16 vánočních filmových tipů: drama, biografické, české filmy

16 vánočních filmových tipů: drama, biografické, české filmy


Mistr

The Master (2012) on IMDb

r. Paul Thomas Anderson, USA 2012

Mentor a žák v psychologické válce dvou silných vůlí, nominované na tři Oscary. Děj je situován do poválečných padesátých let v Americe. Z bojišť se vracejí vojáci, kteří se cítí vykořenění. Hledají proto nějaký pevný bod, k němuž by se mohli přimknout. Proto tato doba tak přála vzniku nových náboženství, hnutí a učení.

Jedním z těchto poznamenaných je i námořník Freddie Quell (Joaquin Phoenix). Neumí si najít práci, a když ano, tak v ní dlouho nevydrží. Podobně je na tom i se vztahem k ženám a přátelům. Své démony utápí ve vlastnoručně dělané pálence, která jen umocňuje jeho agresivní a nevypočitatelné jednání.

Nejspíš by natrvalo skončil v blázinci, jímž prošel, ale zachrání ho setkání s charismatickým intelektuálem Lancasterem Doddem (Philip Seymour Hoffman). Vůdcem sekty, která si říká Zdroj. V ní propaguje učení o smíření se sebou samým, převtělování, cestování v čase a zbavení se všeho negativního na cestě k dokonalosti, ústící v nesmrtelnost.

Dodd je přesvědčen, že našel způsob, jak zbavit lidi toho nejtemnějšího v nich, co vede k destrukci a utrpení. Labilní a prchlivý Freddie se pro něj stane ideálním objektem, na kterém může demonstrovat, že jeho alternativní metoda léčby, která má blízko k psychoanalýze, funguje.

Mezi dvěma muži se postupně vytvoří pozoruhodné, a jak se ukáže i silné pouto, fungující jako kombinace vztahových rovin mentor/žák a otec/syn. Jejich vztah připomíná psychologickou válku vzpurného učedníka a přesvědčivého kazatele, nadčasový a obecně platný souboj dvou vůlí, který se díky jejich hereckým představitelům stává opravdovým soubojem titánů.

Paul Thomas Anderson (Magnolia, Až na krev) se inspiroval některými aspekty života zakladatele scientologického učení L. R. Hubbarda, které přetvořil do mnohem obecnější úvahy o fungování církví, sekt nebo hnutí, podobných scientologii.

Pojednává o duchovní manipulaci, sektářském myšlení nebo obecně o myšlenkovém fundamentalismu. O svůdnosti nechat se někým vést, kdo dá mému konání nějaký smysl, ale zároveň i o potřebě se vůči němu vymezit, aby si pro sebe nenárokoval víc mé svobody, než jsem mu ochoten svěřit. O touze a potřebě ovládat druhé. O marném a věčném hledání smyslu života a jeho nejen duchovním naplnění i nesnadnosti poznání toho, co by tím smyslem mělo být.

Jde o dílo precizní, hypnotické, atmosférické, vtahující, zneklidňující, uhrančivé, vědomé si své síly, kterou dává okázale najevo. Pro někoho možná jde o dílo chladné a vykalkulované ve své dokonalosti. To režisér se stává tím Mistrem z názvu filmu, který jako guru v pozadí z té změti slov, obrazů, gest, náznaků a těžko interpretovatelných postav vytváří fascinující zážitek, jehož intenzita bude s léty nabývat na síle.

Určitě si přečtěte

Články odjinud