AVmania.e15.cz

16 vánočních filmových tipů: Sci-fi, akční, thrillery, gangsterky a kriminální

Star Wars, Star Trek, Den nezávislosti podruhé, Hardcore Henry, agenti Bond i Bourne, biografické gangsterky Black Mass a Legendy zločinu, italská Suburra. Druhý výběr z letošní DVD produkce.
16 vánočních filmových tipů: Sci-fi, akční, thrillery, gangsterky a kriminální

první nabídce filmů, jež by mohly posloužit jako vhodný dárek pro vaše blízké na Vánoce, jsme se podívali na komiksové adaptace, fantasy a dobrodružné snímky.

Ve druhém mapování nejzajímavějších novinek, jež se se letos objevily na DVD a Blu-ray nosičích, zabrousíme do trochu temnějších žánrových vod a představíme vám thrillery špionážní i policejní, dvojici biografických gangsterek i moderní podobu italského mafiánského filmu. Seznámíme vás rovněž se třetím dílem ze série případů kodaňského oddělení Q i thrillerem, který se dotýká finanční a mediální reality současnosti.

V úvodu pak vás navnadíme přírůstky k populárním sériím žánru science fiction Star Wars a Star Trek, které doplní ty špionážní s agenty Jamesem Bondem a Jasonem Bournem. Představitel Bournea Matt Damon se ukáže být velice schopným nejen v akci, ale i při pobytu na Marsu. Scottova vesmírná robinsonáda Marťan se obejde bez mimozemšťanů i mezihvězdných válek, tedy přesně bez toho, bez čeho se neobejde Roland Emmerich v pokračování Dne nezávislosti po dvaceti letech.

Akční žánr, tak jak jej známe z osmdesátých a devadesátých let, skomírá spíše na úbytě. To ale neznamená, že by se i v tomto ranku občas neobjevil film, který příjemně překvapí. Patří k nim určitě Hardcore Henry ruského režiséra Ilji Najšullera, který videoherní koncept FPS (First-person shooter), neboli subjektivní simulaci vlastního pohledu herní postavy, zdařile přenesl do filmového tvaru.

Jako videoherní army střílečka působí i poslední film Michaela Baye 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází, v níž se inspiroval skutečnými událostmi z Libye po pádu Kaddáfího. Zda si videoherní adaptace časem získají stejný respekt jako ty komiksové, uvidíme v budoucnu.

Sci-Fi

Star Wars: Síla se probouzí

r. J. J. Abrams, USA, 2015

Děj se odehrává třicet let po pádu totalitářského Impéria. Darth Vader byl poražen, ale zbytky Impéria neztratily nic ze své agresivní lačnosti po moci. Luke Skywalker zmizel a nikdo neví, kde se nachází. Jak První řád, tak Odboj se ho snaží najít, protože představuje důležitý jazýček na vahách rovnováhy sil v celé galaxii. Jen on totiž může vzkřísit moc Jediů a porazit Impérium, které znovu nabývá na síle.

Postavy jsou dobře rozvrženy a jejich profilace probíhá za běhu událostí. Od první scény jsme vtaženi do děje, který probíhá v několika paralelních liniích a na několika místech bez ztráty přehlednosti o něm. Hrdinové jsou neustále v pohybu, letecké souboje střídají ty kontaktní, a když ve finále dojde na světelné meče, míra divácké spokojenosti je na maximu.

J.J. Abrams se poučil z chyb trilogie s pořadovým číslem I-III a rozhodl se učinit nové Star Wars mnohem realističtější, dravější a také emotivnější. Jestli i dospělejší je otázkou, protože film se oproti Lucasově předchozí trilogii z let 1999-2005 víceméně vzdává politicko-korporátního akcentu a stává se znovu onou vesmírnou pohádkou z původní trilogie.

Ze všeho nejvíc nové Star Wars působí jako dokonale vyladěný fanouškovský film, v němž zmizelo to, co příznivce ságy štvalo a naopak se vrátilo to, co na ní vždy obdivovali. Někdo může namítnout, že jde vlastně o kopii původní trilogie, hlavně Nové naděje, jen v mnohem lepší technologické kvalitě. A bude mít pravdu.

Tak jako se Lucasovi prequelovu trilogii podařilo CGI efekty takřka ubít, tak naopak Abrams ji znovu činí životnou. A to včetně postav, které v novém aranžmá rozehrávají staré konflikty. Rey (Daisy Ridley) je odpovědí na hrdinky z dystopických dívčích orwelliád typu Hunger Games. Na první pohled křehká, uvnitř silná a rozhodně ne pasivní. Její sbližování s dalším plebejským sirotkem Finnem (John Boyega) se nese v intencích pohádkového dobrodružství, kdy se princ za pomocí staršího rádce (Han Solo) vydává ji vysvobodit do vesmírného zakletého zámku.

Emočním středobodem vyprávění se stává právě Han Solo (Harrison Ford), který teď už s generálkou Leiou (Carrie Fisher) rozehrává bolestné téma vztahů rodičů a dětí. Někdo další mimo Luka Skywalkera se totiž dozví, kdo je jeho otec.

Souboj mezi silami dobra a zla je tedy opět navázaný na osudově vyhrocené rodinné vazby, což odpovídá žánru vesmírné soap opery či space opery, tak jak ji definoval Lucas v původní trilogii. Režisér ctí ducha původní předlohy a obohacuje ho o některé aktuální trendy (silná a emancipovaná dívčí postava). Noví hrdinové působí životněji než ti z Lucasova prequelu a celkový charakter nového vyprávění je svižnější. Na staré hrdiny je nostalgicky pomrkáváno a slouží těm mladým jako mýty, s nimiž se identifikují.

Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Co zase ten nedouk Čech zmastil?B-] Ada 14. 12. 2016, 19:37
Re: Keby len kapitoly, to este ako tak preku… gekko 12. 12. 2016, 14:44
Keby len kapitoly, to este ako tak prekusnem… 123456 12. 12. 2016, 13:05
Opět kapitoly. Strčte si je, kam chcete, člá… k8 12. 12. 2016, 12:53

Další podobné články

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Poirotův přehnaně majestátní knír se stává symbolem tohoto okázale ironického zpracování detektivní klasiky Agathy Christie. Za vizuální opulentností je ale cítit úcta k předloze a jejímu moralistnímu jádru.

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Moderní parafráze antické tragédie o vině a krutém trestu ústí do vyšinuté černohumorné morality, jež staví Colina Farrella před rozhodnutí, známé ze Sophiiny volby. Jen pro otrlé diváky.

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Reflexe mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2017, spojená s recenzemi filmů o Vladimíru Mečiarovi a Miloši Jakešovi, které vzbudily největší zájem publika i médií.

Mečiar: recenze filmu

Mečiar: recenze filmu

Tereza Nvotová skládá portrét trojnásobného slovenského premiéra a jeho éry vládnutí, která slouží jako výstražné memento i pro naši zemi, že obdobu mečiarismu bychom neměli nikdy připustit.

Milda: recenze filmu

Milda: recenze filmu

Tragikomický portrét muže, který neumí překročit svůj totalitní stín. Dokumentarista Pavel Křemen svádí marný boj s Milošem Jakešem, kterého chce přimět k nějaké sebereflexi jeho politického působení.

Zmenšování: první trailer na nové sci-fi [video]

Zmenšování: první trailer na nové sci-fi [video]