AVmania.e15.cz

15 akčních a kriminálních filmů, které nesmíte opomenout

Bondovský Skyfall, šestka Rychle a zběsile, Arnieho Konečná, oscarové Argo nebo psychotické Vedlejší účinky. Třetí ochutnávka nejatraktivnějších titulů, jež se v roce 2013 objevily na DVD/Blu-ray nosičích, přichází.
15 akčních a kriminálních filmů, které nesmíte opomenout

Máme za sebou už dvojí vánoční ohlédnutí za tituly, jež distributoři v tomto roce uvedli na DVD/Blu-Ray nosičích a které určite stojí za pozornost. V tom prvním jsme se podívali na zoubek komiksovým adaptacím, sci-fi, fantasy a hororům.

V tom druhém prestižním oscarovým počinům, literárním adaptacím, biografickým filmům, melodramatům a dramatům.

Třetí zastavení spočine u filmů, jež se nějak dotýkají tématu zločinu a trestu a nechybí jim dynamika a napětí.

Akční


Expendables: Postradatelní 2

r. Simon West, USA 2012

Klepněte pro větší obrázek

Druzí Expendables ctí zlaté sequelové pravidlo - nabídnout všeho minimálně dvakrát více. Najatý režisér Simon West zadání pochopil správně, ale vzal ho možná až příliš doslovně.

Kromě více explozivních výbuchů, ultimativnější akce a většího prostoru pro společné vyřádění „svaté trojice“ (Arnie, Sly, Bruce), se dočkáme i častějšího sebeironického pošťuchování ústředních protagonistů. To nabere až takových obrátek, že se jejich herecké účinkování mění v parodickou osobnostní exhibici.

Děj je tentokrát ještě jednodušší a přímočařejší než v jedničce. Pod ryze béčkových scénářem je jako spoluautor podepsán Sylvester Stallone. Ten ve dvojce nechtěl kumulovat své funkce a režijní sesle se proto vzdal ve prospěch Simona Westa.

V míře brutality akčních pasáží režisér nabízí poctivé R-ko. To sice není až tak nekompromisní, co do vyobrazení násilí, jako Stalloneův čtvrtý Rambo (2008), ale i ono prozrazuje zálibu hlavního hereckého protagonisty a duše celého projektu v explicitních krvavých efektech.

Ve chvílích, kdy neduní akční zvony, jsme svědky dialogů mezi členy žoldácké party. Ty je možné rozdělit na dvě skupiny. V těch prvních Barney (Sylvester Stallone) srdcebolně a „moudře“ přemítá o síle přátelství, pomstě nebo údělu lidí jako je on.

Komediální podtón pomáhá tento pro někoho možná obtížně snesitelný patos tlumit. Herci reflektují obraz, který jim vtiskli fanoušci stěžejních žánrových kousků jejich kariér a narážejí jak na své předešlé úspěchy, tak i na image, kterou mají vybudovanou.

Více než za postavy Postradatelných jsou v té chvíli sami za sebe nebo za mediální obraz s nimi spjatý, což je hra, na niž jejich věrní rádi přistupují. Je to sice milé a žádané, ale až příliš předvídatelné a vynucené. Jakoby v jejich špičkování chyběl moment překvapení, něčeho nového, co by umělo notoricky známou repliku usadit do nového kontextu.

Pokud vám tedy stačí, že si postavy ze sebe již podruhé sebeparodicky utahují a že zde dostávají větší prostor ty, které byly minule uskromněny (Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger), druzí Expendables jsou filmem právě pro vás.

Navíc se dostávají ke slovu i ti, jejichž účast jste vyžadovali. Steven Seagal zatím odolává, Jean-Claude Van Damme a Chuck Norris ne. Stávají se novými posilami týmovky, v prvém případě v úloze ústředního záporáka, v tom druhém v ironickém připomenutí sebe sama.

Zatímco Jean-Claude se v černých brýlích tváří smrtelně vážně a vypadá trochu toporně, Chuck Norris prokazuje velkou míru nadhledu a otevřeně si střílí ze sebe sama. Jako Osamělý vlk ze sebe sype některé ze stovek vtipů, jež o něm kolují na internetu.

Druhý díl Postradatelných je hodně nostalgický. Více než ten první, což se pro něj stává trochu zrádným. Pokud jste očekávali akční nářez, dostanete ho, ale v podobě pro daný typ filmu až příliš sebereflexivní a ironické. Tvůrci hřeší na to, že se diváci jdou podívat na to, jak se spolu navzájem špičkují John McClane, Rambo a Terminátor a nenabízí jim víc než nepříliš invenční recyklaci jejich nejslavnějších hlášek.

Spoléhají se přitom na to, že většině fanoušků tato sázka na jistotu stačí a že je i podruhé bude bavit. Neuvědomují si ale, že tam kde napoprvé zafungovalo milé překvapení v podobě připomenutí akčních hrdinů našeho dospívání, se už napodruhé může dostavit pocit vynuceného opakování a rýžování již jednou použitého nápadu. 

Předchozí KAPITOLY Následující


celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

všechny dvd bez titulků Vlasta 1. 7. 2014, 21:09
Prosím vyjde dokument dvd Tokijské gangy.Děk… Vlasta Svitáková 5. 1. 2014, 16:53
Taky si myslim že je to jen odpad. cabmanccc 31. 12. 2013, 20:16
Pro lidi co chtěji číst článek a ne klikat … cabmanccc 31. 12. 2013, 20:15
Palec nahoru za IMDB linky. Diky Kokmor 30. 12. 2013, 23:23
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Duchařská komedie se potkává s detektivkou v rodinné vánoční podívané režiséra Jana Pachla podle předlohy Marie Poledňákové, v níž se režisér snaží být víc „poledňákovský“ než ona sama.

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Reflexe 22. ročníku festivalu dokumentárních filmů, který se na týden promění v místo, kde je nejen radost Myslet filmem, ale i vnímat všechny ty přesahy, které festival nabízí směrem k dění nejen v naší společnosti.

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Oslava hudebního génia skupiny Queen a jejího frontmana Freddieho Mercuryho, jehož divokému, hédonistickému způsobu života tvůrci staví až příliš uhlazený a nekontroverzní pomník.

Climax: recenze filmu

Climax: recenze filmu

Halucinogenní peklo, v němž účastníci tanečního soustředění pod vlivem negativních emocí a kolektivní paranoie odhazují civilizační návyky a zábrany. Ve filmu provokatéra Gaspara Noého, režiséra filmu Zvrácený.

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Důvěrná tajemství, která se mohou obrátit proti vám. Paul Feig z rozkrývání třináctých komnat vytěžil napínavý a současně zábavný thriller, plný nečekaných zvratů, který jde ve stopách filmů Zmizelá a Dívka ve vlaku.

Zlatý podraz: recenze filmu

Zlatý podraz: recenze filmu

Příběh o basketbalu, osudové lásce, rozdělené železnou oponou a životu ve stínu nacismu a komunismu. Režisér Radim Špaček ve výpravném filmu připomíná poválečný úspěch našich basketbalistů.

Řbitov zvířátek: první trailer na očekávaný horor dle románu Stephena Kinga

Řbitov zvířátek: první trailer na očekávaný horor dle románu Stephena Kinga

Až přijde válka: jak se z extrému stává mainstream [recenze filmu]

Až přijde válka: jak se z extrému stává mainstream [recenze filmu]

Nacionalistická domobrana nejen jako hra na vojáky, ale i přípravka na vstup do politiky v znepokojivém dokumentu Jana Geberta.