Vybrali jsme nejlepší akční spektákly, kriminální filmy, thrillery, historické konspirace a horory. Ve vánočním čase by mohly udělat radost jak vám, tak těm, jimž se je chystáte darovat pod stromečkem.
Politické thrillery
Politické drama o srážce ideálů s realitou. George Clooney rozehrává pokerovou partii, v níž drží trumfy ten, kdo je nejlépe informován o morálních poklescích svého protivníka.
V jeho novince jakoby účtoval se svými vlastními naivními představami a nadějemi v to, že demokratický proud americké politiky může být lepší než ten republikánský. A přichází k hořkému závěru, že politika je mechanismus, který dříve či později semele i ty nejodolnější, kteří se zaštiťovali proklamacemi o tom, že nebudou přistupovat na nemravné kompromisy.
Hraje se v ní totiž až příliš o mnoho a i v sebečistší minulosti těch, jež do politiky nebo obecně veřejného prostoru vstupují, se najde nějaký morální škraloup, který je možno vytáhnout na světlo boží a použít ho ve správnou chvíli proti tomu, kdo chtěl, aby na něj bylo navždy zapomenuto.
K rozvinutí tohoto tématu Clooneymu dobře posloužila hra Farragut North Beau Willimona z roku 2008, na níž se spolu s producentem, scenáristou a režisérem Grantem Heslovem (Muži, co zírají na kozy) a jejím autorem podílel i scenáristicky.
Divadelní předloha se soustředila na zákulisní machinace předvolebního štábu prezidentského kandidáta Mikea Morrise, který ale ve hře přímo nevystupuje. Autor do ní vtělil své zkušenosti člověka, který před volbami v roce 2004 pracoval na kampani demokratického kandidáta a guvernéra státu Vermont Howarda Deana. Dean patřil v rámci demokratické strany k jejímu levicovějšímu křídlu a v jejích primárkách zaznamenal úspěch. Nakonec ale odešel poražen v souboji s Johnem Kerrym, který se stal v tomto roce Bushovým prezidentským vyzyvatelem.
Postava guvernéra Mikea Morrise, o níž se ve hře jedná, je právě Deanem inspirovaná, i když pochopitelně jednotlivé konsekvence zápletky jsou zcela fiktivní a modelové. Autorovi šlo spíš o postižení manipulativních a intrikujících mechanismů, jichž jsou politici schopni používat, aby se dostali k nejvyššímu úřadu v zemi. Hraní podle pravidel a bez porušování zákonů vidí v tomto úsilí jako víceméně nemožné.
Jak moc, to sděluje Clooney prostřednictvím tohoto deziluzivního pohledu do zákulisí americké nejvyšší politiky, jež, jak se ukazuje, se od té naší domácí v ničem neliší.
Jeden musí z kola ven
r. Tomas Alfredson, VB / Fr / Něm 2011
Švédský režisér Tomas Alfredson, od něhož před čtyřmi lety zaujal sídlištní upírský horor Ať vejde ten pravý, citlivě reflektující téma dospívání, v evropské koprodukci brilantně zadaptoval špionážní román Johna Le Carrého. Autor předlohy v letech 1950 až 1964 pracoval v britských tajných službách MI5 a MI6 a své zkušenosti z toho působení vtělil do svých knih.
Režiséru Alfredsonovi se v jeho anglicky mluveném debutu podařilo dát dohromady opravdu hvězdnou sestavu převážně anglických herců (Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy, Mark Strong, John Hurt), s nimiž se vrací do roku 1973. Britská tajná služba MI6 se snaží ve svých řadách odhalit sovětského špióna a povolává k tomuto úkolu ze svých řad předčasně penzionovaného agenta Smileyho v podání Garyho Oldmana. Ten má ze zúženého seznamu čtyř podezřelých označit toho, kdo kompromituje tajnou službu. A nemůže to být nakonec on sám? Kdo stojí na čí straně a komu je možno věřit?
Minimalisticky budované špionážní drama, které nesází na thrillerový spád, ale na paranoidní atmosféru postupně odhalovaných střípků případu, vychází z nejlepších tradic žánrově spřízněných filmů ze sedmdesátých let.
Ďáblův dvojník
r. Lee Tamahori, Belgie / Nizozemsko 2011
Píše se rok 1987. Bagdád se stal rájem nechvalně proslulých boháčů. Místem, kde se dá koupit cokoliv, pokud na to máte. Je to město plné intrik a korupce, rejdiště iráckého Černého prince Udaje Husajna. Se svou zvrácenou zálibou v hýření a oplzlostech si bere vše, po čem zatouží. Vaše Ferrari, vaši ženu, vaši dceru, vaši krev, nikdo si Udajovi nedovolí říct ne. Jednoho dne je armádní poručík Latif Yahia (Dominic Cooper) povolán z frontové linie do Saddámova paláce, kde je postaven před přetěžkou volbu. Buď se stane Udajovým dvojníkem, nebo odsoudí celou svou rodinu k smrti.
Jeho život je v sázce, osud zpečetěn. Latif začíná hrát roli Udaje Husajna, jednoho z nejmocnějších a zároveň nejnenáviděnějších mužů v celém Iráku. Učí se chodit, mluvit a vypadat jako on. Stává se nedílnou součástí Udajova extravagantního světa, plného rychlých aut, neomezeného množství peněz a lehkých žen. Latif se však se svým osudem nehodlá smířit a za každou cenu se snaží uniknout. Otázka komu důvěřovat se pro něj stává otázkou života a smrti. Nečekaného spojence nakonec nalezne v Udajově konkubíně Sarrab (Ludivine Sagnier).
Novozélandský režisér Lee Tamahori (Kdysi byli bojovníky, bondovka Dnes neumírej) obsadil Dominica Coopera do dvojrole Černého prince a jeho nedobrovolného dvojníka a přináší velmi neotřelý pohled do zákulisí panování Saddáma Husajna.