Příjmy za streamování poprvé překonaly stahovanou hudbu

Příjmy za streamování poprvé překonaly stahovanou hudbu

Hudební průmysl se mění. Nejdříve CD disky vytlačilo stahování MP3 hudby, nyní stahování ustupuje steamování. A od toho rychle rostou prodeje vinylových LP desek.

Růstu popularity streamovacích služeb si lze všimnout prakticky všude. I když si hudebníci často stěžují, že příjmy za poslech jejich skladem je daleko menší, než příjem za jejich prodej, tak hudební společnost Warner Music Group oznámila, že má ve druhém čtvrtletí roku 2015 větší příjmy za streamovanou hudbu, než za hudbu stahovanou (prodanou on-line). Příjmy jí plynou od streamovacích služeb jako jsou Pandora, Spotify, ale také YouTube. Celkově prodeje digitální hudby vzrostly o 0,8 %, .

deezer.jpg

Zajímavé je, že společnost  Warner Music Group hlásí, že meziročně vzrostl také prodej fyzických médií – o 8 % . Ten roste i zásluhou rostoucího prodeje klasických vinylových LP desek, přičemž fyzická média táhnou prodeje skupin Kid Rock, Led Zeppelin nebo Pink Floyd. Svůj podíl ale na tom dle Warner Music Group mají i země jako jsou Francie, kde se  na fyzických médiích prodávají lokální hudebníci a hudební skupiny. Pro zajímavost rostoucí zájem o fyzická média způsobil, že podíl digitální hudby v příjmech dokonce o 1 % poklesl – z 45 % na 44 %.

V nedávné zprávě IFPI se uvádí, že celosvětové příjmy za digitální hudbu činí 46 % z celkového příjmu, a dle RIAA streamování už hudebnímu průmyslu generuje více peněz, než prodeje CD disků.

best_streamingservices.jpg

Je otázkou, co se službami pro streamování hudby udělají nový „hráči“, jako jsou Qobuz a Tidal, potažmo Apple, který koupil značku Beats právě kvůli rostoucímu zájmu o on-line streamování hudby. Menší hudebníci se nechávají slyšet, že podíl z příjmů mají ale velmi malý. Spotify kvůli nízkým platbám za přehrání skladby již o některé hudebníky přišel.

Zájem o streamování hudby zatím roste mezi posluchači, neboť počet předplatitelů roste. A protože v této oblasti je mnoho peněz, služby se budou přetahovat o posluchače a získat největší podíl na trhu. Zatím ale i prozatím nejrozšířenější Spotify je v červených číslech a společnosti se dlouhodobě nedaří být ziskovou. Když se daný fakt zkombinuje s požadavkem hudebníků na více peněz, bude budoucnost ještě zajímavá.

Project.jpg

Zajímavý je fakt, že zájem o analogové vinylové desky stále roste. Podíl na tom mají nejen známé skupiny jako Led Zeppelin, Pink Floyd nebo zpěvačka Adele, ale velké množství malých kapel si nechává dělat své analogové  LP edice, za které pak jejich fanoušek rád zaplatí.

Klesající přímé prodeje digitální hudby se snaží společnosti zachránit také uvedením Hi-Res hudby, tj. hudby s kvalitou vyšší, než nabízí CD. Na tom mají pochopitelně zájem i prodejci Hi-Fi techniky, kteří se snaží nabídnout kvalitnější (a samozřejmě dražší) audiotechniku (sluchátka, reproduktor, přehrávače, zesilovače, přenosné přehrávače), které poslech Hi-Res audiosouborů umožňují. Renesanci ale samozřejmě zaznamenávají i klasické gramofony.  

figure-5-the-recorded-music-market-in-the-us-2000-20131.png 
Změny v přímech hudbního průmyslu USA za posledních 13 let.

V hudebním průmyslu je hodně peněz a zájemců o peníze posluchačů hudby, a tak bude zajímavé dále sledovat, kam se bude vše dále vyvíjet. Zatím to tedy vypadá, že dávné předpovědi, že se hudba bude masám prodávat (či dodávat?) digitálně on-line a hudebním fanouškům na klasických vinylových LP deskách, se začínají vyplňovat. Prodeje vinylových desek globálně vzrostly o 55 % a už představují 2 % příjmů.

Určitě si přečtěte

Články odjinud