Zakázané uvolnění
r. Jan Hřebejk, Česko 2014
Jan Hřebejk se po filmovém záznamu moderní opery Zítra se bude... a převedení divadelní hry Odpad město smrt do filmového tvaru potřetí přibližuje divadelnímu světu. A neskrývá přitom ambici oslovit mnohem širší okruh diváků než v případě předchozích dvou kusů.
Proto si také vybral autorskou hru Petra Kolečka (1984), scenáristy divácky mimořádně oblíbených seriálů Okresní přebor a Čtvrtá hvězda, sitcomu Marta a Věra nebo televizního cyklu Nevinné lži. Kolečko tuto konverzační komediální hru pro tři herečky a jeden hokejový bar napsal před dvěma lety pro pražské A Studio Rubín.
Hry v A Studiu Rubín si zvykli zejména mladí diváci vyhledávat a Kolečko tu působí jako velmi činorodý kmenový autor. Hřebejk ho přizval i ke spolupráci na scénáři adaptace jeho vlastní hry. Ten se rozhodl přibližně hodinu trvající divadelní útvar, odehrávající se v prostředí baru, rozšířit o připsané postavy ženicha a svědka, o nichž se v divadelní verzi jen mluví.
Rozmluvy novomanžela Štěpána Jelena (Ondřej Sokol) a svědka nevěsty (Igor Orozovič), který popírá, že je gay, pak nabízí mužský pohled na to, o čem se baví ženy v baru. Tedy jakési nastavené či převrácené zrcadlo jejich snů, tužeb, přání i zklamání, jež si s muži spojují.
Duální optika pohledu na vztahy mezi mužem a ženou a flashbacky na svatební veselí nejsou ale jedinými prostředky, za pomocí nichž Hřebejk posouvá vyznění svého filmu od čisté komedie, přes tragikomedii, až k moralitě s katarzním účinkem.
Jan Hřebejk v své novince propojuje vlastnosti, příznačné pro hned tři odlišná média. Humor Petra Kolečka má blízko k jeho televizním sitkomům a baví tím, že ženskou optiku vnímání zprostředkovává muž.
Scéna, minimum postav i časová koncentrace děje do jednoho dne upomene, že základ vyprávění vězí v minimalistickém divadelním tvaru, který se režisér snaží oživit typickými filmovými prostředky (kamera, svícení, hudba).
Kolečkův situační humor, nacházející velice vtipné paralely mezi světem sportu a vztahovou problematikou, nepůsobí samoúčelně. Trojici hereček dává prostor jak ke komediálnímu vyřádění se, tak i hlubší reflexi toho, na čem vztahy většinou ztroskotají.
Stačí, když barmanka Vladana (Jana Stryková), která by se radši živila jako herečka, namíchá pár koktejlů dvěma návštěvnicím, které k ní během jednoho deštivého večera zavítají. A začnou se dít věci. Jednou z nich je čerstvá nevěsta Klára (Zuzana Stavná), druhou ženichova svědkyně Iveta (Hana Vagnerová), která únos zrealizovala. Předpokládaný scénář únosu ale zkomplikuje prudká bouřka, která ženichovi ztíží hledání nevěsty.
V prázdném hokejovém baru s názvem Lapačka kdesi u lesa poblíž Bohumína zapůsobí alkohol jako katalyzátor všech nahromaděných strachů, frustrací, přání, křivd a tajemství, s nimiž není lehké se svěřit, pokud toho, kterého se dotýkají, nechceme zranit.
Jan Hřebejk si z A Studia Rubín vypůjčil nejen scenáristu Kolečka a režiséra Dana Špinara jako dramaturga, ale i kompletní ženské osazenstvo. A udělal dobře, protože herečky mají své charaktery vybroušené nespočetnými reprízami k dokonalosti.
Pokud vás oslovily televizní cykly jako Nevinné lži nebo Škoda lásky, dejte šanci i tomuto kříženci divadelní, filmové a televizní zábavy.
Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách