20× největší filmové hity z festivalu v Cannes

20× největší filmové hity z festivalu v Cannes

Kapitoly článku:


La chambre bleue

r. Mathieu Amalric, Fr 2014

Mathieua Amalrica jsme mohli naposledy v rámci Febiofestu vidět v novince Romana Polanskiho Venuše v kožichu, po níž z mě neznámých důvodů dosud žádný distributor nesáhl. V sekci Un certain regard uvedl tento všestranný francouzský herec a padouch z bondovky Quantum of Solace svůj čtvrtý celovečerní režijní počin.

Vznikl na motivy detektivního románu Georga Simenona, i když detektivní zápletka v Modrém pokoji není až tak důležitá jako psychologické vykreslení postav a jejich vzájemných vztahů. V nich hraje významnou roli erotické napětí, které mezi jednotlivými aktéry příběhu panuje.

V noirově laděném příběhu je Julien Gahyde (Mathieu Amalric) uvězněn a vyslýchán, protože je podezřelý ze smrti své manželky Delphine (Léa Drucker). Při vyšetřování pak vyplavou na povrch okolnosti jeho mimomanželského poměru s kamarádkou z dětství Esther Despierre (Stéphanie Cléau).


Welcome to New York

r. Abel Ferrara, Francie 2014

O skandál, který má eroticko-politický podtext, se v Cannes postaral americký scenárista a režisér Abel Ferrara (Král New Yorku, Hazardní hra), jehož film Poručík (1992) si pro explicitní otevřenost drogových a sexuálních scén vysloužil kultovní status.

Podobnou míru kontroverze vzbudil i sexuálně otevřený úvod jeho novinky, kdy se Gérard Depardieu zcela odhalený zúčastňuje jako francouzský bankéř a kandidát na prezidenta Devereaux dlouhých sexuálních orgií. S nahotou tento francouzský herec nikdy neměl problém (Buzíci, Poslední žena), ale přeci jen v posledních letech nabrala jeho postava mnohem rozložitějších rozměrů než dřív.

To, že si je možno GéGého při živočišném řádění s newyorskými prostitutkami prohlédnout nahého ze všech úhlů by až tolik nevadilo, kdyby tu neztvárňoval nepřiznanou, byť zcela zřejmou variaci na politika a bývalého předsedu Mezinárodního měnového fondu Dominiquea Strauss-Kahna. Ten se z veřejného života stáhl po obvinění ze znásilnění hotelové pokojské.

Tuto pasáž film také zachycuje, stejně jako politikovo uvěznění v důsledku jeho sexuálně nezvladatelného chování. Prokreslena je i anabáze jeho vztahu s manželkou Simonou, kterou ztvárňuje Jacqueline Bisset. Ta je opět personifikací Strauss-Kahnovy ženy - novinářky Anny Sinclair.

Proti vylíčení Strauss-Kahna, tak jej film prezentuje, se hned ozval jeho advokát, který chce dát tvůrce filmu k soudu za pomluvu. Snímek se v Cannes promítal mimo oficiální program a ve Francii, Německu a Itálii je k mání na internetu. V Česku by se měl objevit v kinech.

Určitě si přečtěte

Články odjinud