AVmania.e15.cz

15 akčních a kriminálních filmů, které nesmíte opomenout

Bondovský Skyfall, šestka Rychle a zběsile, Arnieho Konečná, oscarové Argo nebo psychotické Vedlejší účinky. Třetí ochutnávka nejatraktivnějších titulů, jež se v roce 2013 objevily na DVD/Blu-ray nosičích, přichází.
15 akčních a kriminálních filmů, které nesmíte opomenout

Máme za sebou už dvojí vánoční ohlédnutí za tituly, jež distributoři v tomto roce uvedli na DVD/Blu-Ray nosičích a které určite stojí za pozornost. V tom prvním jsme se podívali na zoubek komiksovým adaptacím, sci-fi, fantasy a hororům.

V tom druhém prestižním oscarovým počinům, literárním adaptacím, biografickým filmům, melodramatům a dramatům.

Třetí zastavení spočine u filmů, jež se nějak dotýkají tématu zločinu a trestu a nechybí jim dynamika a napětí.

Akční


Expendables: Postradatelní 2

r. Simon West, USA 2012

Klepněte pro větší obrázek

Druzí Expendables ctí zlaté sequelové pravidlo - nabídnout všeho minimálně dvakrát více. Najatý režisér Simon West zadání pochopil správně, ale vzal ho možná až příliš doslovně.

Kromě více explozivních výbuchů, ultimativnější akce a většího prostoru pro společné vyřádění „svaté trojice“ (Arnie, Sly, Bruce), se dočkáme i častějšího sebeironického pošťuchování ústředních protagonistů. To nabere až takových obrátek, že se jejich herecké účinkování mění v parodickou osobnostní exhibici.

Děj je tentokrát ještě jednodušší a přímočařejší než v jedničce. Pod ryze béčkových scénářem je jako spoluautor podepsán Sylvester Stallone. Ten ve dvojce nechtěl kumulovat své funkce a režijní sesle se proto vzdal ve prospěch Simona Westa.

V míře brutality akčních pasáží režisér nabízí poctivé R-ko. To sice není až tak nekompromisní, co do vyobrazení násilí, jako Stalloneův čtvrtý Rambo (2008), ale i ono prozrazuje zálibu hlavního hereckého protagonisty a duše celého projektu v explicitních krvavých efektech.

Ve chvílích, kdy neduní akční zvony, jsme svědky dialogů mezi členy žoldácké party. Ty je možné rozdělit na dvě skupiny. V těch prvních Barney (Sylvester Stallone) srdcebolně a „moudře“ přemítá o síle přátelství, pomstě nebo údělu lidí jako je on.

Komediální podtón pomáhá tento pro někoho možná obtížně snesitelný patos tlumit. Herci reflektují obraz, který jim vtiskli fanoušci stěžejních žánrových kousků jejich kariér a narážejí jak na své předešlé úspěchy, tak i na image, kterou mají vybudovanou.

Více než za postavy Postradatelných jsou v té chvíli sami za sebe nebo za mediální obraz s nimi spjatý, což je hra, na niž jejich věrní rádi přistupují. Je to sice milé a žádané, ale až příliš předvídatelné a vynucené. Jakoby v jejich špičkování chyběl moment překvapení, něčeho nového, co by umělo notoricky známou repliku usadit do nového kontextu.

Pokud vám tedy stačí, že si postavy ze sebe již podruhé sebeparodicky utahují a že zde dostávají větší prostor ty, které byly minule uskromněny (Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger), druzí Expendables jsou filmem právě pro vás.

Navíc se dostávají ke slovu i ti, jejichž účast jste vyžadovali. Steven Seagal zatím odolává, Jean-Claude Van Damme a Chuck Norris ne. Stávají se novými posilami týmovky, v prvém případě v úloze ústředního záporáka, v tom druhém v ironickém připomenutí sebe sama.

Zatímco Jean-Claude se v černých brýlích tváří smrtelně vážně a vypadá trochu toporně, Chuck Norris prokazuje velkou míru nadhledu a otevřeně si střílí ze sebe sama. Jako Osamělý vlk ze sebe sype některé ze stovek vtipů, jež o něm kolují na internetu.

Druhý díl Postradatelných je hodně nostalgický. Více než ten první, což se pro něj stává trochu zrádným. Pokud jste očekávali akční nářez, dostanete ho, ale v podobě pro daný typ filmu až příliš sebereflexivní a ironické. Tvůrci hřeší na to, že se diváci jdou podívat na to, jak se spolu navzájem špičkují John McClane, Rambo a Terminátor a nenabízí jim víc než nepříliš invenční recyklaci jejich nejslavnějších hlášek.

Spoléhají se přitom na to, že většině fanoušků tato sázka na jistotu stačí a že je i podruhé bude bavit. Neuvědomují si ale, že tam kde napoprvé zafungovalo milé překvapení v podobě připomenutí akčních hrdinů našeho dospívání, se už napodruhé může dostavit pocit vynuceného opakování a rýžování již jednou použitého nápadu. 

Předchozí KAPITOLY Následující


celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

všechny dvd bez titulků Vlasta 1. 7. 2014, 21:09
Prosím vyjde dokument dvd Tokijské gangy.Děk… Vlasta Svitáková 5. 1. 2014, 16:53
Taky si myslim že je to jen odpad. cabmanccc 31. 12. 2013, 20:16
Pro lidi co chtěji číst článek a ne klikat … cabmanccc 31. 12. 2013, 20:15
Palec nahoru za IMDB linky. Diky Kokmor 30. 12. 2013, 23:23

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.