AVmania.e15.cz

20 tipů na filmové dárky: animované, sportovní, životopisné

Seznam kapitol
Filmy životopisné, animované, sportovní, rodinná melodramata, filmová klasika - to najdete v dalším přehledu nejzajímavějších filmových titulů.
20 tipů na filmové dárky: animované, sportovní, životopisné

Tak máme za sebou dvojí vánoční ohlédnutí za tituly, jež distributoři v tomto roce přinesli na náš trh. V tom prvním jsme se podívali blíže na komiksové adaptace, sci-fi, fantasy a moderní pohádky, v tom druhém na akční a historické filmy, krimi, thrillery nebo horory.

25 vánočních filmových tipů: akční, krimi, thrillery a horory

25 vánočních filmových tipů: akční, krimi, thrillery a horory

Vybrali jsme nejlepší akční spektákly, kriminální filmy, thrillery, historické konspirace a horory. Ve vánočním čase by mohly udělat radost jak vám, tak těm, jimž se je chystáte darovat pod stromečkem.

Ve třetím dílu tohoto vánočního speciálu s tipy na filmy, které by mohly posloužit jako dárek pro vaše blízké nebo vás samé, jsme se rozhodli zmapovat žánrovou oblast filmů životopisných, animovaných, sportovních a rodinných. Nezapomněli jsme ani na nestárnoucí klasiku, jejíž součástí je i trojice filmů s božskou Marilyn Monroe. Její křivky dodnes dráždí mužskou fantazii, její předčasný skon zas vyvolává zájem příznivců konspiračních teorií.

Přejeme vám klidné a šťastné prožití svátků vánočních. Třeba ve společnosti filmů, jež by vám pod stromečkem mohly udělat radost.

Životopisné


J. Edgar
(r. Clint Eastwood, USA 2011)

Po filmu Invictus: Neporažený, který na pozadí sportovního dramatu představil osobu jihoafrického prezidenta Nelsona Mandely, se dvaaosmdesátiletý herec a režisér Clint Eastwood rozhodl popasovat s další skutečnou postavou moderní historie. S podstatně horším renomé, než jaké je přisuzováno bývalému vězni apartheidu.

Protagonistou jeho životopisného dramatu se stává J. Edgar Hoover (Leonardo DiCaprio). Muž, který v roce 1935 založil FBI (Federální úřad pro vyšetřování). A takřka čtyřicet let, až do své smrti v roce 1972, byl jeho ředitelem. Tajnou službu USA dovedl do podoby, již dnes známe.

Říkalo se o něm, že je nejmocnějším mužem Ameriky a že má ve svém trezoru kompromitující materiály na vysoce postavené politiky i hvězdy showbyznysu. Spekulovalo se o jeho nepřiznané homosexuální orientaci i zálibě v nošení spodního prádla opačného pohlaví.

Vztah s jeho blízkým spolupracovníkem Clydem Tolsonem (Armie Hammer) je ve filmu důležitý pro pochopení portrétu muže, který neustále potlačoval své přirozené já. Clint Eastwood se vzhledem k nedostatku historických pramenů, jež by nám ho mohly přiblížit (jde přeci o šéfa tajné služby), uchyluje k metodě nespolehlivého vypravěče.

Ta jeho osobu staví do kontrastu s jeho mediálním obrazem. Vidíme tak cílevědomého a odhodlaného individualistu, který inovoval vyšetřovací metody kriminalistů, stál u zrodu centrálního systému otisků prstů a úspěšně potlačoval zločin. Zároveň ale i arogantního a paranoidního vládce v přítmí, který zneužíval odposlechy a sám se při boji s organizovaným zločinem umazal.


Kvílení
(r. Rob Epstein, Jeffrey Friedman, USA 2010)

Viděl jsem nejlepší hlavy své generace zničené šílenstvím, hystericky obnažené a o hladu, vlekoucí se za svítání černošskými ulicemi a vztekle shánějící dávku drogy, hipstery s andělskými hlavami, celé žhavé po prastarém nebeském kontaktu s hvězdným dynamem ve strojovně noci, kteří v bídě a v hadrech a se zapadlýma očima a podnapilí vysedávali a kouřili v nadpřirozené temnotě bytů se studenou vodou, vznášeli se přitom nad vrcholky velkoměst a kontemplovali o džezu…

Kdo by neznal litanickou báseň Allena Ginsberga Kvílení a její skvělý překlad od Jana Zábrany. K stěžejnímu dílu beat generation a jejímu autorovi se vrací film dvojice dokumentaristů, která přichází se sugestivním výkladem významného období moderních dějin americké literatury.

Významného nejen z hlediska uměleckého, ale i politického a občanského, neboť přichází s rekonstrukcí soudního procesu s vydavatelem díla Lawrencem Ferlinghettim, který v roce 1957 čelil kvůli jeho vydání obvinění z obscénnosti a vulgarity. Výsledek soudního procesu se zapsal do dějin USA a významně posunul hranice svobodného uměleckého projevu.

Tato linie je doplněna dalšími třemi. V té barevné Ginsberg, který se sporu osobně neúčastnil, prostřednictvím rozhovoru, který ale nikdy nevyšel, popisuje svůj pohled na tento skandál a zároveň nám přibližuje proces vzniku jeho tvorby. Mluví o svém životě a svých názorech na svět.

Černobílá pasáž nás pak přenáší do roku 1955. V kavárně v Berkeley předčítá autor svou čerstvě napsanou báseň a Rob Epstein s Jeffreym Friedmanem nám přibližují atmosféru poloviny padesátých let, kdy vznikala. Všechen ten kvas a Ginsbergův osobní bouřlivý život, který se do ní vtělil.

Tyto tři linie, které se snaží zachytit proces vzniku básně, její recepci i dobový kontext, do níž přicházela, ještě doplňuje interpretace této básně. O ní se v animované podobě pokusil Ginsbergův spolupracovník a přítel Eric Drooker. Barevné halucinogenní obrazy doplňují recitaci, někdy ale působí až příliš doslovně.

Třešničkou na dortu je pak výkon Jamese Franca (Spider-Man, 127 hodin), který okoukal Ginsbergovu dikci i jeho gesta a v brýlích a s vousy je mu velmi podoben.


Železná lady
(r. Phyllida Lloyd, VB / Fr 2011) 

 

Divadelní a operní režisérka Phyllida Lloyd (1957), která před čtyřmi lety celovečerně debutovala filmovou verzí divadelního muzikálu Mamma Mia!, se z roztančeného řeckého ostrova vydala do nejvyšších pater britské politiky. Na cestu si přibrala protagonistku svého letního hitu, která byla takto nucena vyměnit vytahané lacláče za mnohem elegantnější kostýmky.

V biografickém filmu se rozhodla popasovat se životem a názory nenáviděné i obdivované britské premiérky, přezdívané pro tvrdé prosazování svých reforem Železná lady.

Její film ale není nejsilnější v momentech, ukazujících politické působení premiérky Thatcherové v plné síle, kdy se neústupně brala za své přesvědčení, ale v mnohem intimnějších chvílích, kdy je zřejmé, že nejen tělo, ale i mysl této dámy opravdu není z oceli. Tehdy vypovídá velmi naléhavě o povaze stáří a pomíjivosti našich životů.

Všezahrnující biografické ladění snímku vede k přesně opačnému výsledku, než jakého chtěla zřejmě režisérka dosáhnout. Portrét baronky Thatcherové díky němu nezískává na plasticitě, hloubce ani dramatičnosti. Ale spíše na jejich opaku. Sterilitě a povrchnosti.

Na toto vyobrazení veřejného působení Thatcherové částečně doplácí i výkon Meryl Streep v hlavní roli. Pochopitelně je skvělý a je přesně z rodu těch, za něž Akademie uděluje zlaté sošky. Herečka přesně odkoukala gesta, intonaci, britský akcent, držení těla, chůzi a další jemné nuance projevu a vystupování svého předobrazu. Za pomoci svého stálého maskéra J. Roye Hellanda (který si odnesl vedle herečky druhý oscarový vavřín) pak stvořila dokonalou imitaci baronky Thatcherové.

V jejím pojetí ale schází prostor pro interpretaci této postavy, jíž se dopustila třeba Helen Mirren v Královně a jež mi umožnila pochopit hodnotový systém, kterým se dle tvůrců tohoto filmu řídí současná královna Alžběta II. Skrze něj je pak možno s postavou královny když už ne sympatizovat, tak se do ní minimálně alespoň vcítit a snažit se empaticky pochopit její kroky. Toto v Železné lady chybí.


Můj týden s Marilyn
(r. Simon Curtis, USA / VB 2011)

Cenu pro nejlepší herečku v kategorii komedie/muzikál si na Zlatých Glóbech odnesla herečka Michelle Williams (Zkrocená hora, Prokletý ostrov) za ztvárnění sex-symbolu přelomu padesátých a šedesátých let Marilyn Monroe.

A právě za fasádu toho, co obnáší být blonďatým vampem, nahlíží režijní debut Simona Curtise. Vrací se do padesátých let, kdy při natáčení britské romantické komedie Princ a tanečnice (1956) došlo k setkání dvou velkých hvězd stříbrného plátna. Laurence Oliviera (Kenneht Branagh) a MM.

Když z nich si do filmu projektoval jiné ambice. Americká star chtěla evropským divákům dokázat, že je dobrou herečkou, renomovaný shakespearovský herec a režisér Olivier si prostřednictvím této lehké romantické konverzačky chtěl otevřít brány do Hollywoodu.

Střetly se nejen dvě individuality, ale i dva přístupy k herectví. Pečlivé britské divadelní a Stanislavského metoda vciťování, již razilo Strasbergovo Actors' Studio a MM se jí snažila ve svém herectví aplikovat. Film ze vztahu Oiviera k nedochvilné a vrtošivé hvězdě těží své nejzdařilejší momenty.

Marilyn Monroe byla v té době čerstvě provdána za dramatika Arthura Millera a její psychika v důsledku závislosti na prášcích nevykazovala zrovna stabilitu. Možná i proto došlo k jejímu týdennímu útěku z natáčení. Na něm se jí stal společníkem tehdy třiadvacetiletý absolvent Oxfordu Colin Clark (Eddie Redmayne), který na natáčení Prince a tanečnice působil jako Olivierův třetí asistent produkce.

Právě jeho pamětmi, které vyšly až po čtyřiceti letech od těchto událostí, se inspiroval Curtisův film. Tvůrci s nimi zacházejí značně volně a průběh Clarkova okouzlení nebo vzplanutí k nedotknutelné hvězdě fiktivně domýšlí. Skrze tuto krátkou romanci se jim daří přijít s intimním pohledem na vzplanutí dvou osamělých lidí odlišného společenského postavení, který se vyhýbá nádechu bulvárnosti.


Nebezpečná metoda
 (r. David Cronenberg, VB / Něm / Kanada / Švýcarsko 2011)

Scénárista Nebezpečných známostí nebo Wrightova Pokání Christopher Hampton se spojil s kanadským mistrem zobrazování různých tělesných metamorfóz Davidem Cronenbergem (Moucha, Crash, Dějiny násilí) a rozhodli se společně adaptovat Hamptonovu divadelní hru The Talking Cure. Ta se opírá o knihu Johna Kerra Nebezpečná metoda (A Most Dangerous Method: The Story of Jung, Freud and Sabina Spielrein) a zápisky Jungovy pacientky Sabiny.

Cronenberg nás přenáší na začátek 20. století do Curychu a pojednává o vztahu dvou velikánů moderní psychoanalýzy. Jejího zakladatele Sigmunda Freuda (Viggo Mortensen) a jeho odpadlého žáka Carla Gustava Junga (Michael Fassbender). Všímá si také Junga vztahu k jeho ruské pacientce s hystericko-masochistickými sklony Sabině Spielrein (Keira Knightley). Její hysterie je úzce spjatá se sexualitou, kterou se Jung rozhodne léčit psychoanalýzou.

Z pacientky se stává milenka, což ovlivní nejen jeho soukromý život (Jungova manželka je těhotná), ale destruktivně to naruší i jeho profesně-osobní vztah otec-syn nebo mentor-žák s Freudem.

Není divu, že tato látka Cronenberga, který je posedlý zákoutími lidské sexuality, zaujala. Dovedl ji přetavit v dílo, které se nesnaží šokovat nějakými explicitními sexuálními scénami, ale spíše se zaměřuje na postižení vazeb, jež k sobě jednotlivé postavy pojí.

Další kapitola
Seznam kapitol


Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

30 sex symbolů šedesátých let

30 sex symbolů šedesátých let

Brigitte Bardot, Ursula Andress, Claudia Cardinale, Raquel Welch, Sophia Loren, Catherine Deneuve, Jane Fonda, Anita Ekberg, Britt Ekland, Sharon Tate. S šedesátými léty přichází éra sexuálního uvolnění ve společnosti i kinematografii.

Punisher: nový trailer na očekávaný seriál [trailer]

Punisher: nový trailer na očekávaný seriál [trailer]

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Jo Nesbø, Michael Fassbender jako detektiv Harry Hole a smrt s tváří sněhuláka. Silný tvůrčí tým obtížně hledá klíč k dramaturgicky konzistentní adaptaci první ze zfilmovaných „holeovek“.

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Blade Runner 2049: recenze filmu

Blade Runner 2049: recenze filmu

Denis Villeneuve v pokračování kultovní sci-fi v obrazech chladné krásy rozvíjí filozofická témata o hranicích lidství a identity do nekompromisního tvaru, přinášejícího výzvu současným blockbusterům.

Liga spravedlnosti: finální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Liga spravedlnosti: finální trailer na očekávaný filmový hit [video]