Vlka z Wall Street, královnu porna Lindu Lovelace, domácí debuty Jiřího Mádla a Miroslava Krobota nabízí druhá ochutnávka nejzajímavějších titulů, jež se v roce 2014 objevily na DVD/Blu-ray.
Díra u Hanušovic
r. Miroslav Krobot, Česko 2014
Šumperský rodák, dlouholetý umělecký šéf Dejvického divadla, režisér a herec Miroslav Krobot si v letošním roce velmi úspěšně osahal i práci pro televizi při realizaci sitcomu Čtvrtá hvězda. Přestup k filmové režii se pak v dráze tohoto třiašedesátiletého tvůrce jeví jako logický krok na jeho životní a profesní cestě.
Námět pro svůj debut hledal ve spolupráci se svým spolužákem z gymnázia, olomouckým psychologem Lubomírem Smékalem. A rozhodli se vyprávět o lidech v kraji, kde se oba narodili a který dobře znají.
Zavádí nás proto do jedné horské vesničky na severu Olomouckého kraje, v jesenické oblasti tzv. Sudet. Zde žije i hlavní hrdinka jejich příběhu, učitelka němčiny Maruna (Tatiana Vilhelmová), která bydlí v domě s matkou (Johanna Tesařová) a sestrou, zdravotní sestrou Jarunou (Lenka Krobotová). Maruna kariéru učitelky vyměnila za provozování hospody, ve které se pravidelně scházejí místní obyvatelé. Ráda by si našla životního partnera, ale ve vylidňující se vesnici to není tak jednoduché.
Ti, kdo čekali, že Krobot do autentického prostředí vybydleného sudetského kraje přenese sitcomovou poetiku Čtvrté hvězdy, budou možná zklamáni, možná překvapeni. Režisér sází na nezaměnitelnou poetiku Dejvického divadla, spočívající v kombinaci černohumorné nadsázky, lakoničnosti a absurdní trapnosti.
Postavy moc nemluví, a pokud ano, nepouští se do žádných květnatých slovních konstrukcí. Dávají radši přednost suchým hláškám, okořeněným vulgárním výrazivem. Zámlky o nich totiž řeknou více, než kdyby se je autoři snažili dokonale psychologicky charakterizovat. Ti ale počítají s divákem empatickým, který je schopen leccos z jejich minulosti vycítit. Třeba to, proč zrovna v tomto místě zůstaly jejich životy zacyklené.
Víceméně statická kamera Jana Baseta Střítežského (Dům, Alois Nebel, Fair Play) nám pomáhá si na melancholický nebo pro někoho malátný životní rytmus hrdinů zvyknout a přijmout ho za svůj. Postavy nikam nespěchají a jsou pevně zakořeněny v kraji, který je formoval. Ten je tvořen polorozpadlými domy a chátrajícím kostelem, v jejichž stavu se odráží jak dědictví minulosti, tak neutěšená sociální situace přítomnosti. Zároveň kolem vidíme mlhavě krásnou a tajemnou přírodu, s jejímiž panoramatickými záběry si kamera rovněž vyhrála.
Krobot se Smékalem mentalitu místních lidí znají a umějí ji přiblížit za pomocí kombinace minimalistické realistické zkratky a jemné groteskní nadsázky. Netlačí na pilu, nesnaží se nás rozesmát za každou cenu, scény nechává doznívat o mnoho déle než jiný režisér, který by už dávno požadoval zásah střihače.
Pokud bychom hledali nějaké spřízněné filmy, našli bychom je spíše mezi sociálně laděnými vesnickými opusy typu Slámových Divokých včel nebo Najbrtovými Mistry. I jejich hrdinové měli své sny, které se díky nemožnosti je naplnit stávaly směšně tragickými.
Odhodlání zůstat v tomto prostředí, tvořeném vyprázdněnými vztahy a neméně prázdnými každodenními rituály (souložení, hospodské ubíjení času) se tvůrci nevysmívají. Naopak k lidem, kteří zde žijí, chovají respekt a dávají jim jistou naději a šanci na změnu. Ta se ale musí odehrát především uvnitř nich samých.
Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách