100 nejlepších filmů 21. století podle BBC

100 nejlepších filmů 21. století podle BBC

Kapitoly článku:


1. Mulholland Drive

r. David Lynch, Francie / USA, 2001

Uprostřed noci se na pusté losangeleské ulici Mulholland Drive schyluje k vraždě. Do luxusní limuzíny však narazí vůz řízený opilými mladíky dřív, než stačí muž ve večerním obleku zastřelit elegantní tmavovlásku. Muži v autě zemřou, otřesená žena se schová v křoví u Sunset Boulevardu a poté bloudí nočními ulicemi.

Ráno nalezne útočiště v luxusním bytě, do něhož se vloupe, aby se vyspala. Jeho majitelka, herečka Ruth (Maya Bond) z něho odjela na natáčení. Z kanadského zapadákova Deep River mezitím přilétá Ruthina neteř Betty Elms (Naomi Watts), jíž tetička byt na čas propůjčila. Ta v prázdném a zamčeném bytě nachází neznámou vyděšenou ženu, která po nehodě ztratila paměť a nechá si říkat Rita (podle plakátu k filmu Gilda s Ritou Hayworth v hlavní roli).

Plavovláska Betty chce jako mladá herečka dobýt Hollywood, chystá se na casting a přitom pomáhá Ritě (Laura Elena Harring) s hledáním ztracené identity. Společné pátrání je přivede až k domku na předměstí, kde naleznou mrtvolu mladé dívky Diany Selwyn.

Důležitou roli v příběhu obou žen hraje mladý režisér Adam Kesher (Justin Theroux). Ten dostane od filmového magnáta Roquea (Michael J. Anderson) prostřednictvím svých poskoků nekompromisní pokyn. Má v natáčeném filmu Příběh Sylvie Northové přeobsadit hlavní ženskou roli mladou dívkou Camillou Rhodes (Melissa George). Adam se nepodvolí a je z filmu vyhozen.

Podobně jako v případě Lost Highway (1997) i v Mulholland Drive si David Lynch pohrává s chronologií vyprávění i totožností filmových postav. A i zde je možno uplatnit snový výklad, protože spíš než čistokrevná žánrová díla ve smyslu thrillerů, filmů noir, kriminálek či love story připomínají ty Lynchovy jejich psychoanalyticky obtížně dešifrovatelné variace.

V Mulholland Drive se rovněž nachází postava, jejíž vyšinutá mysl před výčitkami svědomí ze spáchaného zločinu uniká do světa svých představ. To když se ukáže, že blondýnka Betty se ve skutečnosti jmenuje Diane Selwyn, která po marném pokusu prorazit u filmu pracuje jako servírka ve Winkies. Právě ona si najala zabijáka, aby odstranil její milenku Camillu Rhodes, která jí přebrala roli i Adama Keshera. Diane pak nedokáže snést výčitky svědomí a zastřelí se.

Vše, co Diane prožije, je jen symbolem projektovaným do snu v rámci jejích přání. V Lynchových filmech se totiž smazává hranice mezi skutečností a snem, představou či vzpomínkou. Vnější svět je tu stejně důležitý jako ten vnitřní a někdy není úplně zřetelné, projekce kterého z nich právě na plátně běží.

Co je ve filmu zcela reálné, je prostředí hollywoodských studií a mechanismy, jimiž se řídí. Do postavy režiséra Adama Keshera Lynch projektuje něco z vlastních zkušeností tvůrce, do jehož práce zasahují síly zvnějšku, které mají ekonomickou nebo rozhodovací sílu ji měnit dle jejich libovůle.

Prostředí Hollywoodu vykresluje jako natolik rozkladné, že mladou naivní dívku, která v něm chce uspět, přivede na dráhu zločinu. Hrdinka v továrně na sny sama jednomu o své zářné kariéře podlehne natolik, že když jí nevyjde, rozhodne se pomstít své úspěšnější konkurentce.

Kriminální zápletka, spjatá s pomalým tempem vyprávění, nás nutí k tomu, abychom sledovali každičký jeho detail. Protože jen tak si na konci můžeme složit skutečný příběh filmu, který je značně odlišný od toho, který se nám jeví jako ten vnější a nějak uchopitelný.

Není divu, že tento film si poměrně dlouho hledal cestu k realizaci. Režisér ho původně připravoval jako pilotní dvouhodinový díl zamýšleného seriálu pro ABC. Ta ho odmítla, takže ho nakonec s podporou francouzské společnosti Canal+ upravil do podoby celovečerního filmu. S necelou půlhodinou dodatečně natočených scén a v jiném sestřihu, který víc vyhovoval jeho původním představám.

Vzniklo tak filmové dílo, za něž si David Lynch odnesl cenu za režii z filmového festivalu v Cannes a jež kritici z renomovaných amerických, britských a francouzských periodik už v roce 2010 zvolili nejlepším filmem desetiletí.

Speciál: Filmy, které musíte vidět

Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách

Určitě si přečtěte

Články odjinud