15 filmů, které pobaví i rozněžní: komedie, romance, dramata

15 filmů, které pobaví i rozněžní: komedie, romance, dramata

Oscarová Ona, kontroverzní Nymfomanka, Apokalypsa v Hollywoodu i forrestgumpovský Stoletý stařík. Třetí ochutnávka nejatraktivnějších titulů přichází.


Máme za sebou už dvojí vánoční ohlédnutí za tituly, jež distributoři v tomto roce uvedli na DVD/Blu-Ray nosičích a které určite stojí za vaši pozornost.

V prvním jsme se podívali na zoubek komiksovým adaptacím, sci-fi a fantasy. V tom druhém prestižním oscarovým titulům, biografickým snímkům, akčním podívaným, thrillerům a tomu nejlepšímu z domácí produkce.

Třetí zastavení spočine u filmů, jež patří k těm nejvděčnějším. Komedie a romance. A když komedie, tak sportovní, melancholické, groteskní, bizarní nebo ty, které do sebe nasávají prvky kriminálního či sci-fi žánru. Ať je to pestré.

Rovněž u romancí se nespokojíme s jejich klasickým modelem, ale nabídneme vám mnohem sofistikovanější záležitosti, v nichž se romantické prvky proplétají s těmi mysteriózními, melodramatickými, sci-fi či hudebními. Najdete zde třeba Oscarem za scénář ověnčenou lahůdku Spikea Jonzeho Ona s podmanivým hlasem Scarlett Johansson.

Láskou, zamilovaností a milostným opojením vztahy většinou začínají. Jejich konce ale nemají často daleko k vyhroceným dramatům. Proto zde naleznete i trojici (nebo vlastně čtveřici) filmů o ženách, které jejich patologická vášeň nebo sebeklam, v němž žily, přivedly do bodu, z něhož se těžko hledá cesta zpět.

Dvojdílná Nymfomanka Larse von Triera přivedla do kin i ty diváky, kteří jinak tvorbu tohoto dánského provokatéra nesledují. Všem distributorům a nakonec i tvůrcům pak ukázala, jak se pracuje s diváckými očekáváními a jejich ironickým naplněním.


Komedie


Zpátky do ringu

r. Peter Segal, USA 2013

Rocky Balboa se po třiceti letech střetává se Zuřícím býkem Jakem LaMottou v komediálně laděné poctě ikonickým rolím obou hlavních představitelů. Sylvestera Stalloneho a Roberta De Nira.

S přihlédnutím k charakteru filmů, v nichž se oba herečtí představitelé v posledních letech objevují, i jejich věku, asi nikdo nečekal, že bychom se dočkali seriózního nebo rovnocenného následovníka filmů jako byl Zuřící býk nebo první Rocky. Režisérem také není Martin Scorsese, ale převážně komediální tvůrce Peter Segal (Kurs sebeovládání, 50x a stále poprvé, Trestná lavice).

Děj nás seznamuje s dvěma pittsburskými boxerskými rivaly s celonárodním věhlasem, kteří se v minulosti už dvakrát utkali. Poprvé zvítězil Billy „The Kid“ McDonnen (Robert De Niro), podruhé Henry „Razor“ Sharp (Sylvester Stallone). K jejich třetímu a rozhodujícímu mači, který by rozsoudil, kdo z nich je lepší, ale nedošlo.

Henry bez vysvětlení před klíčovým zápasem v roce 1983 oznámil konec kariéry. Což Billy vezme jako křivdu, neboť se mu nedostalo pocitu zadostiučinění a negativně to ovlivnilo i jeho kariéru. Uplyne třicet let a oběma vysloužilým boxerům se naskytne možnost se naposledy utkat a definitivně tak ukončit debaty, kdo z nich má navrch.

Scénář, způsob rozvíjení zápletky i postavy, které ji ovlivňují, to vše představuje snůšku těch nejohranějších klišé, jež si s daným žánrem spojujeme. Sportovní rivalita je přiživována tou osobní, to když do hry vstupuje plavovlasá femme fatale Sally (stále velmi atraktivní Kim Basinger) a její syn B.J. (Jon Bernthal).

Ona vnáší do vyprávění osudovou romantiku, on dramatičtější prvky. B.J. nachází svého otce, kterého nikdy neviděl, Sally ztracenou lásku. Stará příkoří, špatná rozhodnutí, touha po odpuštění. Telenovelovou linii doplňuje ta sportovní, tréninková, kdy je potřeba dvě těla s nepříliš dobrou fyzičkou dát znovu dohromady a připravit na zápas.

Scény, v nichž dochází k jejich vzájemnému špičkování, patří k těm nejlepším. Stallone je tu za unaveného outsidera a správňáka, který pomáhá druhým. De Niro za playboye s předimenzovaným sebevědomím, který se chová jako věčně nedospělý spratek.

Jejich vzájemné popichování odkazuje ke komediálnímu žánru, ale zařazení filmu do škatulky sportovní komedie není úplně přesné. Jde spíš o takový hybrid na pomezí konverzační a romantické komedie, dramatu, melodramatu a sportovního filmu o boxu. Ubližuje mu nejvíc to, že se neumí rozhodnout, v jakém žánru chce vlastně vyprávět.

Jeho přijetí bude hodně záležet na tom, co od filmu očekáváte. Pokud když ne rovnocenného, tak alespoň kvalitou se přibližujícího následovníka Zuřícího býka a Rockyho, budete zklamáni. Když ale nemáte takové nároky a stačí vám odlehčený crossover obou filmů s předvídatelným dějem a nostalgickým pomrkáváním pro zasvěcené, budete spokojeni.

Určitě si přečtěte

Články odjinud