7
Fotogalerie

Láska a jiné závislosti: recenze filmu

Láska, klíčící na pozadí převratného vynálezu farmaceutického průmyslu. Aneb jak to vypadá, když si pod deku pustíte city.

„V životě potkáte tisíce lidí a žádný z nich ve vás nic nezanechá. Pak se setkáte s jedním jediným člověkem a váš život se navždy změní.“ Jamiemu Reidymu se to stalo a rozhodl se o tom podělit s čtenáři.

Opět nezávazně

Autobiografická kniha Jamieho Reidyho Hard Sell: The Evolution of a Viagra Salesman (volně přeloženo: Tvrdý prodej: Evoluce obchodníka s Viagrou) se zaměřila na korumpující praktiky zástupců farmaceutických firem, jejichž adresáty jsou nejčastěji lékaři, pracující v nemocnicích. Reidy v ní popsal své zkušenosti reprezentanta koncernu Pfizer, který nabízel nejdříve psychofarmaka Zoloft a poté ekonomicky zužitkoval boom, spojený s nástupem modré pilulky na podporu erekce na trh.

86670_ba.jpg loveandotherdrugs2final.jpg
 

Scénář z bestselleru vycházející, na němž se podílela hned trojice adaptátorů (včetně režiséra snímku), se ale spíše než na rozkrytí obchodních machinací korporátních jednotek soustředí na rozvíjení linie milostného oťukávání ústředního páru. Podobně jako před týdnem uvedená romantická komedie Hlavně nezávazně s Ashtonem Kutcherem a Natalií Portmanovou ukazuje vztah bez závazků, založený jen na vzájemné přitažlivosti. Tento statut je ale dlouhodobě neudržitelný, neboť s intimitou a blízkostí se do vztahu dvou lidí začne neodvratně vkrádat i láska. Právě cit je něčím, co povyšuje a posouvá byť sebekvalitnější sex na mnohem důvěrnější a hlubší rovinu, která zpětně ovlivňuje a zintenzivňuje i sféru milostného prožívání.

Obchodník s deštěm

Jamie (Jake Gyllenhaal) je zběhlý student medicíny, který kvůli poruše soustředění odešel ze školy. Černá ovce lékařské rodiny, jež se životem spíše protlouká, než aby se mu snažila dát nějaký smysl. Ztráta posledního zaměstnání ho vrhne do náručí farmaceutické firmy Pfizer, jejímž se stane dealerem nebo chcete-li vznešeněji řečeno obchodním zástupcem. Lékařský plášť vymění za skvěle padnoucí oblek a cukerinový úsměv. Touhu pomáhat v ambici rychle zbohatnout.

Pohledný a výřečný Jamie do své nové práce zakomponuje přesvědčovací metody, jež mu zabíraly a zabírají při balení holek. Stane se novodobým obchodníkem s deštěm, který nabízí lékařům a potažmo pacientům léky, které jsou předražené, mají mnoho vedlejších účinků a často bývají i neúčinné. Oblast zdravotnictví bere, stejně jako jeho kolegové, pouze jako byznys, do něhož vstupuje svými manipulativními metodami. Metodami, jež jsou posilovány firemními školeními, připomínajícími sektářské vymývání mozků. Úplatky, korupční tlak na lékaře a pohrávání si s důvěrou zoufalých pacientů, vše je dovoleno na cestě k dosažení firemní strategie.

Protipohledy

Při nabídce zboží potká v ordinaci lékaře (Hank Azaria), jemuž se snaží vnutit do přízně, krásnou dívku s nelítostnou diagnózou. Smyslná Maggie (Anna Hathawayová) trpí Parkinsonovou chorobou v prvním, nejméně vnějškově zřetelném stadiu. Což je v jejím věku zvláštní jev. Úvodní rande skončí bez dlouhého otálení vášnivým spojením v Maggiině půdním bytě. Nastavené pravidlo pro další návštěvy „Žádný vztah, jen sex bez závazků“ nezadaným třicátníkům vydrží přesně do chvíle, než si pod deku pustí city.

loveandotherdrugs-mv-7.jpg

Okázalý cynismus se ukáže být u obou jen zástěrkou, za níž se skrývá strach před opravdovými city. U Jamieho jde o pohodlnost, Maggie má k tomuto postoji vážnější důvod. Změna nastává v momentě, kdy začnou sebe navzájem vnímat jinak než zamlženou optikou posledního milování. Jamie, který si nevěří, že by mohl být v něčem dobrý, v Maggie objevuje někoho, kdo je na něj ochoten pohlížet jinak než jako na floutka a sukničkáře. Jako na člověka mocného obětování pro druhého i upřímného citu. A Maggie díky Jamiemu poznává muže, který ji nebere jen jako přitažlivý objekt pro ukojení svých sexuálních potřeb, ale jako bytost, jíž miluje i s jejími omezeními.

Love story v kritickém balení

Z naznačené synopse Láska a jiné závislosti vypadá trochu jako směsice Love Story (1970) Arthura Hilla a kritického poukázání na nešvary přesvědčovacích kampaní obřích koncernů, jak se nám je snažily přiblížit filmy typu Děkujeme, že kouříte nebo Lítám v tom. Spíše než o romantickou komedii, kterou možná diváci očekávají, se jedná o skloubení romance, melodramatu a satiry na fungování korporátních společností. Přítomné jsou i hrubozrnnější prvky, typické pro loserské komedie Judda Apatowa. Ty obstarává postava Jamieho otylého bratra (Josh Gad), kterého opustila manželka a zkrachovala mu živnost. Dojemné a komické vedle sebe sousedí, aniž by to ve vás vyvolávalo zdání něčeho nepatřičného. Zakomponování příznaků nevyléčitelné degenerující nemoci nám umožní nahlédnout do světa pacientů, kteří se snaží s vážnou chorobou smířit i těch, jež o ně pečují. Dramatický nádech má uvěřitelný a ne účelově slzopudný charakter a jako kontrast k odlehčenějším situacím funguje bez známek klišé.

Romantické drama o vztahu zdravého a nemocného člověka i kritika farmaceutických společností v jednom? Před režisérem Edwardem Zwickem stála výzva udržet film s takovým tematickým i žánrovým rozptylem pohromadě. Podařilo se mu to nejen díky dobrému scénáři s civilně napsanými dialogy, jež jsou pronášeny s energickým spádem, ale především zásluhou opravdu dobře zvolenému castingu na protagonisty ústředních rolí.

Milostné vytržení z tíživé reality

Jake Gyllenhaal baví jako šarmantní svůdník, domlouvající si na večer hrátky na doktory a sestřičky i dojímá jako milující muž, který si uvědomuje, jakou na sebe bere odpovědnost, když vstupuje do vztahu se ženou, jejíž nemoc se bude jen zhoršovat. Neodvratná diagnóza jeho milované a způsob, jak se k ní postaví, dodává jeho postavě hlubší dimenzi.

loveandotherdrugs-mv-6.jpg 
 

Anne Hathawayová okouzluje svým širokým úsměvem i velkýma očima, díky nimž vypadá trochu jako mladší sestra Julie Robertsové. Dlužno dodat, že na rozdíl od Pretty Woman, vůči jejímuž sex-appealu zůstávám totálně imunní, vypadá Anne jako někdo, s kým byste si přáli zažívat podobné věci jako Jake Gyllenhaal.

Nesentimentální, přidrzlá a volnomyšlenkářská umělkyně hledá v sexuálních vztazích rozptýlení, možná zapomnění. Jakoby na všechno měla málo času a tak se toho zbývajícího snaží zmocnit se vší vervou. Rozkoš jí poskytuje vytržení, které jí odvrací od tíživých myšlenek na její chorobu. Její ztvárnění projevů Parkinsonovy nemoci je přesvědčivé a pro pochopní diváků potřebné a užitečné. Ukazuje, že i ti co neovládají své svaly, jsou pořád plnohodnotné bytosti, jež si nárokují stejná práva jako zdraví jedinci.

Pryč od sterilního zobrazení nahoty

Tedy i na bohatství prožitků v intimní oblasti. Edward Zwick oproti teenagerským komediím neukazuje sex jako zábavnou sérii nekonečných trapasů, ale jako něco vzrušujícího. Chvíle milostného splynutí inscenuje tak, aby působily dráždivým dojmem jak pro mužské, tak ženské oko. Což se mu díky hlavním představitelům daří. Nedočkáme se sice rafinovaně odvážných hrátek s máslem jako v Posledním tangu v Paříži (které režisér pouštěl hercům v rámci přípravy na roli), ale i tak působí více než úlevně když milování dvou lidí na plátně vypadá jako milování a ne jako jeho imitace.

loveandotherdrugs-mv-8.jpg loveandotherdrugs-mv-9.jpg
 

Zwick sice nezašel v zobrazení tělesnosti tak daleko jako Frédéric Fonteyne v Pornografickém vztahu nebo Catherine Corsiniová v Rozchodu, ale přesto je sympatické, že protagonisté nevstávají z postele zabalení do deky nebo ve spodním prádle jako ve většině, prudérněji pojatých scén hollywoodského mainstreamu. Naopak, ukazují se v plné nahotě, jež ale nechává otevřený prostor pro fantazii diváků, jež by možná chtěli spatřit ještě více z jejich odhalených těl. Žádné hry se stíny a střihy přes sebe, které z milování dvou lidí učiní rozostřenou záhadu, kdo je kdo. Po koitu mají milenci blažený úsměv šťastného vyčerpání a při orálním sexu se titulují roztomile lechtivými pojmenováními, jež mají souvislost s účinky modré pilulky.

Šmrncovní fasáda

Edward Zwick, z jehož tvorby se vám určitě vybaví historická dramata Glory a Poslední samuraj, dobrodružný thriller Krvavý diamant nebo romantická freska Legenda o vášni, se od velkolepého aranžmá svých předchozích děl uchýlil k o poznání skromnějšímu projektu. I v něm ale demonstruje, že řemeslo má dokonale v malíku. Snímek hladce klouže bez zbytečných formálních extravagancí, ale zato s líbivým retro vzhledem. K němu přispívá hudební soundtrack, který výběrem písní odkazuje k druhé půli devadesátých let, kdy se příběh odehrává.

Herci mu dodávají díky vzájemné chemii šmrncovní fasádu, na pozadí níž i vážné téma přijmete s nadhledem. Láska za časů viagry sice není takovým žánrovým skvostem jako Love Story nebo z posledních let 500 dní se Summer, ale přichází s něčím, co pohnulo mými slznými kanálky, aniž bych měl pocit citového vydírání. A způsob zobrazení erotické touhy beru jako bonus a krok vpřed na cestě ze sterilního hájemství inscenování podobných scén v žánrově spřízněných počinech.

LOVE-AND-OTHER-DRUGS-POSTER.jpg

Láska a jiné závislosti

  • Žánr: romance
  • Původní název: Love and Other Drugs
  • www.bontonfilm.cz/love-and-other-drugs.html
  • USA 2010
  • Scénář: Charles Randolph, Edward Zwick, Marshall Herskovitz
  • Režie: Edward Zwick
  • Hrají: Anne Hathawayová, Jake Gyllenhaal, Judy Greerová, Gabriel Macht, Hank Azaria, Oliver Platt, George Segal, Jill Clayburghová, Josh Gad
  • Distribuce: Bontonfilm
  • Distribuční premiéra v ČR: 07. 04. 2011

AVmania hodnotí
film 7

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud