Bondovský Skyfall, šestka Rychle a zběsile, Arnieho Konečná, oscarové Argo nebo psychotické Vedlejší účinky. Třetí ochutnávka nejatraktivnějších titulů, jež se v roce 2013 objevily na DVD/Blu-ray nosičích, přichází.
Rychle a zběsile 6
r. Justin Lin, USA 2013
Tchajwanský režisér Justin Lin třetím dílem převzal kormidlo rychlé a zběsilé série. Poučil se ze svých chyb a v nadmíru zdařilé pětce vytvořil jakousi obdobu Dannyho parťáků, pohybujících se při svých loupežích v nadupaných kárách. Série nabrala nový dech a kvalitativně se vylepšila snad ve všech ohledech.
Na začátku šestky navštíví federální agent Hobbs (Dwayne „The Rock“ Johnson) Doma (Vin Disel) a jeho zločineckou rodinu na Kanárských ostrovech, kam se její část uchýlila. Kupodivu mu nechce nasadit želízka, ale přichází s nabídkou, která se neodmítá.
Hobbs už se dlouho a po celém světě snaží dopadnout mezinárodního padoucha Owena Shawa (Luke Evans) a jeho gang, který svých schopností za volantem využívá k páchání zločinu.
V Shawově analyticky chladnokrevném mozku vznikl plán na krádež nebezpečné technologie, sloužící k výrobě dobře zpeněžitelné zbraně hromadného ničení. Čemuž je třeba zabránit. Proto se Hobbs obrátí na Doma a jeho parťáky s žádostí, aby tentokrát využili svých schopností ve prospěch něčeho užitečného a protivníka porazili jeho vlastními zbraněmi. Ostatně nakradli si již dost.
Výměnou za pomoc jim nabízí čistý trestný rejstřík pro všechny a možnost vrátit se domů. A speciálně pro Doma ještě bonus, který ho má o to víc motivovat. Jde o fotografii Letty (Michelle Rodriguez), bývalou členku Domovy party a jeho milou, kterou všichni po čtvrtém dílu považovali za mrtvou. Nyní mu o ní Hobbs podává informaci, že pracuje právě pro Shawa.
Scenárista Chris Morgan (Cellular, Wanted), který s Justinem Linem na sérii spolupracuje již od tokijské trojky, dějově navazuje přesně tam, kde skončila pětka. Samotná výstavba děje je svému předchůdci více než podobná. Nejprve je potřeba tým znovu poskládat a obohatit ho o nováčky (Gina Carano) nebo postavy staronové (Michelle Rodriguez).
Akčními scénami chtěl Justin Lin trumfnout pětku a tak vsadil na akci ještě víc přepálenou a odvázanou než minule. Pokud v předchozím díle ráz dynamických scén připomínal mix Dannyho parťáků, bourneovek (honička na střeše), bondovek nebo série Mission: Impossible, tak v šestce jde režisér ještě dál.
Chvála ze strany diváků i kritiků na pětku mu rozvázala ruce a on se rozhodl šestku pojmout co nejdivočeji. Logiku už tu nehledá nikdo a nastává sladký čas blaženosti, kdy se potutelně bavíme tím, do jakých šíleností a totálně nerealistických absurdit se režisér při choreografii akčních scén ještě pustí.
A dočkáme se. Hrdinové přeskakují z jednoho mostu na druhý a jejich pád tlumí čelní sklo projíždějícího auta. Z letadla skáčou do auta. Jsou ohnivzdorní, stejně jako jejich sportovní bouráky, které budou mít tu čest popasovat se s tankem i letadlem.
Je tady vše, co fungovalo v pětce a v duchu všech pokračování je toho minimálně dvakrát více. Přesto se „wow efekt“ už nedostavuje v takové míře jako minule. Nejde to, protože laťka testosteronové zábavy byla nastavena příliš vysoko. U šestky se pak spíš bavíme tím, jakými prostředky nebo v tomto případě spíš krkolomnými kejkly se ji režisér snaží přeskočit.
Zkouší to různými způsoby, které musíte přijmout s velkou nadsázkou, abyste si vyprávění užili. Hrdinové se chvílemi chovají jako marvelovští nebo jiní komiksoví superhrdinové a jsou prakticky nezničitelní. Je to mimo jakoukoliv toleranci, co se týče uvěřitelnosti, ale je to natolik zábavné, že díky tomu přežijete i Dieselovy patetické proslovy o rodině a táhnutí za jeden provaz.
Justin Lin se po čtyřech dílech loučí se sérii megalomansky a zároveň zábavně ve smyslu tom, jak si z celého toho opulentního a nadneseného charakteru svého díla utahuje. Šibalsky na diváka pomrkává a říká mu: vypni mozek, zapomeň na kritické myšlení a hledání chyb, odreaguj se a užij si to.