velmi neobezřetně a porušují pravidla bezpečnostních postupů. Nepoužívají skafandry ani jiné ochranné pomůcky, nejsou dostatečně vyzbrojeni a při průzkumu sahají na neznámou vegetaci.

Když dojde při střetu s Neomorfy k panice, jedna z ženských členek posádky omylem vyhodí do povětří přistávací modul, který její části znemožní odlet z planety. Posádka se rozdělí, část zůstává na oběžné dráze, část na planetě, kde se objevuje David jako jejich zachránce. Nebo alespoň zprvu se jim to tak jeví.

Technická a vizuální stránka na výši

Členů posádky je více než tucet, vesměs jde o manželské nebo partnerské páry, jeden z nich i mužský homosexuální. Postavy ale nejsou příliš představeny a tak podobně jako v Prometheovi splňují úlohu komparzistů v momentu, kdy se vetřelčí vyvražďovačka pořádně rozjede.

Výraznější roli v týmu má čtveřice David, kapitán Oram (Billy Crudup), hlavní pilot Tennessee (Danny McBride) a první důstojnice a expertka na terraformování Daniels (Katherine Waterson), která svou kombinací síly a křehké zranitelnosti, oblečením (nátělník) i způsobem boje odkazuje k Ellen Ripley. Michael Fassbender pak v hereckém odstínění velmi dobře zvládá odlišit oba vizuálně podobné, ale charakterově odlišné prototypy androida. Davida s božským komplexem a jeho systémově vyspělejšího bratra.

Na výši, tak jako v Prometheovi, je technická a vizuální stránka filmu. Kvalitní triky, které neupozorňují na svůj CGI základ, výprava, hudba Jeda Kurzela, jež nápaditě zachází s ústředním motivem Jerryho Goldsmitha i kamera Dariusze Wolskiho, který s režisérem pracoval už na Prometheovi.

Režisér obětí svého výtvoru

Hororové scény se vkrádají i do intimních hrátek ve sprše a režisér se stále nemůže rozhodnout, zda má jeho film být více onou původní vesmírnou vyvražďovací lekačkou nebo existenciální disputací na téma stvořitel a stvoření. Pokud by se rozhodl pro první variantu, nebylo by špatné, kdyby trochu zredukoval počet postav a nechal by více, tajemněji a napínavěji řádit titulní monstrum.

On se ale s postavou Davida a novou vetřelčí mytologii, kterou vytváří kolem vzniku a původu Xenomorfa, snaží o jakýsi kompromis mezi oběma přístupy. Ten kompromis ve výsledku působí lépe než Prometheus, ale Vesmírná odyssea to rozhodně není.

Právě proto, že původní záměr z Promethea popsat stvořitele lidstva se v Covenant zredukoval na ukázání stvořitele vetřelce. Tím ale monstrum zbavuje jeho démoničnosti. Jeho síla v původní tetralogii spočívala právě v tom, že šlo o neznámou tělesnou a pudovou sílu z hlubin vesmíru a ne někoho s dokonale zmapovaným rodokmenem.

Ridley Scott, který v listopadu letošního roku oslaví osmdesáté narozeniny, svým přístupem k vetřelčí sáze ono frankensteinovské téma výtvoru, který chce pokořit svého stvořitele, vlastně zhmotňuje. Tak moc se chce odlišit od svého předchůdce a překonat ho, že se nakonec stává jeho nerozhodnou obětí.

P. S. Poslední scéna naznačuje, že se ještě jednoho dílu tohoto prequelového přemostění k původnímu Vetřelci z roku 1979 určitě dočkáme.

Vetřelec: Covenant
film   7

Vetřelec: Covenant

  • Žánr: filozofický sci-fi horor
  • Původní název: Alien: Covenant
  • www.foxmovies.com/movies/alien-covenant
  • Velká Británie / Austrálie / Nový Zéland / USA, 2017
  • Scénář: John Logan, Dante Harper
  • Režie: Ridley Scott
  • Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demian Bichir, Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez, Amy Seimetz
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 18. 05. 2017

Určitě si přečtěte

Články odjinud