12

300 – Bitva u Thermopyl: recenze DVD

Především na mimořádně povedené stylizaci bojových scén je postaven kontroverzní, ale velmi úspěšný film.

Příběh o odvaze legendárního spartského krále Leonida, který v roce 480 př.n.l. s hrstkou věrných spolubojovníků vzdoroval po tři dny tisícinásobné přesile perských vojáků, zná každý školák již v páté třídě z hodin dějepisu. Druhý režijní počin Zacka Snydera po úspěšném zombie remaku Úsvitu mrtvých ale nijak nepřispěje k rozšíření výkladu probíraného učiva, neboť nás hned od počátku zavádí do hyperreálného světa, v němž režisér na pozadí skutečné události vytváří vlastní mytologii.

Film se nijak nezabývá pozadím konfliktu a po vstupní dvacetiminutové expozici zobrazující zrod neohroženého válečníka a vládce se ocitáme přímo uprostřed krvavé řeže v soutěsce u Thermopyl. Příběh chytře a alibisticky zarámovaný jako vyprávění ve vyprávění jediným přeživším Sparťanem z bitvy Diliem, se vynořuje jako legenda, mýtus se vší fabulační bohatostí, jež k tomuto žánru patří. Tím se odsouvá požadavek na realističnost, což nebude nic nového pro znalce původní komiksové předlohy, grafické novely Franka Millera. Rád bych upozornil na to, že film je určen spíše milovníkům comicsů než hnidopichům dbajícím na historickou věrohodnost.

Digitální nadstavba

Podobně jako dříve Rodriguez v Millerově noirovém Sin City použil Snyder při převedení předlohy moderní digitální technologie, umožňující kombinovat živou hereckou akci s užitím techniky modrozeleného pozadí. Režisér použil jednotlivá komiksová okénka jako základ filmového storyboardu a věrně respektoval předlohu od skladby záběrů až po jejich barevné ladění.

Lineárně vyprávěný příběh, nezatížený příliš dějovou složitostí ani širokou škálou vedlejších motivů, se snaží zaujmout hlavně originálním vizuálním pojetím. Tvůrci nám předkládají oslavu výtvarné stylizace obrazu, v níž se okázale šťavnaté a choreograficky dokonale zpracované scény akční válečné řeže stávají pastvou pro oči.

Režisér se snaží vizuálně odlišit perské útoky vedené v několika vlnách tím, že kombinuje různé snímací techniky. Kamera často mění pozici i rytmus zobrazovaných sekvencí od záběrů nepřerušovaných přes rychlé, střídané těmi zpomalenými, v nichž stříká krev a useknuté údy poletují vzduchem. Přesto se "300" s přibývající stopáží nevyhne jisté monotónnosti.

Čistě testosteronové prostředí mají odlehčit prostřihy na královnu Gorgo, která se snaží apelovat na řecké vládce, aby poslali jejímu manželovi pomoc. Tyto scény se ale svým realistickým pojetím trochu vymykají z celkového ladění snímku a je vidět, že jsou oproti předloze dodány do scénáře dodatečně.

Pocta předloze především

O herectví můžeme hovořit jen v určitých mantinelech. K postavám válečníků si pro jejich jednorozměrnost a proklamativnost těžko vytvoříme nějaký vztah. Více než o psychologicky propracované jednotlivé osudy zde jde o symboly, prezentující obraz nadživotního hrdinství. Nejsou to lidé z masa a kostí, ale vypracované muskulatury, brodící se krvavou lázní padlých těl, s agitačními proklamacemi o svobodě na rtech.

V éře politické korektnosti se ke zpracování příběhu i jeho celkovému ideologickému vyznění zajisté ozve mnoho nespokojených výtek. Pro někoho bude film jen prázdnou přehlídkou spoře oděných svalnatých těl v pohybu, feministky mohou příběhu vyčíst, že jde o machistickou masáž, a humanisté zapochybují nad nacionalisticky laděným uctíváním spartských ideálů disciplíny, fyzické zdatnosti a zdraví. Sporně vyznívá v éře „iráckého problému“ bushovské administrativy i obhajoba vojenského státu, spojená s hrdinským sebeobětováním ve prospěch celku a s velkohubými proklamacemi o nezbytnosti vést válku proti cizokrajně vyhlížejícím barbarům, kteří stojí v cestě ideálům svobody.

Zack Snyder se ale především pokusil o jiné pojetí v kinematografii dlouho opomíjeného sandálového žánru historických výpravných eposů. Je dobře, že po realisticky se tvářících velkofilmech Trója a Alexandr Veliký přišel někdo s vizuálně velmi působivým mýtem, filmem, který je především velkolepou poctou původní předloze a rozhodně vyniká výbornou výpravou, kamerou a střihem.

Co je navíc na DVD

Komiksová vize starověku k nám na DVD přichází v luxusním dvoudiskovém balení. První DVD obsahuje kromě samotného filmu ještě českými titulky nevybavený komentář režiséra, spoluscenáristy a kameramana, přičemž tvůrci se zaměřují hlavně na vizuální kvality filmu.

Druhý, bonusový disk obsahuje množství kvalitních materiálů s českými titulky, z nichž zaujme především pětadvacetiminutový dokument "300 – fakta nebo fikce", který si všímá míry posunu comicsové adaptace od historické reality. V patnáctiminutovém shotu "Frank Miller Tapes" se spolupracovníci a přátelé snaží přiblížit osobnost světoznámého a uctívaného kreslíře a autora Třístovky a Sin City. Potěší i dva filmy o filmu, krátký segment o sparťanských bojovnících a tři vynechané scény s úvodním slovem režiséra Zacka Snydera, které ale nepřináší nic, co by doplnilo filmový děj.

300 – Bitva u Thermopyl

• Žánr: Comicsová adaptace
  • www. 300themovie. warnerbros.com
  • Původní název: 300
  • Režie: Zack Snyder
  • Hrají: Gerard Butler, Lena Headeyová, Dominic West, Rodrigo Santoro

Parametry DVD

• Čas: 117 minut
  • Obraz: 16: 9
  • Zvuk: Česky DD 5.1, Anglicky DD 5.1, Maďarsky 5.1
  • Titulky: české, anglické, maďarské, rumunské
  • Bonusy: Komentář režiséra Zacka Snydera, spoluscenáristy Kurta Johnstada a kameramana Larryho Fonga, dokumenty: 300 – fakta nebo fikce, Kdo byli Sparťané, Frank Miller Tapes, Making of 300, Making of 300 in Images, vynechané scény, webepisodes.
  • Distributor: Magic Box
  • Cena: 499 Kč

filmHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.pngHvezda_0.png7/10