Filmy životopisné, animované, sportovní, rodinná melodramata, filmová klasika - to najdete v dalším přehledu nejzajímavějších filmových titulů.
Neuvěřitelně hlasitě & nesmírně blízko
(r. Stephen Daldry, USA 2011)
Britský režisér ceněných snímků Billy Elliot, Hodiny nebo Předčítač se rozhodl vrátit k traumatickému tématu 11. září. V adaptaci druhého románu spisovatele Jonathana Safrana Foera (Naprosto osvětleno), který pro potřeby filmu převedl scenárista Forresta Gumpa nebo Benjamina Buttona Eric Roth.
Devítiletý Oskar Schell (Thomas Horn) je zvídavé, citlivé a přechytralé dítě, které na okolí ale působí otravně. O co vyšší je jeho IQ, o to hůř navazuje běžné sociální kontakty.
Matka (Sandra Bullock) si s ním neví moc rady, zato otec (Tom Hanks), newyorský klenotník, se mu snaží věnovat každou volnou chvilku. Pomocí her, spočívajících v pátrání po ukrytých předmětech ve ztracené čtvrti, se ho snaží vtáhnout mezi lidi a přispět k jeho osmělení mezi nimi. 11. září 2001 ale jejich tichému spojenectví učiní konec. Pan Schell má pracovní schůzku v budově World Trade Centra a po teroristickém útoku umírá.
Introvertní chlapec se po jeho náhlé a pro něj nepochopitelné smrti uzavírá ještě víc do sebe. Vztah s matkou se tím ještě zhorší. Po roce nachází v otcově pozůstalosti klíč s nápisem Black, který považuje za prostředek k pokračování her, jež spolu realizovali. A rozhodne vypátrat, kam patří. To ho přivede na nová místa, kde se seznámí s osudy lidí (John Goodman, James Gandolfini, Jeffrey Wright, Max von Sydow), kteří je obývají.
Příběh je až vyprávěn z Oskarovy perspektivy a zabývá se emocionálním dopadem tragédie 11. září na hrdiny a následný vývoj jejich vzájemných vztahů.
Koupili jsme ZOO
(r. Cameron Crowe, USA 2011)
Benjamin (Matt Damon) je publicista a čerstvý vdovec s dvěma dětmi, který se pokouší začít nový život po smrti své milované manželky. Prve je třeba změnit místo. Proto se rozhodne zakoupit starý venkovský dům s rozlehlými pozemky. Jak se ukáže, právě na nich se nachází zanedbaná zoologická zahrada s desítkami zvířat. Při snaze otevřít ji znovu pro návštěvníky nachází zpět chuť do života. Jistě i proto, že zde potkává energickou ošetřovatelku Kelly (Scarlett Johansson), která se o zvířata stará.
Velkou předností této melodramatické rodinné vánoční komedie, kterou na základě autobiografické knížky Benjamina Meea zrežíroval Cameron Crowe (Singles, Na pokraji slávy), je, že vývoj vztahu ústřední dvojice je podán nenásilně, přirozeně, s ohledem na to, čím si deprimovaný Benjamin prošel.
Sympatie si získávají i jeho děti. Syn Dylan (Colin Ford) a hlavně teprve sedmiletá Maggie Elizabeth Jones v roli dcery Rosie, jejíž roztomilost je přímo ukázková.
S tématem druhé světové války se Steven Spielberg popasoval již několikrát a prostřednictvím různých žánrů (ztřeštěná komedie 1941, sugestivní dětskou optikou nahlížená Říše slunce, holocaustové drama Schindlerův seznam, válečný snímek Zachraňte vojína Ryana). K té první světové se vrací poprvé. A volí pro tuto příležitost formu zajímavého narativního experimentu, vycházejícího z kombinace dětské a zvířecí optiky vnímání událostí. Skrze tyto perspektivy vypráví příběh o hrdinství, odvaze a ušlechtilosti lidské i zvířecí.
Steven Spielberg, spolu s britskými scenáristy Lee Hallem (Billy Elloit) a Richardem Curtisem (Mr. Bean, Čtyři svatby a jeden pohřeb, Deník Bridget Jonesové, Láska nebeská), vychází ze stejnojmenného románu Michaela Morpurgoa z roku 1982 a jeho o mnoho let pozdější divadelní adaptace, s níž se seznámil dříve než s původní předlohou. Bestseller, stejně jako hra, která se objevila ve West Endu a na Broadwayi, nabízí totiž pohádkově laděný příběh o přátelství dospívajícího chlapce a jeho výjimečného koně, jež projde zatěžkávací zkouškou první světové války.
Režisér si pohrává s žánry rodinného, válečného a melodramatického filmu dle vlastní libovůle a více než na budování příběhu sází na opájení se malebností záběrů, do nějž ho balí. Jeho staromilská výpravná podívaná se nestydí za sentiment, předvídatelnost a jednoduché poselství, že válka je vůl, pokud si vypůjčím název písně brněnské kapely Synkopy.
Vyprávění nikam nespěchá a v úvodní třetině se soustředí na pozvolné budování vztahu chlapce a koně. Když se přesuneme na bojiště, Spielberg opět dokazuje, že bojové a davové scény umí jako málokdo. Zběsilý běh vyděšeného Joeyho přes zátarasy a okolní výbuchy, kdy je zraňován a spoutáván ostnatými dráty, které ho nakonec strhnou k zemi, je dokonalou esencí technicky zvládnuté filmařiny.
Od naturalistického vyobrazení válečných hrůz Spielberg rád utíká k exteriérům anglického a francouzského venkova, které režisérův stálý spolupracovník Janusz Kaminski zabírá ve velkých panoramatech. A vytváří jakési kýčovitě pestrobarevné omalovánky, plné zelených lánů, krvavě rudých červánků a blankytně modrých očí. Nutno dodat, že jde o kýč přiznaný a tedy akceptovatelný.