16 filmových tipů pod stromeček: sci-fi, komiks, fantasy

16 filmových tipů pod stromeček: sci-fi, komiks, fantasy


Byzantium

r. Neil Jordan, Velká Británie / USA / Irsko 2012

Upíří tématika v současnosti letí a tak se svou troškou do mlýna přichází i odborník na slovo vzatý, irský režisér Neil Jordan. Vyzkoušel si ji dávno před úspěchem Twilight ságy ve Společenství vlků (1984) nebo v Interview s upírem (1994).

Tentokrát se ale, tak jako v případě Interview s upírem, neinspiruje předlohou Ann Riceové, ale její mladší kolegyně Moiry Buffini, která napsala scénář podle své vlastní divadelní hry A Vampire Story.

Seznamuje nás s dvojicí tajemných mladých žen, které hledají útočiště v chátrajícím pobřežním letovisku. Uprostřed zbytků laciného luxusu a polorozpadlých hotelů se pokoušejí sehnat peníze a ubytování. Před obyvateli tají svou identitu a ti se dohadují, zda jde o matku s dcerou nebo dvě sestry.

Starší a pragmatičtější Clara (Gemma Arterton) si začne vydělávat jako prostitutka a brzy se setká se stydlivým a osamělým Noelem (Daniel Mays), který jim poskytne útočiště v opuštěném penzionu jménem Byzantium. Clara, která vždy myslí na budoucnost, ho promění v dům neřesti.

Mladší Eleanor (Saoirse Ronan) zde začne chodit do školy a sblíží se s mladíkem ze sousedství Frankem (Caleb Landry Jone), který umírá na rakovinu. Právě jemu prozradí tajemství své existence. Že se narodila v roce 1804, ačkoliv je jí 16 let. A že je Clara její matka, přestože je jen o několik let starší.

Přiznává se i k tomu, že aby zůstaly naživu, potřebují pít lidskou krev. Proto jsou neustále na útěku, neboť je pozvolna dohání minulost z jejich předchozích působišť, kde za sebou nechávají nevyhnutelné oběti. Nejinak je tomu i v malém, poklidném anglickém městečku, kde se usídlily a kde začínají umírat lidé. Vzduchem se šíří spekulace, kdo by za jejich smrtí mohl stát a jejich situace se komplikuje o to víc, že po nich jdou nejen smrtelníci, ale i příslušníci jejich vlastní rasy.

Zápletka je postavena především na kontrastu dvou zcela odlišných osobností, jež by rády žily své životy samostatně a odděleně. Spojuje je ale právě jejich společné tajemství, minulost, přítomnost, osud i rodinné pouto.

Společenská Clara se životem protlouká, jak to jen jde a nejčastěji se živí prostitucí. Její depresivní a samotářská dcera Eleanor ji vnímá jako chlípnou a zkaženou a stydí se za ni. Věří, že její existence by mohla jednou nabrat jiný směr.

S charakterovým rozvržením věrně korespondují i herecké výkony obou představitelek. Energická Gemma Arterton (Quantum of Solace, Princ z Persie: Písky času, Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic) si jistě vyslouží přízeň mužského publika díky svým plným rtům, sexy oblečkům a upnutým dekoltům.

Saoirse Ronan (Pokání, Pevné pouto, Hanna) patří v pouhých dvaceti letech k nejzajímavějším herečkám své generace, ale zde jí byla svěřena ta méně vděčná poloha utrápené teenagerky se smutnými modrýma očima.

Neil Jordan vytvořil ponurý a melancholický příběh o tom, jaké prokletí v sobě nese upírská existence. Nesází na nějaké vnějškové, mordýřské efekty, ale na příjemně pomalé tempo, v němž se postupně odhaluje tajemství ústřední dvojice.

Určitě si přečtěte

Články odjinud