AVmania.e15.cz

2012: recenze filmu

Nemilosrdnou tečku za fungováním naší civilizace vystavuje v destrukčních orgiích Roland Emmerich. Apokalypsa biblických rozměrů se blíží!

Před mnoha staletími po sobě kultura Mayů zanechala kalendář, končící datem, jež se neúprosně blíží. Proroctví, spojené s vizí katastrofy biblických rozměrů, potvrdí v současnosti i indický vědec, zabývající se globálním oteplováním. Kvůli silné sluneční erupci zmutovala neutrina a v zemském jádru se začíná extrémně zvyšovat teplota. Následek v podobě praskání a posouvání tektonických desek a hrozby obrovských přílivových vln na sebe nenechá dlouho čekat.

Upozornění, jehož řešení se ujmou astrologové, geologové i vládní agentury, ale přichází z hlediska přijetí ochranných opatření opravdu za pět minut dvanáct. Konec třináctého cyklu mayského kalendáře má nastat dle mytologie 21. prosince 2012 na den zimního slunovratu, potom už jeho letopočet nepokračuje. Nabízí se otázka, co bude dál, přežije někdo a je šance předurčení zvrátit?

A čas se naplnil…

Nejvyšší kruhy světových vlád začnou realizovat tajný záchranný plán, který je ale v nastalém chaosu prvních příznaků vyplnění předpovědi zaskočí nepřipravené. Lidstvu jako celku nejsou dány rovnocenné šance, ale alespoň vybraní jedinci dostanou příležitost založit novou civilizaci a zachovat tak lidský rod. Na jakousi obdobu futuristické Noemovy archy si mohou zakoupit vstupenku jen ti, co si ji mohou vzhledem k obrovským finančním nákladům opravdu dovolit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Realizace úkolu se v režimu přísného utajení chopí americký prezident Thomas Wilson (Danny Glover) ve spolupráci se svým vědeckým poradcem Adrianem Helmsleym (Chiwetel Ejiofor), který s předstihem dokázal dešifrovat změny v chování planety Země. Nápomocen je jim i pragmatický náčelník generálního štábu Carl Anheuser (Oliver Platt).

Zasvěcené kruhy o blížící se apokalypse mlčí. Méně už rozhlasový moderátor pirátské stanice Charlie Frost (Woody Harrelson), vysílající z Yellowstoneského parku. Možná blázen, možná šílený vizionář, který tuší, co se děje a je ochoten o tom zpravit každého, kdo je mu ochoten naslouchat. Jeho slova dolehnou i k uším rozvedeného otce od rodiny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jackson Curtis (John Cusack) je nepříliš úspěšný spisovatel sci-fi literatury, jenž pracuje jako řidič limuzíny. Posedlost dopsáním románu, o němž se domnívá, že bude zlomový, ho připravila o manželku i děti. Kate (Amanda Peetová) nadále nechtěla soupeřit o pozornost s jeho spisovatelským zápalem a našla si nového přítele v osobě plastického chirurga Gordona (Thomas McCarthy). Vztahy udržují ale nadále přátelské, i když Jackson s nelibostí sleduje sbližování svých dvou ratolestí s náhradní hlavou rodiny. Ve chvíli, kdy se dá zemská kůra do pohybu a dojde k ničení Los Angeles, ale selhávající otec i partner Jackson neváhá na souši, ve vzduchu i ve vodě nasadit všechny síly, aby svou rodinu ochránil.

Digitální ohňostroj živlů

Roland Emmerich, Němec, domestifikovaný v Hollywoodu, točí od poloviny devadesátých let vysokorozpočtové katastrofické spektákly (Den nezávislosti, Godzilla, Den poté), ve kterých rozsévá patos i patriotismus v míře, jež by mu mohl závidět i Michael Bay. Po, s trpnými úsměšky přijatém, historickém výletu do pravěku s názvem 10 000 př. n. l. se rozhodl tvůrce vrátit k tomu, co mu šlo vždy nejlépe. K žánrovému ranku digitálních destrukcí, jimž má protentokrát padnout za oběť celá civilizace. Logiku ani stvrzení fyzikálních zákonů nečekejte, ale do syta vybarvenou pohlednici z konce světa určitě ano.

Recyklujíc tematicky příbuzné zápletky vstupuje v 2012 již po několikáté do řeky, již chtěl nechat dávno před ním Herakleitos z Efesu po prvotním zasvěcení zapovězenou. Ne tak Emmerich. Postupně nás za pomocí počítačových efektů vtahuje do atmosféry blížící se a poté vypuknuvší apokalypsy. Pyšné mrakodrapy se hroutí, silnice se rozestupují, jak kdyby měly konzistenci másla, do něhož stačí vložit nůž, města se rozpadají jak domečky z karet. Posuny litosférických desek začnou způsobovat rozpady celých kontinentů. Láva z explodujících sopek pokrývá světadíly spáleným prachem zapomnění a přílivové vlny dokončují gigantické dílo zkázy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Působí to trikově velkolepě, ale díky digitální kašírovanosti jaksi uměle nevzrušivě, až odtažitě. Miliony anonymních zmařených životů se stávají jen statistickou hříčkou v síti technologického umu počítačových mágů z ILM, který je zde demonstrován. Nemá na nás ale požadovaný emocionální dopad, neboť akce je komiksově naddimenzovaná do míry, již u bondovek přijímáme jako předem danou hru s jasnými pravidly.

Hlavní hrdinové v podání rodiny, již zaštiťují hned dva mužské elementy, prchají, seč jim síly stačí a nechávají za sebou statisíce obětí, jež neměly takové štěstí. Vždy jsou o pověstný krůček napřed a smrtelné nebezpečí jim jen zlehka odírá paty. Stihnou při tom hláškovat a my se o ně nebojíme, neboť tušíme, že na konci se vyvolení osudem šťastně obejmou, nehledíc na ty, kdo jim tuto cestu vydláždili. Zpřetrhané rodinné vazby se musí zacelit a v milostném trojúhelníku, narušujícím uctívaný model tradiční rodiny, někomu, byť sebesympatičtějšímu, stejně od začátku koukal smolný Černý Petr z rukávu.

Variace na destrukční téma

Režisér díky této předvídatelnosti neumí vykouzlit atmosféru napětí a děsu, jež ke katastrofickým snímkům neodmyslitelně patří. I v dávkování tempa vyprávění prokazuje další svůj nešvar. Jako pejsek s kočičkou, připravující přeplácaný dort, nezná míru v užití zpestřujících atrakcí. Dvou a půlhodinová stopáž, v níž se vrství linie a přibývají epizodní postavy, má po úvodním aktu rozjezdu, zakončeném sekvencí těsného úniku letadla z rozpadajícího se velkoměsta, problém s košatěním děje. Trpí tím celková sevřenost konstrukce, což se nejvíce projeví v klasickém nešvaru obdobných podívaných, jimž je na mnohokrát natahované finále.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Megalomanského nadužívání známých propriet si je možná Emmerich vědom a snaží se je občas shodit ironickým fórkem, spiklenecky pomrkávajícím na diváky v tom, aby nebrali výsledný pokrm v jeho zhutnělé formě tak vážně. Nadsázku v podobě imitace kalifornského guvernéra s terminátorskou minulostí nebo britské královny s psíky doplňuje karikaturou stereotypu ve vnímání postav z rusky mluvících zemí, přetaveného do figury miliardáře Karpova (Zlatko Buric).

Humor je oživením katastrofického žánru, v němž v adrenalinových sekvencích gigantických destrukcí dojde na povodně, požáry, sesuvy půdy, na moři řádící tsunami, sopečné erupce i zemětřesení. Mezi těmito živly se snaží prokličkovat několik jedinců různé pleti, sociálního postavení i národnosti, jejichž optikou je příběh prezentován. V ústředních figurách je rozdělen na pohled zástupců privilegované státní správy, jež byla o katastrofě předem informována a mohla se na ni připravit a těch zaskočených z civilního sektoru, na něž dopadá nejdrtivěji.

Byli jsme varováni?

Rozvržení postav se drží modelových archetypů katastrofických filmů a vám nedá moc práce odhadnout, kdo z nich se dočká i závěrečných titulků. Rozvedený otec, snažící se najít cestu ke svým odcizeným dětem, jež se snaží za každou cenu ochránit, už tu byl mnohokrát.

Vzpomeňme třeba na Spielbergovu Válku světů a Toma Cruise. Jeho replika má v personě Johna Cusacka příjemnou civilní podobu, která se zpočátku staví skepticky ke konspirativním teoriím konce světa, ale běh událostí ji přesvědčí o opaku. Prezidentova dcera Laura (Thandie Newtonová) je šokovaná elitářským výběrem kandidátů na přežití, kteří si mohou tento luxus dovolit díky svým nemalým finančním prostředkům. Momentálně je bez partnera, což nemůže scenárista Dne poté Harald Kloser nechat bez povšimnutí, zvláště když se v blízkosti jejího otce pohybuje pohledný mladík stejné pleti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na scenáristických klišé se můžete stejně dobře parodicky bavit nebo je přijmout jako součást hry s diváckými očekáváními, jež musí být s německou důkladností naplněny. Danny Glover jako moudrý a citlivý prezident už vzhledem k věku nemá akční rádius Harrisona Forda z Air Force One nebo Billa Pullmana z Dne nezávislosti, který neváhal v boji s emzáky usednout do stíhačky. O to víc se staví do role ušlechtilého strážce humanity, která nemá být určená jen vyvoleným.

Ztělesnění americké administrativy a její představy o sobě samé jako strážci svobody a demokracie je provázena v osobě jejího nejvyššího představitele pokornými a obětavými gesty, trousením všudypřítomných mouder a snahou o zklidnění situace. Patriotismus s vlajícími vlajkami s pruhy tentokrát ale nevystrkuje okaté růžky a ustupuje politicky korektnější kosmopolitní vizi na bázi mezinárodní kooperace států, sdružených v G8 nebo širším Společenství národů, delegujícím do vyprávění své zástupce od USA, přes Rusko, Čínu, až po jí okupovaný Tibet.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mýty o konci světa jsou pro filmaře velmi lákové. Lidé těmto konspiračním teoriím rádi naslouchají a Roland Emmerich jim vychází vstříc. Nezabývá se příčinami, ale přímočaře servíruje následky. Po nezdařilém výletu do minulosti v 10 000 př. n. l. si napravuje reputaci skrze totální destrukci starého světa, na jehož troskách má být zrozen ten nový. Bude tomu ale tak opravdu?

Zlověstný slogan „Byli jsme varováni“, lákající v odkazu na mayskou mytologii diváky do kin, si můžou vyložit jeho příjemci různě. Milovníci přímočaře nekomplikovaných a dějově předvídatelných popcornových zásahů na první signální jako tajemnou předzvěst digitálních orgií v katastrofickém hávu, na něž už jsou z tvorby páně režiséra zvyklí. Jeho odpůrci, kteří v přítmí sálu radši zaměstnávají rozum či emoce pak jako výstrahu, čemu se vyhnout. Ač patřím spíš k druhé skupině, zábavný potenciál prvého někdy rád ocením. Jako v případě 2012.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

2012

  • Žánr: katastrofický
  • Původní název: 2012
  • www.2012-film.cz
  • USA 2009
  • Scénář: Harald Kloser, Roland Emmerich
  • Režie: Roland Emmerich
  • Hrají: John Cusack, Chiwetel Ejiofor, Amanda Peetová, Oliver Platt, Thandie Newtonová, Danny Glover, Woody Harrelson, Thomas McCarthy, Zlatko Buric
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 12. 11. 2009

AVmania.cz hodnotí
filmKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek7/10

 

Další článek




celkem 44 komentářů

Nejnovější komentáře

ubohe.. peeter 18. 4. 2010, 00:26
Takze predsa obrovske sklamanie! Krayzie 26. 11. 2009, 09:48
Re: jeste sem to nevidel jehovista 26. 11. 2009, 04:13
Já blbec sem šel na tuhle ubohost do kina R-I-S-O 21. 11. 2009, 19:56
hyper, super, extra, wow.... ...ubohost Honza 20. 11. 2009, 18:58

Další podobné články

Matka! - recenze filmu

Matka! - recenze filmu

Horor o invazi do soukromí košatí do mnohovrstevnatého podobenství, jehož biblická symboličnost je dovedená do šokujícího extrému. Darren Aronofsky a film, který vyvolává vášnivé reakce.

30 sex symbolů šedesátých let

30 sex symbolů šedesátých let

Brigitte Bardot, Ursula Andress, Claudia Cardinale, Raquel Welch, Sophia Loren, Catherine Deneuve, Jane Fonda, Anita Ekberg, Britt Ekland, Sharon Tate. S šedesátými léty přichází éra sexuálního uvolnění ve společnosti i kinematografii.

Punisher: nový trailer na očekávaný seriál [trailer]

Punisher: nový trailer na očekávaný seriál [trailer]

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Jo Nesbø, Michael Fassbender jako detektiv Harry Hole a smrt s tváří sněhuláka. Silný tvůrčí tým obtížně hledá klíč k dramaturgicky konzistentní adaptaci první ze zfilmovaných „holeovek“.

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Blade Runner 2049: recenze filmu

Blade Runner 2049: recenze filmu

Denis Villeneuve v pokračování kultovní sci-fi v obrazech chladné krásy rozvíjí filozofická témata o hranicích lidství a identity do nekompromisního tvaru, přinášejícího výzvu současným blockbusterům.