11× nejzajímavější filmy roku 2014

11× nejzajímavější filmy roku 2014

Kapitoly článku:


Přežijí jen milenci

r. Jim Jarmusch, Německo / USA / Velká Británie / Francie 2013

Staletí žijící upírský muzikant Adam (Tom Hiddleston) je zklamán tím, jakou cestou se lidstvo vydalo. Z deprese se ho pokusí vyléčit jeho stará láska, upírka Eve (Tilda Swinton). S ní byl už třikrát ženatý a nyní se se po dlouhé době opět shledávají. S příchodem Eviny mladší, neposlušné sestry Avy (Mia Wasikowska) prochází jejich vztah novou zkouškou.

Film si loni odbyl premiéru na festivalu v Cannes, ale jeho ne až tak pozitivní přijetí přimělo režiséra k tomu, aby ho přestříhal a v nové podobě představil na podzimním torontském festivalu.

Guru americké nezávislé scény osmdesátých let Jim Jarmusch (Podivnější než ráj, Noc na Zemi, Zlomené květiny) se ve své novince pustil na půdu hororově laděné upírské romance, tedy žánru, který v posledních letech slaví v mainstreamové produkci velký úspěch.

Jim Jarmusch je vnímám především jako autorský tvůrce, ale ti kdo viděli, jakým způsobem si poradil s žánrovými pravidly westernového (Mrtvý muž) nebo gangsterského filmu (Ghost Dog - Cesta samuraje), ví, že nás nečeká další variace na Twilight ságu.

Jim Jarmusch se rozhodl vrátit ke kořenům vampýrského žánru a zbavit ho všech emo kudrlinek. Upíři v jeho podání jsou vznešené, ale i vyčerpané bytosti, na nichž se projevuje tíha jejich věčného bytí.

Děj vyprávění se odehrává v 21. století v Detroitu, který postupně chátrá. Duchovní úpadek lidstva, jemuž chybí nějaká vize do budoucnosti, se projevuje i na zhoršující se tváři města, včetně jeho památek. Hudba, literatura i výdobytky vědy, to vše se jeví už jen jako ozvěna lepší minulosti, což režisér využívá k množství zábavných intertextuálních referencí k umělcům a jejich dílům z minulých století.

21. století je ukázáno jako prostor, v němž se jen těžko hledají záchytné body. Tomu odpovídá i způsob pohybu upírů v něm a nekauzální a rozvolněný narativní způsob vyprávění, blízký jeho předešlému počinu Hranice ovládání (2009).

Důraz je kladen na hypnotickou amosféru města, jehož takřka neslyšitelný tep se snaží zachytit za pomocí výtvarně i zvukově ojedinělých záběrů. Velkou roli zde hraje režisérova záliba v hudbě, jíž se věnuje titulní melancholický hrdina jako sběratel vzácných nástrojů i jako skladatel.

Pokud hledáte trochu jiný pohled na upíří tématiku a máte rádi magické a sugestivní filmy, otevřené množství interpretací, neměli byste novinku klasika nezávislého flmu minout.


 


 


 

 


 

Určitě si přečtěte

Články odjinud