Vánoce se blíží a s nimi přichází i naše tradiční ochutnávka nejatraktivnějších novinek na DVD a Blu-Ray nosičích, které mohou posloužit jako vhodný dárek pro vaše blízké či vás samé.
300: Vzestup říše
r. Noam Murro, USA 2014
Osm let trvalo, než scenáristé našli způsob, jak navázat na původní Třístovku v režii Zacka Snydera. Nakonec to vyřešili poměrně šalamounsky tím, že nepřichází se sequelem vyprávění, ale s jeho sidequelem.
Děj se tak neodehrává po bitvě u Thermopylské soutězky (i když částečně také), ale paralelně s ní a na jiném místě. Tvůrci se rozhodli legendární bitvu u Horkých bran zasadit do širšího historického kontextu a zápletku, jež byla předmětem prvního filmu, oboustranně rozšířit.
Jsme tak svědky nejen zrodu Xerxova impéria a ponoukání admirálky perského loďstva Artemisie (Eva Green) k tomu, aby vytáhl proti Řekům, ale i událostí, jež následovaly po obětování se krále Leonida a jeho věrných v srpnu roku 480 před naším letopočtem.
Děj je pestřejší a souboje na pevnině (pustošení Athén) i na moři jsou brutálnější a krvavější. Hlavy a údy jsou oddělovány od rozpáraných těl a krev přitom cáká na všechny strany. Kdo nemá rád pohled na krev, měl by se tomuto filmu vyhnout, protože režisér rozjíždí opravdové orgie, umocněné použitým 3D formátem.
Režisér se ale snaží i o přesah vyprávění a jeho vztáhnutí k politické situaci. Bylo tomu tak v případě první Třístovky, kdy její nacionalistický a vojenský charakter mnozí vnímali v éře „iráckého problému“ bushovské administrativy jako ideologicky sporný.
Ve druhé Třístovce touto optikou můžeme v Peršanech vidět ztělesnění různých „os zla“, ať už jde o teroristy nebo autoritářské režimy, jimž není demokracie (zde řecká) po chuti. Jejím představitelem se stává generál Themistoklés, který chce zabránit vylodění perské armády u Athén.
Bitva u Marathonu, kde osvědčil své kvality, zapříčinila perskou touhu po odvetě a on nyní stojí před podobnou volbou jako Leonidas. Zda vystavit jako vojevůdce svůj lid mnohonásobné přesile. Themistoklés je oproti Leonidovi postavou více pochybující, která se dostává do svárů hned několika pokušení, jež by mohly ovlivnit jeho volbu.
Tím nejsilnějším se stává právě Artemisia, která mu nabízí možnost přejít na perskou stranu, kde by získal takřka neomezenou moc. Themistoklés ale její nabídku odmítne, čímž přivolá pohromu na sebe i svůj lid.
Artemisia k jeho přesvědčení použije všech svých zbraní, včetně těch sexuálních. A právě tato proklatě svůdná, živočišná a barbarská psychopatka v čele perského námořnictva se stává nekorunovanou královnou této druhé testosteronové řežby.
Na Evě Green, jejíž tělesné půvaby jste mohli obdivovat například v Bertolucciho Snílcích, je vidět, jak si svou záporačku užívá. Její pomstychtivá krvelačnost ostře kontrastuje s úskočnými triky a morálními dilematy politického stratéga Themistoklése. Jejich erotické laškování i souboj ženy proti muži pak přináší vítané oživení do čistě pánských střetů z jedničky.
Druhá Třístovka svého předchůdce v mnoha ohledech převyšuje. Neboť má epičtější, výpravnější, dynamičtější a syrovější ráz. Odehrává se v mnohem zajímavějších a rozmanitějších lokacích a její historický záběr je širší. Režisér Noam Murro sice kopíruje Snyderův vizuální styl, ale dává ho do služeb příběhu, z něhož se dozvíme mnohem víc o pozadí řecko-perských válek než minule.
Koncept paralelního či souběžného vyprávění událostí s těmi, jež jsme viděli v jedničce, se navíc ukazuje jako chytře zvolený a jeho prostřednictvím se otevírá prostor i pro případná další pokračování Třístovky.