Vánoce se blíží a s nimi přichází i naše tradiční ochutnávka nejatraktivnějších novinek na DVD a Blu-Ray, které mohou třeba posloužit jako vhodný dárek pro vaše blízké či vás samé.
Muž z oceli
r. Zack Snyder, USA / Kanada / Velká Británie 2013
Warneři se rozhodli přijít s restartem supermanovské látky, který neskrýval ambici zaplnit místo na trhu po skončivší batmanovské trilogii. Proto je producentem snímku Christopher Nolan, který se podílí i na scénáři. Hlavním scenáristou je odborník na komiksové adaptace David S. Goyer, jenž má na svém kontě nejen celou batmanovskou trilogii v Nolanově režii, ale i Bladea nebo Smrtihlava.
Režisér Zack Snyder filmy 300: Bitva u Thermopyl a především Strážci - Watchmen ukázal, jak invenčně pracovat s komiksovými předlohami. V Sucker Punch jeho videoklipovitý styl ukázal své limity. A podobně je tomu i v Muži z oceli. Dočkáme se jak sofistikovaného nakládání s komiksovou předlohou, jako v případě Strážců, tak po čase monotónní velikášské akce.
Scenárista Davida S. Goyer nás přenáší na počátek vyprávění známé ságy, kdy podobně jako v Batman začíná sledujeme příběh neobyčejného muže, který se učí žít se svou výjimečností. Teprve díky tomuto poznání se může stát tím, kým mu bylo předurčeno být.
Kolážovitým způsobem přitom pracuje se známými dějovými motivy, postavami a zápletkami z předchozích filmů Superman (1978) a Superman 2 (1980) Richarda Donnera a dává jim zcela novou texturu.
Věnuje velkou pozornost formativním zážitkům Clarka Kenta (Henry Cavill) z jeho dětství mezi dvěma rodinami (lidskou adoptivní i jeho pokrevní kryptonskou), ale i přiblížení celé kryptonské mytologie, již se nám odhaluje v dosud nepoznané šíři.
Právě z Kryptonu se k Zemi blíží nebezpečí v podobě příslušníka Kal-Elovy vlastní kryptonské rasy a lidstvo je proto třeba ochránit. Nelítostný generál Zod (Michael Shannon) má ve vyprávění podobnou úlohu jako Joker či Bane v Nolanových batmanovkách. Snaží se Supermana vybudit k akci, po níž zůstanou zmařené životy, které půjdou na jeho triko.
Po povinném seznámení se s modernizovaným úborem, který doznal žádoucích změn (červené slipy chybí), se rozehraje takřka hodinová řež mezi Supermanem a vojáky, bránícími Zemi, na jedné straně, a Zodovými povstalci na té druhé.
Pokud seznamování se s oblekem a okouzlení jeho možnostmi připomíná restart pavoučího muže v The Amazing Spider-Man, tak přetahovaná s kryptonskými rodáky vypadá jako skloubení válečného, katastrofického a sci-fi filmu.
Takový supermanovský Den nezávislosti. Snyder si nejprve dá tu práci, že prostřednictvím flashbacků představí Kal-Elovu lidskou stránku a dovede ho skrze debaty s otci k rozhodnutí přijmout odpovědnost Supermana. V momentě, kdy se tak stane, na nolanovské psychologizování zapomíná a rozjede akci, která je blízká jeho spektakulárnímu vizuálnímu stylu.
Pyrotechnická megashow ale ukazuje své slabiny a oslabuje emocionální vyznění snímku. Na romantiku mezi Clarkem a zvídavou novinářkou Lois Laneovou (Amy Adams) není moc čas. Chybí jí hra s Clarkovým alter-egem na plaché skrývání totožnosti a namlouvání. V důsledku čehož je jejich vztah od začátku jasnější a přímější.
Muž z oceli se snaží být dílem progresivním, ale díky tomu jak dokonale naplňuje současný mustr letního blockbusteru moderního nolanovského střihu, se sám a dobrovolně přihlašuje ke konvenčnosti. Psychologické pozadí a hlubokomyslnost se spíš předstírá, aby měl divák pocit, že sleduje víc než megalomanské akční burácení.
Wolverine
r. James Mangold, USA / Austrálie 2013
Nolanovská temnota a psychologizující pojetí se nevyhnulo ani Wolverinovi. Frustrací, pramenící z vlastního nesmrtelného statutu, prochází i zmutovaný superhrdina z marvelovské stáje James Logan (Hugh Jackman).
Děj filmu se odehrává pár let po událostech z filmu X-Men: Poslední vzdor, čímž se zdůrazňuje Wolverinova osamělost. Wolverine přišel o všechny své milované, z nichž se mu Jean Grey (Famke Janssen) zjevuje ve snech. Proto se bojí s kýmkoliv dalším sblížit, aby o své drahé zase nepřišel. Žije jako lesní poustevník, v jeskyni na Yukonu.
Tedy až do chvíle, než ho vypátrá Yukio (Rila Fukushima). Jasnovidka s červenými vlasy a posel pana Yashidy (Hal Yamanouchi). Japonského miliardáře a technologického průmyslníka, kterému Logan jako důstojníkovi při pádu jaderné bomby na Nagasaki v roce 1945 zachránil život. Starý pán pomalu umírá a chtěl by Loganovi nejen poděkovat a rozloučit se s ním jako s přítelem, ale učinit mu i protislužbu.
Nabízí mu, že jej zbaví tíživého břemena věčného života, které ho trápí a učiní ho smrtelníkem. Zná totiž způsob, jak Wolverinou schopnost uzdravování převést na sebe. Logan to zprvu odmítá, ale když o svůj dar regenerace vinou lsti Yashidovy proradné lékařky Viper (Svetlana Khodchenkova) částečně přijde, dělá po zbytek vyprávění vše, aby ho získal zpět.
Úvod vyprávění s reminiscencí na japonský tábor v Nagasaki a yukonským poustevničením je inspirován Nolanovým Batmanem. Scenáristé Mark Bomback (Smrtonosná past 4.0, Nezastavitelný), Scott Frank (Minority Report) a Christopher McQuarrie (Obvyklí podezřelí) se nám snaží Wolverina představit jako traumatizovaného a démony pronásledovaného nešťastníka, který si ze všeho nejvíc přeje zemřít.
Tato niterná fáze působí jako věrohodná příprava na japonskou anabázi, kde bude Rosomák zakoušet, jaké je to žít s pocitem smrtelnosti. Rány se mu najednou nehojí tak snadno a i jeho rychlost a síla dozná úhony. V důsledku toho se mění i jeho protivníci. Už nejde o mutanty a nadlidi, ale o obyčejné smrtelníky se samopaly nebo samurajskými katanami.
S jinak nastavenými protivníky se proměnil i charakter akčních soubojů. Nedočkáme se žádné bombastické avengerovské záchrany světa, ale spíš střetů, známých z yakuzáckých gangsterek nebo samurajských filmů.
Na Wolverinovi je hodně znát, že mu James Mangold chtěl vtělit tvář inteligentní komiksové adaptace, která by se dobře vyjímala vedle prvních dvou X-Menů Bryana Singera. Dává si hodně záležet na detailním ztvárnění psychických pochodů ztrápeného nitra ústředního hrdiny a Hugh Jackman mu v tom jde uvěřitelně vstříc.
S postavou je sžitý a je vidět, že ji má rád. Zároveň ji dává čím dál romantičtější akcent. Zde ho obklopuje hned trojice žen. Spolubojovnice, milenka a protivník. Horší je to s mužskými záporáky, jimž chybí ten jeden dominantní.
Wolverine je trochu zvláštní letní blockbuster. Postrádá přímočarý příběh, a motivace postav z říše vycházejícího slunce není mnohdy zcela zřejmá. Nestaví na efektu a snaží se o něco víc než o neškodnou disneyovskou zábavu. Přesto výsledek působí, že ve svém snažení zůstal režisér někde na půli cestě a neumí filmu dát přesvědčivější tvář.