Po sejmutí krytu dvířek je snadný přístup k nastavení hlav
15
Fotogalerie

Legendy: kazetový magnetofon Yamaha

Pokud máte sbírku kazet a nechcete se jich vzdávat, tak pravděpodobně jedním z nejlepších přístrojů pro vás bude Yamaha. Nabízí velmi jednoduchou a přitom kvalitní úpravu zvuku u starších kazet.

Když jsem připravoval další ohlédnutí za kvalitními, staršími Hi-Fi přístroji, dumal jsem, jaký kazetový magnetofon sem dát. Ano, mohli bychom mluvit o legendárních, ale také extrémně drahých kazeťácích, jako jsou Pioneer CT-95, Nakamichi Dragon, či famózní Aiwa AD-F990.

aiwa_ad-f990b_cassette_deck.jpg

Tyto skvělé tříhlavé, vícemotorové stoje představují stále absolutní špičku a zejména Aiwa ještě po třiceti letech bude fascinovat svým ovládacím pultíkem. Špekem v devadesátých letech byl pak model Aiwa XK-S9000, který měl dokonce vestavěný digitální vstup a D/A převodník.

Mohl bych třeba zmínit Aiwu AD-R450, která měla autorevers a detekci konce pásku, hlava se otočila za 0,3 sekundy a tak uměla téměř bez přerušení nahrát skladbu na obě strany kazety.  Populární a krásné stroje byly také „dvojčata“ Technics, které měli zejména ti, co často kopírovali z kazety na kazetu. Nicméně s nástupem CD v devadesátých létech bylo stále jasnější, že kazety končí. A tehdy se vyplatilo zaměřit se na jinou japonskou značku – Yamaha.

Yamaha KX 390

Yamaha KX 390 (později designově novější KX 393) je „pouze“ jednoduchý dvouhlavý, jednomotorový přístroj, který se v roce 1996 prodával za vcelku dostupných 6 000 Kč. Ano, vyšší modely nabízely tři hlavy, více motorů, či počítadlo v reálném čase, nebo Dolby S – například Yamaha KX-690, ale pro běžné použití základní model stačil.  

Kazetový magentofon Yamaha KX 390 uměl nahrávat na kazety typu I, II, a IV a nabízel omezení šumu Dolby B a C. Při nahrávání se dala využít automatická kalibrace předmagnetizačního proudu za pomoci testovacích signálů Auto Tape Tuning, navíc jste mohli úroveň ještě doladit ručně za pomoci Bias Adjust a nechybělo ani HX Pro, které automaticky průběžně upravovalo předmagnetizační proud pro lepší podání vyšších frekvencí. Ruční nastavení vybuzení kazety je samozřejmostí, stejně jako kvalitní displeje pro kontrolu úrovně vybuzení. Kmitočtový rozsah u nahrávek na pásky Metal byl 20 Hz až 19 000 Hz, což bylo více než dostatečné.

P4258961.JPG

Ovšem nejdůležitější funkcí, kvůli které kazetové magnetofony Yamaha stojí dnes určitě za pozornost, je volič s názvem Play Trim. Ten nabízí při přehrávání nahraných kazet možnost ručně doladit úroveň výšek ještě před zpracováním v obvodech na potlačení šumu. Díky tomu starší kazety trpící úbytkem výšek lze přehrát korektně, podobně může majitel optimálně nastavit zvuk u kazety nahraných na jiném přístroji. Yamaha sice po sejmutí krytu kazetové prostoru nabízí jednoduchý přístup k šroubkům pro nastavení kolmosti hlav, ale právě kvůli funkci Play Trim to není v drtivé většině případů potřeba.

I přes svoji jednoduchou konstrukci kazetový magnetofon Yamaha KX 390 i po dvaceti letech zůstává plně funkční, patří mezi skvělé Hi-Fi přístroje s výborným zvukem a rozhodně tento (nebo některý z vyšších modelů) stojí za pozornost ještě dnes.

Určitě si přečtěte

Články odjinud