28
Fotogalerie

Xavian Premio: český sen pro náročné posluchače [test reprosoustav]

Nové reprobedny Xavian jsou nesmírně vyvážené, od srdce muzikální, schopné předat komplexnost libovolné hudby a krásné jako správný luxusní nábytek.

Kapitoly článku:


Hostivický Xavian má nebývale úspěšné období, které započalo už před pár lety a které v současnosti kulminuje stále se rozrůstajícím počtem reprosoustav s ozvučnicí z masivního italského ořechu.

Právě dostupnější řada Natura a vyšší Epica jsou tím, co skvěle charakterizuje dnešní Xavian - 20 let zkušeností, stále stejně krásná dřevořezbářská práce, kompletně vlastní měniče, navržené a vyrobené pro konkrétní nasazení a zřetelný pocit, že všechno do sebe harmonicky zapadá a vychází.

D6A9514.jpgD6A9591.jpgPremio-1.jpg

Nejnovějším přírůstkem do série Natura je větší regálový model Premio, stojící na úplném vrcholu této řady a tak trošku evokující firemní TOP model Orfeo. Při bližším pohledu shledáte, že ač s Orfeo sdílí zaoblené rohy kabinetu a nádherný pocit z přírodního dřeva pod pěknou vrstvou laku, je to jednak viditelnější struktura dřeva a jednak bassreflex vpředu, co řadí Premio celkovou koncepcí po bok Perlám, Stellám a Ambrám, ač z nich všech působí díky nějakým rozměrovým proporcím zřetelně nejdospěleji právě Premio.

Vzhled a konstrukce

Kabinety Xavian Premio jsou krásné - hladké, jemné, až hebce působící, maximálně respektující vřelost použitého dřeva. Stěny mají tloušťku 2,3 cm a vnitřní prostor je bohatě vyložený tlumícím bitumenem, i proto mají reprosoustavy při rozměrech 38,6 x 23 x 27,6 cm (v x š x h) solidních 13 kg a na omak i poklep působí velmi rigidně. Oproti všem dosavadním modelům se Premio liší také typem bassreflexu - ten je sice vpředu třeba podobně jako u Perly či Ambry, je ovšem rozdělený na dva menší výdechy, což prý uklidňuje vzduchové proudění, díky čemuž jsou nejnižší basy pevnější a čistší, než kdyby byla štěrbina v jednom celku.

2016-09-21-TST-Xavian-Premio-14.JPG2016-09-21-TST-Xavian-Premio-15.JPG2016-09-21-TST-Xavian-Premio-16.JPG

Jen málo součástek, použitých při konstrukci modelu Premio, pochází takzvaně "z polic", tedy z běžných katalogových zásob velkých výrobců. Dřevo ozvučnic si v Xavianu vybírají sami v Itálii, měniče značky AudioBarletta si také podle svých návrhů nechávají vyrábět v malých, pečlivě kontrolovaných sériích v Itálii, jsou tu i velmi pěkné a bytelné zlacené reproterminály Xavian a vše se ručně kompletuje a testuje v Čechách.

Jen na výhybce najdete těžko v malém vyrobitelné součástky - třeba kondenzátory Mundorf nebo odpory a tlumivky určené pro audio aplikace. Výhybka je poměrně jednoduchá a používá řešení Fase Zero, jehož cílem (jak už název napovídá) je dosažení co nejsnazší zátěže pro zesilovače.

D6A9460.jpgD6A9464.jpgD6A9500 (1).jpgD6A9526.jpgD6A9531.jpg

Dvoupásmové osazení využívá jednoho středobasu AudioBarletta s průměrem membrány 17,5 cm. Materiálem je tu impregnovaný papír na velmi poddajném dvojitém závěsu, který ale dovoluje až atypicky velkou a přesto kontrolovanou výchylku. Reproduktor je ukotven v pevném litém koši, v zadní části jej pohání velký a velmi silný magnetický systém. Nejvyšší tóny vyzařuje poměrně rozměrná impregnovaná měkká kopulka.

Za tweeterem se nachází vlastní labyrintová pracovní komora, vyzařovací charakteristiku upravuje také tvarování přední části tweeteru. V pohonném ústrojí se nachází keramický magnet se silným měděným kroužkem a cívka z plochého hliníkového drátu pro co nejlineárnější chod.

2016-09-21-TST-Xavian-Premio-2.JPG2016-09-21-TST-Xavian-Premio-20.jpg2016-09-21-TST-Xavian-Premio-3.JPG

Reprosoustavy mají udávaný frekvenční rozsah 36 - 30 000 Hz v toleranci - 3 dB, běžnou impedanci 8 Ohm a citlivost lehce nad průměrem - 87 dB / 2,83 V / m. Výhybka pak dělí práci mezi měniče na poměrně vysoké úrovni 2 490 Hz.

Měření

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech.

2016-09-21-TST-Xavian-Premio-m1.png

Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Premio vykazuje naměřenou křivku frekvenční odezvy korelující beze zbytku s poslechovými zkušenostmi - tedy bez pocitu, že by kdekoliv frekvenční pásmo kolísalo, naopak s příkladnou vyrovnaností napříč frekvencemi. Zejména vokální pásmo je pak příkladně rovné, ne nepodobně ještě vyšším firemním modelům, výtku ale nelze vznést nikde. Nástup v reálné poslechové místnosti někde kolem 40 Hz je vzhledem k rozměrům a cenové kategorii jednoduše skvělý a naprosto dostatečný.

2016-09-21-TST-Xavian-Premio-m2.png

Impedanční charakteristika ukazuje ostřejší peak, způsobený bassreflexovými otvory, Premio nepadá nikterak do kritických nížin Ohmových a stejně tak je konstrukce prostá jakýchkoliv peaků či ostrých přechodů. Stejně tak elektrická fáze je zcela v pohodě, v nejvyšších frekvencích nad 20 kHz je patrný jen limit měřícího systému.

Určitě si přečtěte

Články odjinud