Vánoce se blíží a s nimi přichází i naše tradiční ochutnávka nejatraktivnějších novinek na DVD a Blu-Ray nosičích, které mohou posloužit jako vhodný dárek pro vaše blízké či vás samé.
Robocop
r. José Padilha, USA 2014
Brazilský režisér a tvůrce ve své zemi mimořádně populárních akčních thrillerů se sociálně-politickým podtextem Elitní jednotka 1 a 2 José Padilha se spojil s debutujícím scenáristou Joshuou Zetumerem, aby se společně popasovali se sedmadvacet let starým originálem.
Zatímco ale Paul Verhoeven stavěl na přímočarosti a brutalitě, Padilha se rozhodl věnovat především tomu, jaké důsledky s sebou nese proměna člověka ve stroj. Ať už v psychice jedince, který tuto transformaci prodělal, nebo ve vztahu k jeho nejbližším, v tomto případě k rodině.
Výchozí premisa zůstává stejná. Takřka mrtvý policista Alex Murphy (Joel Kinnaman) dostane šanci dál žít, ale v kybernetickém těle, které má sloužit v boji s kriminalitou. Z fyzické stránky Alexe zůstalo po výbuchu jen torzo, které se rozhodne společnost OmniCorp se svolením jeho manželky Clary (Abbie Cornish) zresuscitovat.
Hlavní vědec společnosti, Dr. Norton (Gary Oldman) se mu sice snažil upravit mozek tak, aby z něho vymizely emoce i lidské svědomí, čímž by se stal dokonalým naprogramovaným strojem spravedlnosti, ale to se tak úplně nepodaří. Když pak začne stroj užívat mozek i emoce, obrátí se proti těm, kteří jím chtěli manipulovat ve prospěch svých zájmů.
Chamtivý ředitel Sellars (Michael Keaton) tu začne svádět mefistofelovský boj o Alexovu duši s frankensteinovským doktorem Nortonem, jehož dohání svědomí. Sellarsova pravá ruka Rick Mattox (Jackie Earle Haley) by byl nejradši, aby celý projekt proměny člověka ve člověka nevyšel a televizní moderátor Pat Novak (Samuel L. Jackson) zas v praxi předvádí, jak to vypadá, když někdo manipuluje ve prospěch někoho veřejným míněním a dožaduje se práva na co nejmodernější a nejúčinnější ochranu jednotlivce.
Řeší se tu ale i další etické otázky a dilemata, spjaté s proměnou člověka, náhle uvězněného v kovovém těle. Kam až může věda zajít při tvorbě nadlidí? Kde kočí lidská bytost a začíná stroj? Může ozbrojený stroj vykonávat policejní nebo vojenskou činnost? Kdo kontroluje takové jednání?
Snímek se dotýká jak tématu vývozu americké demokracie do zemí s jinou kulturní a politickou tradicí, tak řešení vnitřní bezpečnosti státu. Zabývá se i zneužitím informací a manipulací veřejnosti prostřednictvím médií. Zde zaměřených pravicově autoritářským směrem.
Satirický podtón obsahoval i originál, k němuž se zde odkazuje některými hláškami (Mrtvý nebo živý, půjdete se mnou), dubstepovou variací na soundtrack Basila Poledourise nebo designovou ukázkou původního kovového brnění. Tyto úlitby fanouškům jsou v omlazovacích verzích takřka povinné a hlavně očekávané.
Co fanoušky asi překvapí, že v novém Robocopovi není moc akce a pokud ano, tak zůstává za očekáváními, jež jsme si od tvůrce Elitních jednotek slibovali. Na výsledku je znát, že v Hollywoodu debutující Brazilec José Padilha sváděl ohledně podoby nového Robocopa se studiem velké boje a že si nemohl dovolit podobně nekompromisní jízdu jako jeho předchůdce Verhoeven.
To mu ale zas na druhou stranu umožnilo vydat se vlastní cestou. Režisér vsadil na inteligentní zápletku, satirický podtext, nejednoznačné charaktery záporáků a v rámci žánrových podívaných na skvělé herecké výkony většiny zúčastněných. Akční scény nejsou nijak oslňující a přináší spíš potřebné odlehčení od řešení morálních dilemat, jež film nastoluje.