5
Fotogalerie

Open source filmy

Většina lidí má spojený pojem open source se softwarem. Jde ale o obecný přístup. Podívejme se na to, co to open source film vlastně je a představíme několik zástupců.

S pojmem open source se drtivá většina z nás obvykle setkává především v technologickém kontextu – ať již jde o internetové protokoly, aplikační software nebo v poslední době také hardware. Paleta je ve skutečnosti ale podstatně bohatší a dnes začíná silně ovlivňovat také školství, myšlení a také kulturu. Takže je možné hovořit o celé otevřené kultuře.

elephants.jpg
 

Na tomto místě je dobré říci, co to vlastně open source film je a jaké musí splňovat podmínky, abychom ho takto mohli označit. V prvé řadě je to otázka licence. Ta musí být nastavená tak, aby film byl nejen bezplatně šířen, ale také, aby jej kdokoli mohl libovolně upravovat.

Druhá podmínka se týká dostupných zdrojů – pokud je film animovaný, měly by být veřejné všechny zdrojové soubory, text scénáře, odborné studie, textury a další prvky, které k jeho tvorbě byly použity. Principiálně je tak možné vytvořit první díl seriálu a další epizody nechat na komunitě. U hraných filmů se mimo hudby či scénáře přikládají také všechny relevantní záběry, které by někdo mohl k něčemu použít.

sintel2.jpg

Je zde tedy třeba rozlišovat mezi Free culture, která je založená na tom, že umění má být šířeno bezplatně, jako výtvor svobody lidského ducha, ale také uznává právo autora na licenci. Do děl tak není možné zasahovat a nešíří se ani „zdrojové soubory.“ Tento kulturní proud je dnes velice silný a je možné se s ním setkat také v literatuře, divadle, výtvarném umění či fotografii.

Open source film tak není jen samotným nastříhaným dílem, ale něčím, co může žít dále, být přetvářeno a znovu zpracováváno. V tomto ohledu má každý šanci se do tvůrčího procesu zapojit. Velká část filmů je navíc zpracovávána v bezplatných otevřených aplikacích, jako je Blender pro animace, takže vstup do oblasti filmové tvorby je dosti nízkoprahový – hotové jsou postavy, textury i základní myšlenka. Stačí jen nově použít stávající.

sintel.jpg

Jak je vidět, jde o samostatný kulturní prostor se svými specifiky. Ač by se na první pohled mohlo zdát, že touto formou mohou vzniknout jen díla pochybné kvality, opak je pravdou. Řada filmů vykazuje dobrou kvalitu a především animované krátké filmy jsou vtipné, zajímavé a velice dobře řemeslně i umělecky zpracované. Pokusíme se proto v následujícím podívat alespoň na ty nejznámější, abychom ukázali, co je možné v prostoru takto koncipované tvorby nalézt.

Animované

Sintel je krátký (necelých 15 minut) animovaný film, který režíroval Colin Levy. Film vypráví příběh dívky Sintel a draka Scales. Dívka se o draka stará a vytvoří si k němu silný citový vztah, když je zraněn a nemůže létat. Jde o čtvrtý film, za kterým stojí Blender Foundation, což je nadace, která sponzoruje filmy, které vznikají právě v Blender. Film byl představen na festivalu v Nizozemsku v roce 2010 a jen několik málo dní na to byl k dispozici také na internetu, včetně všech materiálů. Rozpočet byl přibližně 400 tisíc eur.

elephants2.jpg

Elephants Dream ukazuje příběh dvou mužů. Proog je starší a zkušenější a Emo je mladší a výbušnější. Jde o film, který i přes svoji krátkou délku (11 minut) nabízí velké množství výkladů a interpretací. Je soubojem deterministických a svobodných představ o světě, diskusí nad možnostmi počítačové inteligence nebo ilustrací generačního konfliktu. To vše v útrobách stroje a režii Bassama Kurdaliho. Opět jde o film z Blender Foundation z roku 2006 s rozpočtem 120 tisíc euro.

bigbuckbunny.jpg

Poslední film od Blenderu, o kterém bychom se mohli zmínit, nese název Big Buck Bunny snímek trvá asi 10 minut, měl rozpočet 150 tisíc euro a o režii je staral Sacha Goedegebure. Tak jako snímek Elephants Dream také tento film může mít řadu výkladů, ač se odehrává na louce a vystupují v něm hlodavci a další zvířátka.

Hrané
 

Mimo animované filmy se občas objeví také různé hrané varianty. Dost možná nejznámější je nízko nákladový Boy Who Never Slept od Solomona Rothmana. Snímek popisuje příběh mladého spisovatele, který se zamiluje do ještě mladší dívky a prožívá s ní romantický vztah. Rozpočet snímku z roku 2006 měl rozpočet pouhých 200 USD. Kvalita snímků i zpracování odpovídá rozpočtu.

O poznání propracovanější je pak celovečerní Valkaama z roku 2010. Jde o německý film, který je zasazený do Švédska a Finska, ač je natáčen v Polsku. Vystupují v něm studenti herectví. Základní linií je příběh dvou mužů, kteří jednou do Valkaama hledat především sami sebe. Šlo o jeden z prvních otevřených celovečerních snímků a současně první open source film v HD kvalitě. Režisérem je Tim Baumann. Osobně doporučuji přinejmenším kvůli velice zajímavým hereckým výkonům a sound trackům.

Závěrem

Jak je vidět, nabídka otevřených filmů je již poměrně široká. Zde jsme nabídli pouze krátkou ochutnávku toho nejzajímavějšího. Asi nejdůležitějším producentem je Blender Foundation, který se zasazuje o tvorbu animovaných filmů. Do jejich pokračování se může pustit každý, kdo má chuť pracovat s filmem a učit se nové věci.

Osobně si myslím, že open source filmy představují zcela nový koncept práce s videem a filmem, jako s čímsi neúplným. Cílem není diváka jen zaujmout, ale získat jej pro tvorbu. A právě v tom je tento fenomén nový a přínosný.

Určitě si přečtěte

Články odjinud