Jak kupovat hi-fi a ušetřit: kupujte ušima, ne očima (anketa)

Jak kupovat hi-fi a ušetřit: kupujte ušima, ne očima (anketa)

Kupovali jste už někdy drahý výrobek a řekli si, že vám za ty peníze vlastně nestál? Nenechte se snadno ovlivnit a nakupujte s rozmyslem, můžete tak ušetřit nemalé peníze.

Inklinace nakupovat očima a nepoužívat při tom kromě zrakového centra jinou část mozku, patří v hi-fi sféře k vlastnosti zákazníků, kterou výrobci komponent velice rádi využívají k tvorbě finančního zisku. Ostatně. Co bych si nepřiplatil pár desítek tisíc korun za stříbrný symetrický signálový kabel se speciální geometrií a samozřejmě vykládaný diamanty, když jsou pak výšky čistější než křišťálově čistý křišťál a basy diamantově tvrdé. A konektory. Konektory musí být zlaté. Když nejsou zlaté konektory, nehraje to, basy jsou rozplizlé a středy se topí v Mrtvém moři. Říkali na diskuzním fóru.

kr.jpgDSC05925.jpg

Diskuzní fóra a články o audiu a videu paradoxně často napomáhají touze zákazníků nesmyslně utrácet nesmyslné částky za nesmyslné nesmysly, místo toho, aby činily opak. Málokdo asi navenek přizná, že v tzv. slepém testu nepozná rozdíl mezi signálovým kabelem za 500 Kč a kabelem za 10.000 Kč. Proč by to dělal, těch 10.000 Kč nemohl vyhodit oknem. A když pak tenhle člověk na fóru říká, jak obrovské to přineslo zlepšení, není přece důvod mu nevěřit.

Není důvod mu věřit!

Pokud je zákazník schopen podobná úskalí rozlišit a přesto výrobek chce zkrátka proto, že ho chce a neřeší, zda to přinese zvukové zlepšení, ať si ho koupí. Kdo ale nehodlá utrácet zbytečné sumy, měl by se řídit jediným jednoduchým pravidlem. Nakupuj ušima!

Mimochodem já rozdíl nepoznám, a proto nemám signálový kabel za 10.000 Kč.

V hi-fi sféře, ostatně jako v každé oblasti spotřebního zboží, narazíte na celou škálu výrobků s různou cenou a kvalitou. Vztáhnu-li to na sluchátka, lze velmi zobecněně říci, že čím vyšší cena, tím vyšší kvalita konstrukce i reprodukce. Vrcholové, hi-end modely bývají vyvíjeny řadu let, při čemž precizní péče v oblasti vývoje se v drtivé většině případů pozitivně projevuje na nekompromisnosti reprodukce.

Nekompromisní přednes (přistoupíte-li na chvilku na tvrzení, že nekompromisní zvuk existuje) je frekvenčně vyrovnaný, dynamický, bohatý na detaily, při nižších ale i vysokých hlasitostech plnohodnotný, poskytuje dostatečný prostor pro přehlednost scény a v co možná nejmenší (ideálně vzato vůbec) míře zkresluje přehrávaný zvukový signál. S klesající cenou rostou kompromisy. Kompromisní reprodukce může mít různé podoby. Je zabarvená, frekvenčně posunutá do basového pásma, není analytická, mírně se ztrácí některé detaily atd.

Jenže zatímco pro jednoho může být reprodukce značně kompromisní až neposlouchatelná, pro druhého bude představovat absolutní vrchol blaha. Kupuje-li člověk sluchátka a při poslechu nepozná výraznější zvukový rozdíl mezi konstrukčně téměř stejným modelem za 4.000 Kč a modelem za 20.000 Kč, proč by měl „investovat“ několikanásobně vyšší částku? Protože někdo v recenzi psal, že reprodukčně jsou oba modely diametrálně odlišné, při čemž nepochybně ve prospěch dražšího?

Odlišnosti mohou být markantní, ovšem je třeba vzít v úvahu několik dalších aspektů jako nároky, zkušenosti a míru audiofilního postižení. Markantní mohou být pro recenzenta, ale 99 ostatních posluchačů nemusí slyšet prakticky žádné.

DSC06687.jpgDSC09076.jpg

Záměrně jsem uvedl příklad sluchátek. Možná se mnou nebude někdo souhlasit, ale já budu i tak trvat na svém, že drtivou většinou se na výsledné podobě zvuku podepisuje koncový reprodukční prvek, tedy v tomto případě sluchátka. Velice důležitou roli hraje taktéž kvalita nahrávky, aneb špatnou nahrávku přehraje špičkový aparát špatně.

Až poté (a v relativně malé míře) je zdroj zvuku, neboť srovnám-li zvukový rozdíl mezi průměrným přehrávačem za 1.000 Kč s připojenými kvalitními sluchátky za 10.000 Kč a přehrávačem za 10.000 Kč se sluchátky za 1.000 Kč, vychází to jednoznačně ve prospěch první dvojice. Samostatnou kategorii pak představují sluchátkové zesilovače, které se vyplatí až ve vyladěné sestavě, kde není žádný nekvalitní prvek.

Audiofilský pragmatismus

Jak se pak asi projeví, zda je signálový kabel z mědi, stříbra nebo zlata? Otázka, na kterou nedám odpověď, protože bych opět čtenáře naváděl na mé – kdo ví, třeba absolutně nesmyslné – názory. Nechci v tomto článku dávat odpovědi, chci otevřít vaše uši. Proto i mé vyjádření o podílu komponent na výsledném zvuku berte jako pouhé vyjádření jednotlivce, nikoli fakt. Nerad bych tímto tvrdil, že nemá smysl vůbec číst názory na internetu, tím bych si de facto sám nechtěně podřízl větev. Berte ale vždy vše s rezervou.

Recenze, testy, rady v diskuzi, rady v článku mohou být cenným pomocníkem při výběru komponent. Rozhodně by ale neměly představovat soudce, který vydá finální rozhodnutí o nákupu. Suďte ušima. Pokud nakupujete nový hi-fi komponent, sami si zvažte, zda vynaložené tisíce přinesou adekvátní zlepšení. Vy budete aparát poslouchat, vy ho budete platit, nikoli anonymní přispěvatel na diskuzním fóru nebo redaktor z AVmanie. Jeden slepý test, při kterém máte zavázané oči, a někdo vyměňuje např. zmíněné signálové kabely, může ušetřit spoustu peněz.

Nazvěme to třeba audiofilským pragmatismem. Vždyť vznešený název dobře prodává.

Určitě si přečtěte

Články odjinud