22
Fotogalerie

McIntosh MA252: hybridní zesilovač s elektronkovým předzesilovačem [test]

McIntosh MA252 rozhodně není decentní audiofilský stroj, který by uměřeně přenášel realitu do vašeho poslechového prostoru, ale nabídne zábavný, plný, barevný a příjemně bezkonfliktní zvuk.

Americký McIntosh vždy byl, je a patrně i bude značkou, kterou musíte po vizuálně stránce buď zbožňovat, nebo nesnášet. Firma se nebojí výraznosti; jejich kombinace svítivé zelené a modré, jejich velikostně neostýchavé komponenty a vůbec svérázná prezentace po všech stránkách si nachází na světě až těžko uvěřitelné počty majitelů. Jednou z uměřených kreací je pak - na poměry McIntosh - spíše lifestylově zaměřený integrovaný zesilovač MA252, jeden z nejlevnějších strojů v nabídce.

MA252 MT2 XR100B Table.jpg

Vzhled a konstrukce

Integrovaný zesilovač MA252 odkazuje svým provedení na tradici a historii značky McIntosh - jde zejména o boční siluetu stroje, která napodobuje některé z ikonických zesilovačů. Jak už bylo řečeno, firma se nebojí výraznosti, takže boky zesilovače dekoruje obrovské typové označení, které při pohledu shora podtrhují ještě i takové detaily, jak jsou kovové profily chladičů vytvarované do podoby firemního monogramu.

Na mírně zkosené čelní stěně v kovovém lesku se nachází dva charakteristické voliče, pravým stroj zapnete a regulujete jím hlasitost, levým přepínáte mezi funkcemi. Vedle toho levého je ještě sluchátkový výstup (výrobce říká, že zvládne rozhýbat i sluchátka s vysokou impedancí), vpravo pak jednoduchá stavová dioda. O kousek dál se z kovové plochy zvedají dva páry elektronek ve fortelných ochranných "klecích". Pro podtržení efektu jsou pak lampičky zespodu podsvíceny typickou zelenou barvou McIntosh. Zprvu se to možná zdá až šokující, ale ve finále to po pár hodinách působí velmi přijatelně.

Na svislé stěně mohutného bloku s chladiči se nachází firemní logo, opět vyvedené v oslnivé zeleni, pod ním je pak nevelký, ale dostatečně informativní OLED displej.

Vzadu najdete pak dva páry terminálů solidní kvality, ve spodním kovově lesklém pásu je poměrně skromná, ale snad dostatečná nabídka vstupů. Trojice analogových vstupů sestává z jednoho páru symetrických XLR a dvou párů nesymetrických RCA, jeden další pár cinchů vede do phono předzesilovače určeného pro MM přenosky. Je tu ještě monofonní cinch subwooferového výstupu a vedle něj dvojice 3,5 mm jacků pro chytré spouštění a datovou komunikaci s dalšími produkty McIntosh. Napájecí zásuvka je pak klasická. Pokud je něco u podobně laděného stroje opravdu škoda, pak je to nepřítomnost digitálních vstupů.

nitřní konstrukce zesilovače je pak hybridní - předzesilovací část je osazena oněmi čtyřmi elektronkami (dvěma 12AX7 a dvěma 12AT7), výkon pak dodávají polovodiče, díky čemuž nabízí MA252 solidních 100 Wattů do 8 ohm na kanál, do poloviční zátěže je to pak 160 Wattů. Celý systém je řízen mikroprocesorem a bezpečnost provozu zajišťují ochranné obvody Power Guard - ty mimo jiné zabraňují přebuzení.

McIntosh MA252 má pracovní frekvenční rozsah 20 - 20 000 Hz (+0 / -0,5 dB), celkové harmonické zkreslení pod 0,03%, odstup signálu a šumu 97 dB a tlumící faktor 200.

Jak to hraje

Tento integrovaný zesilovač jsme poslouchali v akusticky dobře ošetřené poslechové místnosti, kde mu společnost dělal buď gramofon MT2 nebo přehrávač MCD550 ze stejné stáje, rozehrával sloupky Sonus faber Olympica III nebo B&W 800 D3, ale i leckteré další. Občas se přidal i subwoofer DB3D od Bowers&Wilkins. Propojeno bylo kabeláží InAkustik Referenz, poměřovat jsme mohli s dělenými sestavami McIntosh - s MC1.25KW či C52, k dispozici bylo ale prakticky vše, co má dovozce ve své nabídce.

V Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) bylo cítit, že ač je integráček nevelký, umí basovému spektru vdechnout až až objemu. Je to bas krásně kulatý, prohřátý teplem elektronek a hebce, jemně se odvíjející. I přesto je definice vlastně solidní, tóny nejsou tvrdě a suše zaříznuté, přesto nemají žádnou tendenci znít "bahnitě" či nejistě, je to prostě jen uvolněný a velmi poddajný styl prezentace. Můžete si skvěle užít to, jak tah smyčcem přes struny roztančí hotové ohňostroje barev a to v takové lehce hutnější a lehce objemnější formě.

Také u vokálu Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) bylo cítit ono ladění na krásu, bohatost a barevnost, ženskému hlasu to mimořádně slušelo a za celkovou uvolněností nechybí plnokrevnost a důraznost, je to trošku pocit jako kdybyste stáli v klubu na taneční parketu a Doris Day vám ze srdce zpívala, což je vlastně v dané kategorii výtečné. Celistvý, překvapivě dospělý, hlaďoučký vokál zní měkce, netahá za uši ani v těch momentech, kdy z vynikajícího remasteru přeci jen vykoukne hodně stará nahrávka. A přitom ani směrem k elektronkové vřelosti posunutá tonalita neskrývá solidní detailnost.

Činel a další kovové perkuse ve Floexově "Prenatal Hunters" ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) byly výrazné, znělé a stejně bohaté, jako zbytek pásma. Možná na nic cítíte přeci jen nějakou tu stopu trochu zdůrazněné jiskrnosti a zdůraznění objemu a energie obecně, nicméně dobře to zapadá do celkového charakteru, výšky netrčí nijak vulgárně kupředu, vlastně asi i proto, že i tady je celé dění na okrajích takové hladší díky elektronkovému polibku.

Nenechte se ale zmást opakovaným povídáním o jemnosti, měkkosti, nadýchanosti nebo "elektronkovosti" - MA252 je pořád McIntosh, který se umí s vervou a dravostí pustit i do dynamických špiček a snad je to i nevelkými úvodními očekáváními, postavenými na stylu a rozměrech zesilovače, že právě dynamika byla velmi příjemným překvapením při poslechu. MA252totiž ani ve Stravinského "Ptákovi Ohnivákovi" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) nedával najevo nějaké nepřístojnosti - v rámci své kategorie naopak nabídl zvuk opravdu mocný, opravdu plný a rozhodně pěkně neupejpavý. Jistě, na velkých dynamických rázech je znát, že elektronky tu veškeré dění změkčí a zakulatí, ale je to celkově velmi důstojné.

Už jsme to sice zmínili, ale stojí to za extra vypíchnutí - přestože McIntosh se elektronkovým "přízvukem" doslova chlubí, neztrácí se v teplém a kulatém zvuku ani překvapivě jemné detaily. V komorním "Pie Jesu" od Ellen van Zomeren ("Incredible Music Vol. 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) cítíte sice primárně spojitý celek, ale jen trocha snahy vám umožní snadno sledovat linku zpěvu, linku varhan nebo třeba pozadí, kde jsou skryté všechny ty drobné zvuky, tak jemná zavrzání a všemožné dozvuky, budící ten dojem skutečně živého vystoupení. Charakter zesilovače vás ani trochu nenutí se jim cíleně věnovat, ale jsou tam, jsou organicky začleněné v celku a rozlišení je s ohledem na pořizovací cenu bezproblémově dobré.

Ona homogenní celistvost je patrná i při vnímání hudební scény - "Dream about you" od Stevieho B. a Evy ("STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) měla jasné hranice v pravolevém i předozadním směru, všechno mělo až nadživotně velké proporce, ať už hlas či kytara. Všechno bylo slušně lokalizované, opět ale s onou jistou uvolněností. Celá scéna byla vystavěna s hřejivou vzdušností a opět bezproblémovou čitelností, která si neklade za cíl vás oslnit technickou brilancí, ale spíše naprosto snadnou, pohodovou prezentací.

Celkově lehce opulentní dojem výraznosti se zaměřením na snadnou poslouchatelnost, ovšem bez obětování technické solidnosti, jsme měli při poslechu "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149). Od mohutného, hladce nekonfliktního basu, přes mocné vokální pásmo až po skvostnou fluidnost, s níž se hudba energicky, rytmicky a přitom uvolněně pohupuje, to všechno prostě funguje.

Verdikt

McIntosh MA252 rozhodně není decentní audiofilský stroj, který by uměřeně přenášel realitu do vašeho poslechového prostoru - to ale ostatně pochopíte hned, jak se pod elektronkami zažehne ďábelská zeleň a první tóny protečou do reprosoustav. Je to nepokrytě zábavný, plný, barevný a příjemně bezkonfliktní zvuk, který ale nepostrádá dostatečnou technickou bravuru, aby obstál v dané cenové relaci.

Možná, že na první pohled působí až lifestylově "jednoduchým" stylem, možná je tu relativně málo vstupů a zcela určitě je škoda, že tu není žádná digitální konektivita. Možná (nebo spíše zcela jistě) nic z toho vlastně vůbec nevadí - protože když zjistíte, že je tu velmi důstojně fungující přenoskový předzesilovač, že zvuk je bohatý, mocný a nesmírně zábavný a že to všechno vlastně neuvěřitelně "normálně" funguje, přestanete se starat a budete si užívat kombinaci elektronkového přídechu s tranzistorovou důrazností.

Ani vizuálně, ani zvukově není MA252 pro každého, ale tak už to u značky McIntosh chodí - a ani její doposud nejdostupnější integrovaný zesilovač jí rozhodně ostudu neudělá.

Klady

+ stylový design
+ sladký a barevný zvuk, který baví
+ dobrý phono vstup

Zápory

- absence digitálních rozhraní a menší konektivita obecně

McIntosh MA252

Cena: 119 990 Kč

Technické parametry

  • Frekvenční rozsah: 10 Hz až 100 kHz (+0, -3dB), 20Hz až 20kHz (+0, -0,5dB)
  • Impedance: 4 - 8 Ω
  • Sensitivita: RCA 0,3V, XLR 0,6V, MM Phono 3.0mV
  • Odstup signálu od šumu: 97dB (HIGH LEVEL), 80dB (MM)    
  • Harmonické zkreslení: 0,03%
  • Výkon na kanál: 2 x 100 W 8Ω (2 x 160W 4 Ω)
  • Vstupy analogové: 1 x XLR stereo, 2 x RCA stereo, 1 x RCA Phono MM
  • Výstupy: Sluchátka: 1 x 1/4" High Drive with Headphone Crossfeed Director (HXD®)
  • 1x RCA subwoofer, zlacené reproduktorové terminály
  • Váha: 12,7 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud