AVmania.e15.cz

16 vánočních filmových tipů: Sci-fi, akční, thrillery, gangsterky a kriminální

Star Wars, Star Trek, Den nezávislosti podruhé, Hardcore Henry, agenti Bond i Bourne, biografické gangsterky Black Mass a Legendy zločinu, italská Suburra. Druhý výběr z letošní DVD produkce.
16 vánočních filmových tipů: Sci-fi, akční, thrillery, gangsterky a kriminální

první nabídce filmů, jež by mohly posloužit jako vhodný dárek pro vaše blízké na Vánoce, jsme se podívali na komiksové adaptace, fantasy a dobrodružné snímky.

Ve druhém mapování nejzajímavějších novinek, jež se se letos objevily na DVD a Blu-ray nosičích, zabrousíme do trochu temnějších žánrových vod a představíme vám thrillery špionážní i policejní, dvojici biografických gangsterek i moderní podobu italského mafiánského filmu. Seznámíme vás rovněž se třetím dílem ze série případů kodaňského oddělení Q i thrillerem, který se dotýká finanční a mediální reality současnosti.

V úvodu pak vás navnadíme přírůstky k populárním sériím žánru science fiction Star Wars a Star Trek, které doplní ty špionážní s agenty Jamesem Bondem a Jasonem Bournem. Představitel Bournea Matt Damon se ukáže být velice schopným nejen v akci, ale i při pobytu na Marsu. Scottova vesmírná robinsonáda Marťan se obejde bez mimozemšťanů i mezihvězdných válek, tedy přesně bez toho, bez čeho se neobejde Roland Emmerich v pokračování Dne nezávislosti po dvaceti letech.

Akční žánr, tak jak jej známe z osmdesátých a devadesátých let, skomírá spíše na úbytě. To ale neznamená, že by se i v tomto ranku občas neobjevil film, který příjemně překvapí. Patří k nim určitě Hardcore Henry ruského režiséra Ilji Najšullera, který videoherní koncept FPS (First-person shooter), neboli subjektivní simulaci vlastního pohledu herní postavy, zdařile přenesl do filmového tvaru.

Jako videoherní army střílečka působí i poslední film Michaela Baye 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází, v níž se inspiroval skutečnými událostmi z Libye po pádu Kaddáfího. Zda si videoherní adaptace časem získají stejný respekt jako ty komiksové, uvidíme v budoucnu.

Sci-Fi

Star Wars: Síla se probouzí

r. J. J. Abrams, USA, 2015

Děj se odehrává třicet let po pádu totalitářského Impéria. Darth Vader byl poražen, ale zbytky Impéria neztratily nic ze své agresivní lačnosti po moci. Luke Skywalker zmizel a nikdo neví, kde se nachází. Jak První řád, tak Odboj se ho snaží najít, protože představuje důležitý jazýček na vahách rovnováhy sil v celé galaxii. Jen on totiž může vzkřísit moc Jediů a porazit Impérium, které znovu nabývá na síle.

Postavy jsou dobře rozvrženy a jejich profilace probíhá za běhu událostí. Od první scény jsme vtaženi do děje, který probíhá v několika paralelních liniích a na několika místech bez ztráty přehlednosti o něm. Hrdinové jsou neustále v pohybu, letecké souboje střídají ty kontaktní, a když ve finále dojde na světelné meče, míra divácké spokojenosti je na maximu.

J.J. Abrams se poučil z chyb trilogie s pořadovým číslem I-III a rozhodl se učinit nové Star Wars mnohem realističtější, dravější a také emotivnější. Jestli i dospělejší je otázkou, protože film se oproti Lucasově předchozí trilogii z let 1999-2005 víceméně vzdává politicko-korporátního akcentu a stává se znovu onou vesmírnou pohádkou z původní trilogie.

Ze všeho nejvíc nové Star Wars působí jako dokonale vyladěný fanouškovský film, v němž zmizelo to, co příznivce ságy štvalo a naopak se vrátilo to, co na ní vždy obdivovali. Někdo může namítnout, že jde vlastně o kopii původní trilogie, hlavně Nové naděje, jen v mnohem lepší technologické kvalitě. A bude mít pravdu.

Tak jako se Lucasovi prequelovu trilogii podařilo CGI efekty takřka ubít, tak naopak Abrams ji znovu činí životnou. A to včetně postav, které v novém aranžmá rozehrávají staré konflikty. Rey (Daisy Ridley) je odpovědí na hrdinky z dystopických dívčích orwelliád typu Hunger Games. Na první pohled křehká, uvnitř silná a rozhodně ne pasivní. Její sbližování s dalším plebejským sirotkem Finnem (John Boyega) se nese v intencích pohádkového dobrodružství, kdy se princ za pomocí staršího rádce (Han Solo) vydává ji vysvobodit do vesmírného zakletého zámku.

Emočním středobodem vyprávění se stává právě Han Solo (Harrison Ford), který teď už s generálkou Leiou (Carrie Fisher) rozehrává bolestné téma vztahů rodičů a dětí. Někdo další mimo Luka Skywalkera se totiž dozví, kdo je jeho otec.

Souboj mezi silami dobra a zla je tedy opět navázaný na osudově vyhrocené rodinné vazby, což odpovídá žánru vesmírné soap opery či space opery, tak jak ji definoval Lucas v původní trilogii. Režisér ctí ducha původní předlohy a obohacuje ho o některé aktuální trendy (silná a emancipovaná dívčí postava). Noví hrdinové působí životněji než ti z Lucasova prequelu a celkový charakter nového vyprávění je svižnější. Na staré hrdiny je nostalgicky pomrkáváno a slouží těm mladým jako mýty, s nimiž se identifikují.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Keby len kapitoly, to este ako tak prekusnem… 123456 12. 12. 2016, 13:05
Opět kapitoly. Strčte si je, kam chcete, člá… k8 12. 12. 2016, 12:53
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

Prehistorický obří žralok proti traumatizovanému záchranářovi v podání Jasona Stathama. V béčkovém žraločím thrilleru, jemuž chybí osobitost, nadsázka, krev i nervy drásající napětí.

Miss Hanoi: recenze filmu

Miss Hanoi: recenze filmu

David Novotný a Ha Thanh Špetlíková v kriminálce z uzavřeného světa vietnamské komunity. Režisér Zdeněk Viktora po Raluce přichází s žánrovým kouskem, stavícím na jiskření nesourodého páru vyšetřovatelů.

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Nejlepší díl série a akční film roku, plný zvratů a spektakulární akce. Agent Ethan Hunt se ocitá na šachovnici mocenských zájmů různých tajných agentur, které proti sobě intrikují a vzájemně si nevěří.

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Režisér Brad Bird kvalitativní laťku jedničky nepřekonal, ale ani nepodlezl. Humor snímek těží z prohození tradičních rodinných rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji.

Hotel Artemis – recenze filmu

Hotel Artemis – recenze filmu

Drew Pearce ve svém debutu spoléhá na noirovou atmosféru zašlého hotelu, přebudovaného na supermoderní nemocniční zařízení pro členy zločineckého podsvětí, méně už na rozvíjení zápletek, s nimi spjatých.

Chata na prodej – recenze filmu

Chata na prodej – recenze filmu

Hořce ironická charakterová studie české mentality, naroubovaná na fenomén českého chataření. Komedie o obtížnosti komunikace uvnitř třígenerační rodiny, v níž se poznáte.

Alita: Battle Angel – nový trailer ke Cameronovu filmu

Alita: Battle Angel – nový trailer ke Cameronovu filmu

Střídavá péče – recenze filmu

Střídavá péče – recenze filmu

Rodinné drama o manipulaci a domácím násilí přerůstá do dech beroucího thrilleru, který v sobě spojuje přednosti evropské i zámořské produkce. Debut francouzského režiséra Xaviera Legranda, oceněný v Benátkách i na Febiofestu.