Oscarová Ona, kontroverzní Nymfomanka, Apokalypsa v Hollywoodu i forrestgumpovský Stoletý stařík. Třetí ochutnávka nejatraktivnějších titulů přichází.
Romance
Nejvyšší nabídka
r. Giuseppe Tornatore, Itálie 2013
Virgil Oldman (Geoffrey Rush) je světově uznávaný expert v oblasti výtvarného umění a starožitností. A taky uzavřený a plachý samotář a panic. Ženy obdivuje, ale má před nimi ostych. Opravdovou lásku nebo zamilovanost nepoznal, ale z jeho sbírky obrazů ženských portrétů cítíme, jakou vášeň v sobě ve skutečnosti dusí.
Virgilův stereotypní život se změní v den jeho šedesátin. Zavolá mu žena s příjemným hlasem, která se představí jako Claire Ibbetsonová (Sylvia Hoeks). A požádá ho o odhad ceny a následnou dražbu zděděné rodinné umělecké sbírky po rodičích.
Jenže Claire je velmi neobvyklá zákaznice. Trpí totiž agorafobií. Strachem z otevřených prostor a z lidí, s nimiž není schopna komunikovat z očí do očí. Její podivné chování Virgila zpočátku irituje, ale pak ho začne přitahovat. A ve víru vášně, kterou prožívá a která se znásobí poté, co Claire spatří, si nestačí ani všimnout, že se čím dál víc zaplétá do hry, jejíž pravidla drží v rukou někdo jiný.
Tornatoremu (Bio Ráj, Maléna) se daří věc v dnešních filmech takřka nevídaná. Pohnutky jednotlivých postav odhaluje zvolna a stejně uměřeně dávkuje i informace. Film obsahuje množství bizarních a nečekaných zvratů, které posouvají do nové perspektivy vyznění předchozích scén a pootáčejí i žánrovým určením snímku.
Ti z vás, kteří se nechají unášet nevšední lovestory a budou jí i přes podivnost obou jejích aktérů (nebo právě proto) fandit, si zřejmě nevšimnou, že minimálně od poloviny vyprávění si začne scenárista a režisér připravovat půdu pro rozuzlení, které vás zaskočí.
Například skrze narážky, ukryté ve větách postav, sdílejících Virgilovo opojení Claire, typu: „V každém padělku je ukryto cosi nefalšovaného“ nebo „Lidské emoce jsou jako umělecká díla. Mohou být předstírané a navenek se tvářit jako skutečné. Všechno se dá předstírat. Radost, bolest, nenávist. Nemoc, uzdravení…dokonce i láska.“
V Nejvyšší nabídce nalezneme prvky romance, krimi, melodramatu, thrilleru, psychologického dramatu, mysteriózních příběhů typu Scorseseho Prokletého ostrova i moderních pohádek, kombinovaných s cinefilní poctou filmové historii, jako je například Scorseseho Hugo. A to nesmíme zapomenout na specifickou lynchovskou atmosféru, již do příběhu vnáší liliputka, odříkávající v kavárně série čísel. Ostatně pávě ona se ukáže být jedním z klíčů k pochopení příběhu.
Ve světě umění rozpoznal Virgil originál od kopie během chvilky, v tom citovém hrané jednání od skutečného nerozeznal. Muž, který nedůvěřoval lidem, se rozhodl, že uvěří iluzi lásky a doplatil na to. Poznal, že takřka vše se dá předstírat a láska a city nejvíc.
Do podniku milosrdných nebo krásných ztrát v Praze Den a Noc ale vešel jako někdo, kdo ví, že je lepší lásku mít a ztratit, než ji nikdy nepoznat. Ti z vás, kteří opojnost lásky i její destruktivitu zažili, mu budete určitě rozumět.