17× nejzajímavější a nejlepší filmy roku 2013 pro náročné

17× nejzajímavější a nejlepší filmy roku 2013 pro náročné

Kapitoly článku:


Terapie láskou
(r. David O. Russell, USA 2012)

Osm oscarových nominací (nejlepší film, režie, herec HR - Bradley Cooper, herečka HR - Jennifer Lawrence, herec VR - Robert De Niro, herečka VR - Jacki Weaver, střih, adaptovaný scénář) má na svém kontě jiskřivá romantická komedie, která se, podobně jako v minulých ročnících Juno nebo Malá Miss Sunshine, stává černým koněm oscarové sezéony.

Její režisér David O. Russell (Tři králové, Mám rád Huckabees, Fighter), který se ukazuje být čím dál zajímavějším tvůrcem, se chopil adaptace stejnojmenného románu The Silver Linings Playbook, jehož autorem je Matthew Quick. Sám si podle něj napsal scénář, který vyváženě a sympaticky balancuje mezi dramatem a romantickou komedií.

Cholerický učitel dějepisu Pat Solitano (Bradley Cooper) se kvůli nekontrolovatelným výbuchům vzteku, jež zdědil po svém otci (Robert De Niro), ocitne v psychiatrické léčebně. Po osmiměsíčním pobytu v ní se snaží dát si dohromady vlastní život. Nastěhuje se do domu svých rodičů a v duchu už spřádá plány na znovuobnovení vztahu s bývalou manželkou.

Jenže věci naberou jiný směr, když potká záhadnou a psychicky rovněž nepříliš vyrovnanou Tiffany (Jennifer Lawrence). Ta se vyrovnává ze smrti manžela tím nejméně vhodným (samozřejmě jak pro koho) způsobem, jaký si lze představit. To znamená, že se vyspí s každým chlapem, který ji přijde do cesty.

Dva ukázkoví loseři se potkají a začnou spolu běhat, tančit a trávit společný čas. Vytvoří se mezi nimi pouto, v němž jejich asociálnost slouží jako zdroj bizarně vtipných situací, sloužících k úvaze o alespoň nějakých jistotách v dnešní uspěchané, neurotické době.

Post Tenebras Lux
(r. Carlos Reygadas, Mexiko / Fr / Nizozemsko 2012)

Ne festivalu v Cannes byl premiérově představen poslední film mexického režiséra Carlose Reygadase (Souboj s nebem, Tiché světlo), který řada novinářů odměnila na konci sborovým bučením a pískáním.

Šlo o vyjádření zklamání nebo spíš bezradnosti, jak dvouhodinový film uchopit? Reygadasova novinka má rozvolněnou narativní strukturu, v níž se stírá jednota místa, času a děje. Minulost a přítomnost se prolíná se sny osobními i kolektivními.

Hypnotickou, spirituální atmosféru, podporuje maximální využití přirozeného světla. Při exteriérových scénách je používána kamera s kruhovým filtrem, rozostřující po stranách okraje obrazu. Tato perspektiva má evokovat smyslový vjem deformovaného, mlhavého pohledu přes staré okenní tabule a vyjadřuje omezenost našeho pohledu na realitu. Výsledný formát pak ze všeho nejvíc připomíná televizní 4:3 ořez.

Režisér svůj zřejmě nejosobnější film natáčel s minimálním štábem osmi až desíti lidí. Do rolí dětí obsadil dva ze svých potomků. Ve svém rodném domě zinscenoval scénu zjevení ďábla, která ho provázela jeho dětstvím.

Pokud v Bitvě na nebi šokoval scénou felace, zde dojde na hromadný sex v erotické sauně pro bohaté, kde jsou jednotlivé souložící místnosti pojmenovány podle filozofů a umělců. Procházíme tak salóny, nazvanými Hegel nebo Duchamp.

Film je v radikální autorskou výpovědí o vztahu muže a ženy, o rodičovské lásce, o touze uniknout vlastnímu životu i o snaze, jak se ubránit zášti. O démonech v každém z nás, na něž je nahlíženo skrz proud našeho podvědomí.

Režisér nás přenáší na mexický venkov se všemi jeho sociálními rozdíly. A sleduje osudy především dvou rodin. Tu bohatého a samolibého pana Juana (Adolfo Jiménez Castro), který rád nad druhými cítí pocit převahy a nejvíce ubližuje těm, kteří jsou mu nejbližší. Včetně jeho manželky, již psychicky terorizuje. A na druhé straně rodinu námezdního dělníka El Sieta (Willebaldo Torres), který trpělivě celá léta čeká na to, až dostane šanci, aby se mohl domoci lepšího života.

Side Effects
(r. Steven Soderbergh, USA 2013)

Steven Soderbergh (série Dannyho parťáci) patří k nejvytíženějším režisérům současnosti. Po Informátorovi! a Nákaze již potřetí spolupracuje se scénáristou Scottem Z. Burnsem na nervy drásajícím thrilleru, plném intrik a napětí.

Přitažlivá mladá žena Emily (Rooney Mara) se špatně vyrovnává s návratem svého manžela Martina (Channing Tatum) z vězení. Zažívá úzkostné a psychicky vyčerpávající chvíle, které se po dohodě se svým psychiatrem, dr. Jonathanem Banksem(Jude Law) rozhodne řešit užíváním nového léku s názvem Ablixa. Růžové antidepresivum si zprvu nemůže vynachválit, pak se ale cosi zvrtne a lék začne mít nežádoucí vedlejší účinky.

Do problémů se dostává nejen ona, její manželství, ale i psychiatr, který jí antidepresiva předepsal. Ten poruší profesní zásady a ve vztahu k pacientce zajde dál, než měl. Vznikne tak milostný trojúhelník, ve kterém hlavní roli zaujme nevyrovnaná a nepředvídatelná Emily.

Vše se odehrává pod dohledem vlivných postav z neprůhledného, penězi poháněného farmaceutického průmyslu, který umí být opravdu nekompromisní, pokud jsou ohroženy jeho zájmy a zisky.

Steven Soderbergh jde opět proti žánrovým konvencím (natáčení na digitální kameru, absence svícení) a rozehrává nebezpečnou partii o život, při níž se snaží se o skloubení prvků thrilleru konspiračního ve stylu Mannova Insidera a thrilleru psychologického.

Speciál: Filmy, které musíte vidět

Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách

Určitě si přečtěte

Články odjinud