10
Fotogalerie

Arcam rHead: povedený analogový sluchátkový zesilovač [test]

Máte rádi zvuk s tahem na branku, vyznáváte hutnou plnost, razanci, rytmiku a energickou výbušnost, oceníte třeba i symetrické vstupy a nevadí vám absence digitálních vstupů?

Britský Arcam má za sebou poměrně dlouhou historii, první produkt - na tehdejší dobu stylový integrovaný zesilovač A60 - přišel na svět už v roce 1976 a prodalo se ho na tehdejší dobu úctyhodných 30 000 kusů.

Přes éru různých více (to většinou) i méně úspěšných pokusů a koncepcí zakotvil během první dekády 21. století u kombinace klasických stereo i multikanálových komponentů klasického střihu, doplněných o lifestyle all-in-one koncepce a maličké komponenty řady R.

Vzhled a konstrukce

Jedním z komponentů této řady je i puristický sluchátkový zesilovač rHead, který nabízí jen dva vstupy a jeden výstup (byť tedy v 3,5 i 6,5 mm podobě). Jde o malou, pouze 3/4 kilogramu vážící krabičku v bytelném šasi na neklouzající základně. Čelo svou zakulacenou horní hranou navazuje na horní stěnu, na níž je jen logo výrobce. V ohybu je pak přímo uprostřed tenký svítící proužek, ukazující na provozní stav přístroje.

V levé polovině přední strany je zmíněný výstup na sluchátka, vpravo hliníkový leštěný regulátor hlasitosti. Toť vše. Regulace hlasitosti má slušný rozsah, je využitelná větší část chodu, což je rozhodně příjemné a lehce tužší chod knoflíku dopomáhá z přesnému doladění hlasitosti.

Zadní mírně vpadlý panel hostí jeden pár analogových cinchů a jeden pár symetrických XLR konektorů - volbu aktivního vstupu provádíte klasickým šoupátkem mezi nimi (i když chápeme, že nemohlo být z estetických důvodů vpředu, je to maličko nepraktické). Pak už je tu jen spínací kolíbka a zdířka pro připojení externího pulzního zdrojíčku.

Arcam rHead vám na stole mnoho místa nesebere - šířka 19,4 cm a hloubka 13,5 cm nejsou velké, výška 4,4 cm je pak vysloveně maličká. Celkové zpracování je pak pěkné a vysloveně bytelné.

Tranzistorové řešení rHead nabízí podporu sluchátek s impedancí od 16 do 600 ohm, do 16 ohm má víc než solidní výkon 2 Watty, do 300 ohm už je to trošku menších 0,13 Wattu. Odstup signálu a šumu vážený křivkou A činí 98 dB při polovičním výkonu, což je slušné, stejně jako THD+N na úrovni 0,002% do 32 ohm při polovině výkonu. Pracovní frekvenční odezva 10 - 20 000 Hz je standardní.

Jak to hraje

Mohutný příval basových tónů v "NuNu" Avishai Cohena ("Continuo" | FLAC | 16 - 44,1) zkrotil rHead na svou cenu velmi autoritativně a i když tu není úplné drama, pevné a jisté podání kontur společně s energickým přednesem, schopným již solidního odlišení poloh nástroje působí dobře.

Brnknutí struny připomíná drnknutí o mohutnou tětivu, přednes je opravdu "našlapaný" a i když nemáte pocit, že by šel úplně nejhlouběji, rozhodně umí basovou linku "protlačit". 

Na čem jsme poslouchali

Arcam rHead jsme poslouchali ve společnosti OPPO BDP-105D, OPPO UDP-205, Cambridge CXCpřes ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a nebo také z gramofonu VPI Scout přes Grandinote Celio. Srovnávali jsme se zmíněným ASUS, s Apogree Groove nebo Chord Mojo a to na sluchátkách Sennheiser HD 26 Pro, Sennheiser IE 8 a několika modelech Final Audio.

Přes vší energii a dravost ale nechybí Arcamu slušná kultivovanost, střední pásmo v čele s vokálem v "Time after time" od Jeni Fleming Acoustic Trio ("Best Audiophile Voices vol. 7" | FLAC | 16 - 44,1) bylo čisté, ne vysloveně průzračné, ale dobře srozumitelné, hlas zněl konkrétně a jasně, v reprodukci se mísí tah na branku, kontrola a pocit velkého výkonu spolu s vřelostí a bohatostí. Zvuk je velký a napružený.

Nejvyšší pásmo pak má také spoustu energie, nejvyšší tóny v "Edit" od Reginy Spektor ("Begin to hope" | FLAC | 16 - 44,1), konkrétně pak činely, byly sice méně vystavené na obdiv svým objemem, ale přesto soustředné, velmi konkrétní a přesné, utažené, tvrdé a jiskrné.

Onen energický charakter rHead dobře funguje tam, kde je zapotřebí vzbudit pocit dynamiky - i velká "Theatrum Universi" Oskara Rózsy ("Under My Spell" | FLAC | 16 - 44,1) měla dost síly, aby se ve správný moment nadechla a zatlačila, byl tu už i patrný nadhled a rezerva, Arcam je velmi agilní a jako kdyby mohl tlačit ještě víc a víc a víc a víc. Nemusíte se bát, že by zesilovač nějaká sluchátka dostatečně nenakrmil. Dravost a důraz se pojí se spíše utaženým a konkrétním zvukem, než s rozmáchlou velikostí (která někdy a někde může trošičku chybět, zvuk by občas mohl být "tlustší"). Dynamicky ale šlape rHead na svou cenu excelentně.

Velký výkon a schopnost autoritativně artikulovat zvuk ústí v působivý přednes "Missa Brevis Kyrie" od Jamese McMillana a Capella Nova ("Tenebrae" | FLAC | 24 - 88,2). Arcam detaily vytahuje do popředí, sebejistý přednes, schopnost oddělit vokály a dát jim solidní srozumitelnost nebo pevnost, s níž to všechno přichází do vašich uší, to vše tvoří působivý celek, který má s ohledem na pořizovací cenu ten správný "wow" efekt, který je motivující pro prozkoumávání dalších a dalších nahrávek.

Pevná autorita dobře funguje i v podání prostoru - Bartókova "Rapsoide pro house a orchestr č. 2" v podání Kavakose a Nagyho pod Chaillyho taktovkou ("Rapsodie" | FLAC | 24 - 96) zněla usazeně, ne snad ve velkých proporcích nebo s extrémním množstvím vzduchu, ale o to konkrétněji, jasněji a s velice dobrou lokalizací jednotlivých instrumentů v pravolevém směru.

Arcam rHead vysloveně sluší žánry a skladby, kde záleží na rytmice, důrazu, energii a šťavnaté hutnosti - třeba Springsteenova syrová "Atlantic City" ("Nebraska" | FLAC | 24 - 192) vám zvedne chlupy na rukou, ta údernost, ten drajv a plný, jadrný zvuk kytary nebo švih Bossova hlasu, to má tah na branku a je to velká zábava (v malém balení, chtělo by se říct).

Verdikt

Kompaktní sluchátkový zesilovač Arcam rHead je zajímavým úkazem - nejen, že jej místo původní ceny přes 15 000 Kč koupíte za velmi lákavých 6 500 Kč (ať žije Brexit a silná Koruna), ale pokud máte rádi zvuk s tahem na branku, pokud vyznáváte hutnou plnost, razanci, rytmiku a energickou výbušnost, pokud máte rádi pocit autority a výkonu a pokud oceníte třeba i symetrické vstupy a naopak vám nevadí absence digitální části (díky čemuž ale možná zase rHead zní tak jak zní), je to za dané peníze trochu specifický, ale nesmírně zajímavý sluchátkový zesilovač s živým zvukem "od podlahy". Jen stěží za 6 500,- koupíte víc...

Klady

+ symetrické vstupy
+ důraz a autorita
+ čistota v dané ceně nebývalá
+ bytelná stavba

Zápory

- pouze analogová konektivita může být omezující
- po zvukové stránce v této ceně nic

Arcam rHead

Cena: 6 490 Kč

Zapůjčil: AQ

  • zesilovač třídy: A
  • sluchátkové výstupy: 3,5 a 6,35 mm
  • analogové vstupy: RCA a XLR
  • ultra-lineární analogové ovládání hlasitosti
  • komplexní systémy ochrany
  • opláštění: stylový hliníkový odlitek
  • frekvenční odezva: 10Hz - 20kHz
  • celkové harmonické zkreslení + šum: 0,001% na výstupu 2V, 32Ω zatížení
  • odstup signálu od šumu: 109 dB při 2V výstup, 32Ω zatížení
  • výstupní výkon: 2.0W, 16Ω zatížení / 1.1W, 32Ω zatížení / 0.13W, 300Ω zatížení
  • sluchátka - doporučená impedance: 16Ω - 600Ω, s 3,5 a 6,35 mm konektorem
  • vstupní úrovně: 0-4V (RCA) / 0-8V (XLR)
  • rozměry: Š194 x V44 x H135mm
  • hmotnost: 0,71 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud