16
Fotogalerie

Wharfedale Diamond 11.5: velké univerzální třípásmové Hi-Fi reprobedny [test]

Historie firmy Wharfedale je pestrá a hlavně dlouhá - nakonec kolik výrobců reprosoustav se může chlubit rodokmenem, sahajícím až do roku 1933?

Kratší, ale přesto úctyhodnou historii má za sebou i řada Diamond, kterážto světlo světa poprvé spatřila v roce 1981 a od té doby až po dnešní jedenáctou verzi drží pozici nejpopulárnějšího prvku v nabídce Wharfedale. Možná i proto, že za rozumné peníze dostanete vše od maličkých regálovek po pořádný kus bedny, jak by se jistě dal označit sloup Diamond 11.5.

Vzhled a konstrukce

I nejvyšší model řady, tedy zmiňovaný 11.5, nese všechny rysy pro sérii typickou - leštěný a na hranách oblý čelní panel, výrazné závěsy u reproduktorů, oblé, zužující se boky a "cik cak" vertikálně rozložené reproduktorové terminály vzadu. Co není tak jasně vidět, to je přítomnost štěrbinového reflexu úplně dole u základny. V součtu jde ale prostě o po všech stránkách typického zástupce své série.

diamond-11.5_800x800.jpg

Ještě jedna věc ale není vidět - reprosoustavy totiž při výšce 112,5 cm, šířce 29 cm a hloubce 35 cm váží úctyhodných 33,5 kg a je cítit, že skříň z MDF profilů je uvnitř slušně vyztužená a vůbec je celkové zpracování důstojné na to, kolik je tu použito materiálu.

V čelní stěně jsou zasazeny čtyři reproduktory, všechny obroubené kovovými lesklými rámečky, dva velké woofery a středotónový reproduktor pak ještě vybavené mohutnými závěsy, zatímco kopulka je pevně vetknutá do mělkého zvukovodu.

Tweeter je klasická textilní kalota s průměrem 2,5 cm, středům vládne 10 cm kónus z tkaného kevlaru na lehounkém a poddajném pěnovém závěsu, uprostřed je pak výrazný oblý fázový nástavec. Velmi podobně jsou pak koncipované basové měniče - jejich průměr je už solidních 20 cm. V magentickém systému jsou použité měděné kroužky pro kontrolu magnetického toku. Vnitřní prostor ozvučnice je rozdělený na dvě nezávislé komory - basová má objem 63 litrů, středotónová 10,7 litru.

Výrobce udává frekvenční rozsah 35 - 20 000 Hz (bez konkrétní tolerance), jmenovitou impedanci jakožto "kompatibilní s 8 ohmy" a charakteristickou citlivost na úrovni 90 dB, byť opět bez konkrétních podmínek

Jak to hraje

Sloupy Diamond 11.5 jsme poslouchali primárně s OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 na místě Harbeth Monitor 30, ale také s Cambridge CXC / Cambridge CXA80 místo Fischer&Fischer SN-70 a také s Teac NT-503 a Emotiva XPA-DR2 vedle KEF LS50.

Od takhle velké reprosoustavy tak nějak podvědomě očekáváte, že vás zaplaví mocnou porcí basu - rozhodně vás ale překvapí, jak kultivovaně si Diamond 11.5 poradí třeba s rytmickou basou v "Riders on the storm" od The Doors ("The Very Best of The Doors" | 2007 | Rhino | 081227999582).

Zvuk je překvapivě disciplinovaný, utažený a objemově přiměřený, Wharfedale se netlačí nijak kupředu, tak se vlastně "vejdou" i do menších místností, ale zároveň nepůsobí prázdně ani ve větších. Bas jako takový pak má tendenci hrát měkčeji, takže je dobré zvolit autoritativnější a pevnější elektroniku, která ho "uřídí". Charakter je to ale příjemný, dostatečně plný a ve správné kombinaci slušně definovaný.

Zpěv Carrerase, Dominga a Pavarottiho v "O Sole Mio" ("3 tenors in concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587) byly pocitově maličko zdůrazněné, vytažené kupředu a prezentované s jemností a klidem. Proporce jsou velké, zvuk si příjemně a důstojně plyne, bohatý objem i barevnost provází nenáročná, uvolněná čitelnost a prostě celková příjemnost.

Činel v úvodu Brubeckovy "Take Five" ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) zněl pěkně oddělený, takový dost živý, znělý a výraznější, neupejpavý co do energie, ale zároveň rozhodně proporčně neodtržený od zbytku frekvenčního pásma. Přes onu jistou výraznost tu nejsou tendence k nějaké nepříjemnosti.

Jak už bylo řečeno, tak Diamond 11.5 mají spíše nadprůměrný zvukový objem, jsou "velké", ale není to zvuk, který by se vnucoval nebo vás zavalil - i dynamicky je to vlastně nečekaně poklidné a nepřehnané. Smyčce ve "Voodoo Child" od Turtle Island Quartet ("Have you ever been" | 2010 | Telarc | TEL-32094-02) byly plynulé, měkčí a hebčí, ale přitom tam kde hudba má zabrat, tam se zvuk správně zhoupne a nadechne. Je cítit, že Diamond 11.5 mají spíše velkou rezervu, kterou zužitkují tam, kde je jí třeba, ale nesnaží se o efektní prezentaci. Když ale máte chuť na hlasité hraní, Diamond 11.5 to klidu unesou.

Vlastně jakákoliv hudba je přes Diamond 11.5 vytvarovaná do příjemné, lehké a hladké podoby, která zklidní i případné nepříjemnosti nahrávky. Claptonova "Before You Accuse Me" ("MTV Unplugged" | 2013 | Reprise | 8122796367) prezentovaná s nadprůměrnými proporcemi, bez pocitu, že by zvuk nějak akcentoval jednotlivé detaily a nuance, ale naopak je tu pěkně integrovaný celek, celistvý a přesto dobře přehledný, tak jak se sluší a patří v této kategorii.

Pokud už v něčem Diamond 11.5 dají "na první dobrou" vědět o své velikosti, je to velikost hudební scény. Wharfedale dokázaly s "Need you now" ze stejnojmenného alba Lady Antebellum (2010 | Capitol | 509996 33641 2 5) zaplnit prostor prakticky od stěny ke stěně, bylo tam hodně vzduchu a dost volnosti mezi nástroji, ty mají své místo a všechno je prostě nenásilně, pohodově přehledné.

Příjemný a tolerantní charakter Wharfedale Diamond 11.5 zkrotil hrany i jinak trochu na hraně nahrané Cashovy "Ain´t No Grave" ("American Recordings VI" | 2010 | american | B001395402). Cítíte, že přednes je vyrovnaný, že více než basový objem ctí konkrétnost hlubokých oktáv, že vokál klade do popředí, aniž by na něj tlačil a že má objem velký, ale přitom díky férové kontrole "skladný" v prakticky libovolné místnosti. A všechno se to poskládá do jednoho příjemného, snadno poslouchatelného celku.

Verdikt

Velké sloupy Wharfedale Diamond 11.5 z prostřední cenové kategorie jsou překvapivě disciplinovanými allroundery s příjemným, všeobjímajícím a tolerantním přednesem, který se vejde i do menších místností, ale neztratí se ani v místnosti větší, kam dle prvního pocitu patří. 

Snad jen bas potřebuje maličko pevnější ruku a kontrolující elektroniku, aby neměl tendenci měknout. Pak si ale užijete vyrovnaný, decentní přednes s tendencí nechat vyniknout zejména hlasy. Pokud tak chcete domů "kus beden" a velkou porci zvuku v příjemné a nezdivočelé formě, díky čemuž si prostě užijete muziku jakou chcete, pak jsou Diamond 11.5 prostě fajn partnery pro každou příležitost.

Klady

+ velký zvuk, který se ale díky dobré kontrole vejde i do standardní místnosti
+ kulantní basový objem i kontrola
+ jemný a kultivovaný přednes
+ pocit, že za rozumnou cenu dostáváte "hodně beden"

Zápory

- bas chce řídit nadprůměrnou elektronikou, jinak může změknout

Wharfedale Diamond 11.5

Cena: 34 430 Kč 

Technické parametry

 

  • Typ   podlahová 3 pásmová, bassreflex spodní, štěrbinový
  • Basový měnič    2 x kevlar 200 mm
  • Středotónový měnič    kevlar 100 mm
  • Výškový měnič    textilní 25 mm
  • Doporučený výkon zesilovače    25-200 W
  • Impedance    8 Ω
  • Citlivost (1 W/1 m)    90 dB
  • Frekvenční rozsah    35 Hz - 20 kHz
  • Rozměry (V x Š x H)    1125 x 290 x 350 mm
  • Hmotnost    33,5 kg

 


Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud