21
Fotogalerie

Rychle a zběsile 5: recenze filmu

Horké ulice brazilské metropole se proměňují v pulzující prostor, do něhož je umístěna testosteronová jízda Domových parťáků.

Vůně spálených pneumatik, vystřelené airbagy a nadupané sporťáky lesklých barev, jimž pod kapotami burácejí motory, povzbuzované dusíkem. Už se vám stýskalo? Dom, Brian a Mia se vrací v plné síle. V dosud nejlepší části série.

Loupež po brazilsku

Asi jen málokdo by si tipl, že se z filmu z roku 2001 vyvine fenomén, který bude směle konkurovat zavedeným sériím o agentech s povolením zabíjet nebo ztrátou paměti či se zachránci světa v přilnavých trikotech, majícím původ v komiksových sešitech, v hlavních rolích.

72165_gal.jpg 72166_gal.jpg 72168_gal.jpg
 

Pouliční raubíři, provozující ilegální automobilové závody vysokooktanových kár v nočních ulicích měst a vykrádající kamióny se zbožím, se mezitím změnili v organizovanou strukturu, připomínající Clooneyho partu elegantních zlodějů. Změně postavení odpovídají i metody. Dokonale promyšlený loupežný plán je přivede do ulic Rio de Janeira, kde chtějí provést svůj poslední majstrštyk, jímž se nadobro rozloučí se světem zločinu. Přichází nové životní výzvy (rodičovství), jež by si zasloužily (minimálně do dalšího dílu) klidnější a spořádanější přístup k jejich plnění.

 

100 milionů dolarů, schovaných v trezoru přímo na policejní stanici v centru města, je ale lákadlo, jemuž nelze odolat. Zvlášť když jsou si vědomi, jak tím naštvou patřičně zlotřilého místního mafiánského bosse Reyese (Joaquim de Almeida), jenž se považuje za jejich majitele. Mocný muž a gangster, jehož vliv se neomezuje jen na složky zkorumpované policie, jim spolu s nekompromisním federálním naháněčem lumpů všeho druhu Hobbsem (Dwayne „The Rock“ Johnson) pořádně zkomplikuje cestu na vysněnou bezstarostnou dovolenou.

Domovi parťáci

Notorický recidivista Dominic Toretto (Vin Diesel), jeho sestra Mia (Jordana Brewsterová), bývalý polda Brian O´Conner (Paul Walker), který se do ní zamiloval, vznětlivý Vince (Matt Schulze). Staří známí, jež představil už první film Roba Cohena, se uchýlili před zrakem zákona do horkých ulic brazilské metropole, kde nad nimi drží ochrannou ruku snad sama obří socha Ježíše Krista. Poté co na sebe při motorizovaném přepadení vlaku přitáhnou pozornost šéfa podsvětí Reyese, stane se jim i tato půda více než nebezpečnou. Po krku jim jdou úplatní strážci zákona v součinnosti s mafiánskými odstřelovači, stejně jako zarputilý agent DEA. Ten má biceps větší než hlavu, v níž se napevno uhnízdila idea dokopat Doma s Brianem k soudu.

72176_gal.jpg 72178_gal.jpg fastfive-mv-52.jpg 

Na pomoc proto přivolají snad všechny významné postavy z minulých dílů, doplní je pár nováčky a operace může začít. Pokus připomenout další aktéry předchozích částí má ale jen marketingovou funkci, navyšující počet známých jmen v titulcích. Vyseknou pár hlášek, ale vy si je na rozdíl od stěžejních postav stejně nezapamatujete. Naopak šanci utkvět v paměti a zaujmout místo po Domově milé Michelle Rodriguezové má Hobbsova parťačka Elena (Elsa Patakyová), která na Dieselovy svaly kouká ještě okouzleněji než Natalie Portmanová na severského kladivouna Thora.

Vetchá šňůrka se zářivými drahokamy

Příběh je schematický a způsob jeho podání bychom mohli obrazně přirovnat k vetché scenáristické šňůrce, na níž jsou věšeny zářivé formální drahokamy v podobě akčních a jiných efektních scén. Zaměnitelná a mnohokrát viděná zápletka, připomínající děj Dannyho parťáků (jež jsou sami o sobě remakem nebo volnou adaptací lupičských eskapád Sinatrova Rat Packu v kasinech Las Vegas) nebo Loupeže po italsku, se vzdaluje od původních tunningových začátků směrem k mnohem rozmáchlejšímu aranžmá. Do prostředí ilegálních závodů se symbolicky vracíme jen v krátké sekvenci, kdy jde o získání Porsche GT3, jež má posloužit jako součást lupičského plánu.

Tchajwanský režisér Justin Lin, který po Robu Cohenovi a Johnu Singletonovi převzal kormidlo rychlé a zběsilé série, se tentokrát opravdu překonal a akčním scénám dodal punc velkoleposti. Oproti předchozím dvěma počinům (Tokijská jízda a Rychlí a zběsilí) útěšně rostoucí řady, jíž se od třetího filmu zmocnil, získal mnohem štědřejší rozpočet a k ruce hvězdnou hereckou sestavu. Obojího využil k maximální potěše sebe i diváků.

fast13.jpgfastfive-mv-33.jpg fastfive-mv-39.jpg
 

Studio Universal udělalo dobře, když po nezdařilé Tokijské jízdě naslouchalo více řeči čísel o vysokých tržbách v kinech než reptání fanoušků a režiséra nevyměnilo. Lin se poučil ze svých chyb a namísto předigitalizovaných Rychlých a zběsilých přichází se svižnou a dynamickou podívanou, která je přehledně nasnímaná. A i když při ní bylo určitě použito množství triků a digitálních efektů, vypadá pořád jako poctivá kaskadérská práce.

Tempo a technické provedení akčních scén připomene Nebezpečnou rychlost Jana de Bonta, Mizery Michaela Baye nebo jeřábové destrukce v třetím Terminátorovi. Ve vysoké rychlosti neztrácí režisér ani na chvíli cit pro dynamiku a gradaci akčních pasáží, takže se můžete těšit, že to nejlepší přijde opravdu nakonec ve velkém finále.

Dialogový záplatovač

Zvolňuje se jen ve chvílích, kdy si budoucí „švagři“ povídají o úloze otcovství, přičemž vzpomínají na svá rodinná zázemí. Moralizující pasáže, jichž naštěstí není mnoho, mají účinek přesně opačný, než bylo původně zamýšleno a získávají ráz nechtěně parodický. Na emoce, jež v té chvíli protagonisté servírují, se ale snažte co nejrychleji zapomenout, ať vás v noci nebudí noční můra v podobě Vina Diesela, který vás zve na přednášku o své představě o charakterním herectví. Ještě že je vždy po ruce nějaká vtipná hláška, která celou situaci, jež by při delším natahování zaváněla trapností, rychle shodí.

fast5.jpg fastfive-mv-17.jpg fastfive-mv-18.jpg
 

V těchto momentech se ukazuje, že scenárista Chris Morgan opravdu není další Woody Allen a že jeho práce se nejvíce blíží úloze dialogového záplatovače, jenž se má pokusit učinit snesitelnější dobu mezi rozehráním jednotlivých akčních pasáží. Tuto roli splňuje celkem obstojně, pokud jako hodnotící kritérium jeho práce bereme počet netrpělivých nebo znuděných pohledů na hodinky během jiných než dynamických pasáží.

Top akční scény

Jakmile totiž začne situace v ulicích Ria připomínat inovaci hry „Všechno letí, co má (nejen) peří“, srdce každého akčního fandy zaplesá. Auta, vlaky, domy i lidi začnou metat vzdušné kotrmelce a třímetrový trezor, tažený dvěma auty, promění dopravní i urbanistickou infrastrukturu města k nepoznání. Destrukční orgie, popírající zákonitosti kinetiky, zamávají v závěru vaším pořadím ohledně nejlepší akční pasáže ve filmu.

72170_gal.jpg 72172_gal.jpg 72174_gal.jpg
 

A vy bude přemýšlet, zda dáte přednost velké vlakové loupeži s následným seskokem volným pádem do vody nebo bourneovské honičce po střechách brazilských slumů. Staromilce přepadne příjemná nostalgická vzpomínka na honičky v ulicích San Francisca v Bullittově případu nebo naháněnou s nadzemní dráhou v brooklynských lokacích ve Francouzské spojce až uvidí, s jakým drivem se Lin zhostil automobilových pasáží.

Testosteronová vznešenost

Ze souboje tělo na tělo, při němž se na pěsti utká The Rock s Vinem Dieselem, budou nadšením ryčet pravidelní návštěvníci posilovny, kteří každý večer zbožně koukají na vybledlý plakát Arnieho z doby, kdy hrál v Komandu. Scéna z kostela z Expendables, kdy došlo k ironickému setkání „svaté trojice“ má rázem ikonického konkurenta.

Lin si jako vyzrálý žánrový režisér pohrává už s nástupy obou hor svalů na scénu a umí jim dodat rysy testosteronové důstojnosti, až vznešenosti. V momentě, kdy podává Vin Diesel jeho pronásledovateli pomocnou ruku, poté co ho odhodila střela z pancéřového děla a on leží na zemi, začne se bouřit testosteron, namíchanými se slzami dojetí, i v milovníkovi severských dušezpytných dramat. Je to přepálené, na hranici parodie, ale díky zručnému režijnímu vedení maximálně účinné.

fastfive-mv-22.jpg fastfive-mv-24.jpg fastfive-mv-27.jpg fastfive-mv-42.jpg
 

A když už je zmínka o Postradatelných, i v pětce Rychle a zběsile skvěle funguje interakce mezi postavami. Jejich setkání vypadá jako abiturientský večírek po deseti letech, při kterém se dávní známí vzájemně dobírají a špičkují a přitom je znát, jak moc se na setkání těšili. Neustálé honění si trika, kdo má větší ramena a bicepsy (pochopitelně že The Rock) a tím i právo na poslední slovo, doprovázené pseudodrsňáckými řečmi, připomíná právě klukovské hry, kdo dál dočůrá, v nichž muži tak rádi pokračují do dospělosti.

Obhájení své pozice

Justin Lin navázal přesně tam, kde minule skončila čtyřka a v potitulkové sekvenci obdobně nakračuje k šestému dílu. Ač nejsem moc stoupenec nastavovaných sérií a variování stále stejného schématu, rychlá a zběsilá série po spíše na místě přešlapujících předchozích třech dílech obhájila své právo na život.

Výkyvy v tempu, zaměnitelnou zápletku i naivní dialogy tvůrcům odpustíte díky zručně zrežírovaným a co do způsobu provedení barvitým a vtahujícím akčním scénám, jež vás v kině zase na chvíli promění v nadšeného pubescenta, nekriticky hltajícího příběhy o síle mužného přátelství, zabalené do co nejdynamičtějšího obalu. Tentokrát se Justinu Linovi podařilo sešlápnout plyn až k podlaze.

fast_five_ver2.jpg fast_five_ver3.jpg
 

Rychle a zběsile 5

  • Žánr: akční
  • Původní název: Fast Five
  • www.fastfivemovie.com/
  • USA 2011
  • Scénář: Chris Morgan, Gary Scott Thompson (charakter postav)
  • Režie: Justin Lin
  • Hrají: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewsterová, Dwayne Johnson, Tyrese Gibson, Ludacris, Matt Schulze, Gal Gadotová, Joaquim de Almeida, Elsa Patakyová, Michael Irby
  • Distribuce: Bontonfilm
  • Distribuční premiéra v ČR: 05. 05. 2011

AVmania hodnotí
film 8


 

Určitě si přečtěte

Články odjinud