6
Fotogalerie

Všechny cesty vedou do hrobu: recenze filmu

Tvůrce Griffinových a Médi na publiku své westernové komedie testuje, na jaký druh humoru od něho slyší. Film ale není stand-up comedy pane režisére.

O westernový žánr v jeho klasické podobě se dnes z tvůrců pokouší už jen málokdo. Quentin Tarantino v Nespoutaném Djangovi přišel s kombinací blaxploitation a spaghetti westernu, aby opět zrevidoval dějiny ve prospěch těch ponižovaných.

George Verbinski se v Rangovi a Osamělém jezdci pohyboval na hranici mezi žánrovou poctou a parodií, přičemž v prvém případě to vyšlo, v tom druhém hrubě ne.

Komediálně laděné westerny nejčastěji vypadají právě jako Osamělý jezdec. Tedy jako takové zvláštní hybridní a nesourodé útvary, které jsou dějově zmatené a neví, v jakém tónu mají vlastně vyprávět. Zda v humorném nebo vážném. Stačí připomenout tituly jako Wild Wild West, Kovbojové a vetřelci nebo Jonah Hex a budete v obraze, o čem mluvím.

Komediální fenomén

Do těchto vod se nyní vydává i Seth MacFarlane. Čtyřicetiletý americký herec, scenárista, producent, dabér a v neposlední řadě i režisér, který před dvěma roky zčeřil komediální vody svou nekorektní komedií Méďa, která i přes R-kový rating vydělala celosvětově přes půl miliardy dolarů.

Není proto divu, že při přípravě svého druhého celovečerního filmu měl od producentů nejen vyšší rozpočet, ale i značně volné ruce, což se tentokrát obrátilo tak trochu proti němu. Ale nepředbíhejme.

Seth MacFarlane je za velkou louží obrovským fenoménem, který stojí za úspěchy animovaných seriálů Family Guy (u nás vysílaného pod názvem Griffinovi), American Dad! nebo Cleveland show, jenž je spin-offem Griffinových.

Po podepsání smlouvy s 20th Century Fox TV ve výši 100 milionů dolarů se stal nejlépe placeným televizním scenáristou. Jeho způsob moderování slavnostního předávání Oscarů ta prudernější nebo s jeho humorem tolik neobeznámená část obecenstva těžko rozdýchávala a on získal pověst neřízené střely.

Po hláškujícím, vulgárním Méďovi, kterému není nic svaté, se rozhodl tuto pověst přiživit vyprávěním z Divokého západu, na němž se podílel jako herec, scenárista a režisér.

Zhrzený pasák ovcí

Příběh, tedy pokud o něčem takovém můžeme v případě tohoto filmu mluvit, nás zavádí do roku 1882. Divoký západ je představen jako místo, kde na vás čeká nebezpečí na každém rohu. Pokud vás neuštkne jedovatý had, znelíbíte se nějakému pistolníkovi nebo si o váš skalp řeknou Indiáni. Dostat se do hrobu tedy opravdu není problém.

Pasák ovcí Albert (Seth MacFarlane), bydlící na farmě u rodičů, o žádných z těchto konců nestojí a proto se vyhýbá přestřelkám i jakýmkoliv konfliktům. Když už k nim dojde, snaží se z nich za přispění své výmluvnosti nějak vykroutit. Díky těmto svým vlastnostem je logické, že k životu v kraji drsných mravů, kde jsou největší zábavou střelecké souboje na život a na smrt, moc nepřilnul.

million-ways-die-in-the-west04.jpg

Jediné, co ho tady drží, je dívka Louise (Amanda Seyfried). Okatá dívčina má ale o svém vážném nápadníkovi jiné představy a zbabělému Albertovi dá vale. A co hůř, dá před ním přednost kníratému majiteli Knírárny Foyovi (Neil Patrick Harris).

Zhrzenému pasáčkovi ovcí tak nezbývá nic jiného než tohoto sebestředného a namyšleného frajírka vyzvat na souboj, aby získal svou milou zpět. Jak to udělat, když pistoli sotva udrží v ruce a když už ano, tak se z ní netrefí na stanovený cíl ani z bezprostřední blízkosti.

Krásná učitelka střelby

Útěcha od kamaráda Edwarda (Giovanni Ribisi) na jeho pesimistickou náladu moc nezabírá, neboť ne každý má tak optimistický přístup k životu jako on. Edovi dokonce nevadí ani to, že jeho přítelkyně Ruth (Sarah Silverman) dělá prostitutku a po práci se mu ráda svěřuje s tím, co nevšedního ten den v bordelu se zákazníky zažila.

To chce, aby si vzal Alberta do parády někdo úplně jiného kalibru. A jako na zavolanou se ve městě zjevuje krásná a ostrá mladá dáma od rány Anna (Charlize Theron). Ta mu pomůže vyrovnat se nejen s rozchodem s Louisou, ale vycvičí ho tak, aby se mohl postavit Foyovi. A nejen jemu.

Ukáže se totiž, že Anna je manželkou nejobávanějšího desperáta v okolí Clinche (Liam Neeson), který se svou partou nahání strach celému kraji. S tímto vyhlášeným střelcem není radno si cokoliv začínat a už vůbec ne brát hodiny správného chlapáctví od jeho ženy.

Film není stand-up comedy

Postava ustrašeného Alberta, zažívajícího díky svému osobnímu nastavení hlubokou depresi z místa a doby, v níž je nucen koexistovat, je zdrojem mnoha vtipných situací, jež mají souvislost s názvem filmu. Opravdu neuvěříte, kolika možnými způsoby je na Divokém západě možno umřít. A nejde vždy jen o násilný odchod do věčných lovišť, ale začasté se tak děje i souhrou bizarních náhod, jejichž sled režisér proměňuje ve skvěle vygradované černohumorné gagy.

million-ways-die-in-the-west05.jpg

Problémem je, že Seth MacFarlane dvouhodinovou délku filmu zaplňuje jak gagy, které výborně fungují a mají i nějaký přesah (bitka v saloonu, venkovská tancovačka, odkaz na Milu Kunis z Médi, pouťová střelnice s černoušky v podobě terčů), tak těmi, které měly nemilosrdně zůstat na podlaze střižny a vtipné prostě nejsou. Jakoby vzal vše, co má aktuálně na skladě a rozhodl se diváka vystavit zkoušce z toho, co funguje a co ne.

Film za 40 milionů dolarů ale není večer na stojáka, kde si komici v žánru stand-up comedy na publiku testují, který fór zabírá a který ne. A když na jeden brilantní gag, který rozburácí celý sál, připadá mnohem větší procento těch, které ve vás vyvolávají jen útrpný úsměv, tak něco není v pořádku.

Chybějící dramaturgický supervizor

Na kolísavé úrovni vtipů a gagů, jež film nabízí, je vidět právě ona autorská volnost bez výraznějšího a k dobru věci činěného dramaturgického dozoru, jíž se MacFarlane těšil.

Na jedné straně je možno kvitovat, že v éře hyperkorektních pravidel, jež se uplatňují hlavně na tzv. zábavu pro celou rodinu (příklad marvelovské adaptace komiksových látek), se najde někdo, kdo se těmto pravidlům svou tvorbou vzpírá nebo se jim rovnou vysmívá.

million-ways-die-in-the-west06.jpg

Na té druhé si ale nejsem jistý, zda čtyřicetiletý autor ještě někoho pobaví fekálním humorem, který byl trapný už před lety v teenagerských komediích, s nimiž byl nejčastěji spojován. Záchvat průjmu při klíčovém pistolnickém střetu je dle mne hodně za hranou toho, co bych chtěl od jinak velmi šikovného autora vidět.

Aniž bych nějak horoval pro tvůrčí omezení, tak v tomto případě měl nad MacFarlanem stát nějaký supervizor, který by mu už v čase přípravy poradil, co do výsledného tvaru nedávat. Protože takto se zde objevují parodické sekvence, kde dochází k harmonické symbióze situačního a slovního humoru, s nechutnými a trapnými pasážemi, jež jsou navíc ještě neúměrně natahovány. Čímž se pak zesiluje naše odmítání filmu jako celku.

Přežitý fekální humor

Že spíš než ucelený děj máme před sebou sled více či méně vtipných scének (bohužel převažují ty druhé), se dalo čekat. Považuji ale za neodpustitelnou chybu, že se MacFarlane nepokusil k westernovému žánru přistoupit trochu sofistikovaněji.

million-ways-die-in-the-west07.jpg

Máme zde humor, který se otírá o různé šovinistické, sexuální a xenofobní předsudky, jež ukazují, že se ve vnímání některých omezenců od časů konce 19. století zas až tolik nezměnilo. Bohužel ale převažuje humor zoufale prvoplánový, který na mě působil asi podobně, jako když teenageři mluví sprostě a myslí si, jak tím šokují své okolí. Nešokují, je to jen trapné a vypovídající o jejich nezralosti.

Tam, kde Lipského Limonádový Joe bavil tím, jak paroduje westernová schémata, se MacFarlane uchyluje k infantilnímu záchodovému humoru s mocnými pšouky. Což zamrzí zvlášť u člověka, o němž víte, že je schopen pracovat s nadsázkou v hodně nekorektní rovině, která je pro vtip vždy oživující.

Pocta klasickým westernům

Zamrzí to i proto, že je znát, že má pan režisér westerny rád. Ve filmu se inspiruje jejich vizuální podobou, které zde vzdává hold. Dočkáme se tak jak panoramatických záběrů krajiny, tak až kýčovitých technicolorových záběrů zapadajícího slunce. Ty k tomuto žánru patří stejně jako dlouhé úvodní titulky, jejichž grafická podoba přesně koresponduje s těmi, jež známe například z westernů z padesátých let.

million-ways-die-in-the-west03.jpg

Jak z klasických westernů sem zabloudivší je i postava desperáta Clinche v podání Liama Neesona, na němž je vidět, jak si svého rodokapsového padoucha užívá. V jeho herectví je znát ona dělící čára mezi nadsázkou a stylizací a tím, jak by tato figura měla v žánrových filmech působit. Právě proto i na omezeném prostoru tak baví.

Královna večera

Královnou večera se ale stává Charlize Theron. Nejsympatičtější a nejprokreslenější figura, která nejen pány okouzlí svým léty neztrácejícím šarmem a vtipem. Je empatická, zvládne každou situaci s nadhledem, nebojí se utahovat si sama ze sebe a je krásná. Zkrátka kombinace, již by chtěl mít asi každý muž doma.

Amanda Seyfried okouzluje svou naivitou a majitel Knírárny Neil Patrick Harris baví tím, jak se bere vážně. Herecký casting se režisérovi povedl, ale on sám je v něm v ústřední roli tím nejslabším článkem. Pokud každý ze zmíněných protagonistů přistupuje ke své roli trochu jiným hereckým stylem, které se ale šťastným způsobem navzájem protínají, tak Seth MacFarlane mi přišel v jejich společnosti až příliš prkenný.

million-ways-die-in-the-west08.jpg

Byl to zřejmě záměr, který měl ukázat přerod úzkostlivého outsidera v muže, který bere za svůj život odpovědnost, ale MacFarlane ho mohl ve svém hereckém výrazu víc odstínit. Takto celou dobu působí jako takové mouchy snězte si mě, které řeší, co vše ho může zabít a nakopnout k nějaké akci ho musí až sličná přebornice ve střelbě.

Méně je někdy více

Herecké obsazení i vystižení westernové nálady se režisérovi povedlo, méně už si uhlídal úroveň humoru, kterou ve filmu nabízí. Což je chyba, která jednoznačně padá na jeho hlavu. Fekální humor s dostatečným přísunem tělních tekutin je přežitek, atakující hranici dobrého vkusu už před léty a nechápu, proč tuto kartu znovu vytahuje. Jestli je za tím snaha šokovat, tak hrubě nevyšla, protože se dostavuje přesně opačný pocit. Nuda a infantilní fádnost.

Což je škoda u tvůrce, u něhož znovu vidíme, že umí některé gagy výborně rozehrát a vypointovat. Té hlušiny je ale tentokrát mnohem víc než u Médi, jehož dvojka by se příští rok měla objevit v kinech. Snad do té doby pochopí, že méně je někdy více a pokusí se i prostřednictvím humoru, který nabízí, reflektovat své vlastní životní zrání. Pokud ne, marně přemýšlím, koho by jeho filmy bavily třeba za pár let.

Všechny cesty vedou do hrobu

  • Žánr: westernová komedie
  • Původní název: A Million Ways to Die in the West
  • www.amillionways.com
  • USA 2014
  • Scénář: Seth MacFarlane, Alec Sulkin, Wellesley Wild
  • Režie: Seth MacFarlane
  • Hrají: Charlize Theron, Seth MacFarlane, Amanda Seyfried, Liam Neeson, Neil Patrick Harris, Giovanni Ribisi, Sarah Silverman, Wes Studi, Evan Jones, Rex Linn, Tatanka Means, Alex Borstein
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 12. 06. 2014

AVmania.cz hodnotí
Film 5

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud