AVmania.e15.cz

10 tipů z filmového festivalu – Karlovy Vary ve vašem kině

Německý komediální hit Toni Erdmann, Jarmuschův melancholický Paterson, groteskní Líná zátoka, Harry Potter jako živá mrtvola ve Švýcaráku, sex, drogy a rock ’n’ roll v nočním klubu Belgica.
10 tipů z filmového festivalu – Karlovy Vary ve vašem kině

51. ročník mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech se v sobotu rozloučí slavnostním udílením cen ve třech soutěžních sekcích. V hlavní soutěži hraných filmů, soutěži dokumentárních filmů a soutěži Na východ od Západu.

Se soutěžními snímky se blíže seznámíme příští týden, tento vám přinášíme výběr toho nejlepšího ze sekce Horizonty, která je zasvěcená filmům, jež se objevily na festivalech Benátky, Toronto, Sundance, Berlinale, Cannes a dalších. Přidáme k nim tipy ze sekce Dny kritiků Variety.

Většina těchto filmů vstupuje záhy (Belgica, Neonový býk, Líná zátoka) nebo s pár měsíčním odstupem (Paterson) do našich kin. Jiné se objeví na festivalu Be2Can nebo je distributoři v dohledné době uvedou.

Některé z nejlepších titulů, jež se objevily v sekci Horizonty (Julieta, Komorná, Je to jen konec světa, Zkouška dospělosti), už jsme zmiňovali ve speciálech, věnovaných festivalu v Cannes. a také se objeví u nás v distribuci.

Z Cannes pochází v tomto výběru čtveřice Líná zátoka francouzského provokatéra Bruna Dumonta, brazilský Aquarius, civilní a něžně melancholický Paterson gurua nezávislých Jima Jarmusche a největší divácký hit canneského i karlovarského festivalu Toni Erdmann. Obrovské komediální překvapení z Německa, při němž diváci Velkého sálu Thermalu brečeli smíchy a bouřlivě aplaudovali.

Na Berlinale bylo možno vidět filmy Spojené státy lásky a Jsem tady!, na festivalu v Torontu Neonového býka. Posledně dva zmíněné snímky vyzdvihli právě kritici prestižního filmového časopisu Variety. Zbývající trojici tvoří filmy ze Sundance, jež se stávají zárukou kombinace kvality a divácké přístupnosti.

Belgica si ze Sundance odnesla cenu za nejlepší režii, ve Švýcaráku se Daniel Radcliffe alias Harry Potter proměnil v živou mrtvolu v netradiční robinsonovské parťácké komedii a srbská Dobrá manželka připomněla stíny zločinů proti civilnímu obyvatelstvu během války v bývalé Jugoslávii v devadesátých letech minulého století. 


Toni Erdmann

Maren Ade, Německo / Rakousko, 2016

Když učitele hudby Winfrieda Conradiho (Peter Simonischek) opustí poslední žák a pes Willi umře, stárnoucí muž bez závazků se rozhodne opustit Německo a překvapit návštěvou dceru workoholickou Ines (Sandra Hüller), která v Bukurešti pracuje u mezinárodní poradenské firmy. Ta má za nadnárodní společnost udělat tu nepříjemnou práci, že sdělí části jejich zaměstnanců, že budou propuštěni.

Otázkou „Jsi šťastná?“ předznamená otec, proslulý svým absurdním smyslem pro humor, následný řetěz komických i trapných situací, jimiž v duchu své záliby v převlecích, smyšlených historkách a nasazování falešných zubů či legračních paruk začne narušovat sebejistotu své dcery a její přesvědčení, že smyslem života je obětovat kariéře i vlastní soukromí.

Jeho maškarádní převleky nejsou ale jen projevem jeho excentrického smyslu pro humor, ale spíš zoufalým voláním po pozornosti osamělého muže. Ve snaze přiblížit se takto své dceři a zároveň jí odhalit prázdnotu její single existence úspěšné manažerky se totiž dotkne něčeho křehkého a nevyřčeného ve vztazích rodičů a dětí.

Aby to neřekl napřímo, vezme na sebe identitu muže, který ji má pomoci otevřít oči. Toniho Erdmanna, životního kouče a německého ambasadora, který vzhledem ale diplomata moc nepřipomíná. Winfried / Toni Erdmann postupnými kroky shazuje upjatou manažerskou masku své dcery, aby zjistil, zda pod ní neztratila lidskost.

Že tomu tak není, dokazuje finále, v němž dojde emotivní podání písně Whitney Houston, domácí večírek, plný nahých lidí i chlupatého bulharského „Yettiho“, při jehož výstupu karlovarské publikum řvalo smíchy několik desítek minut.

Nepředvídatelnost situací, jimiž Winfried v roli fiktivního Toniho Erdmanna nabourává svět, v jehož kruhu se pohybuje Ines, dává filmu charakter komedie, ale nepotlačuje dramatickou stránku otcova úsilí obnovit vztah s dcerou, přerušený kdysi vinou generačních rozporů.

„Myslela jsem, že točím drama, ale nakonec se to prodává jako komedie,“ komentovala autorka nečekaně velký úspěch svého filmu u kritiky i u publika na festivalu v Cannes. Maren Ade (1976) debutovala filmem Les pro stromy (2003), který byl oceněný mj. Zvláštní cenou poroty na festivalu Sundance 2005. Její druhý film Všichni ostatní (2009) získal na Berlinale Stříbrného medvěda - Velkou cenou poroty a Stříbrného medvěda za herecký výkon pro Birgit Minichmayrovo.

Její třetí film Toni Erdmann si z letošní hlavní canneské soutěže odnesl Cenu mezinárodní kritiky FIPRESCI. Na festivalu ve Varech režisérka všechny uhranula komplexností, pronikavostí, civilností a přitom diváckou přístupností svého vyprávění, které se na povrchu vydává za převlekovou komedií. Za ní ale najdeme zkoumání toho nevyřčeného ve vztahu otce a dcery, dozvíme se něco o charakteru rumunské společnosti i dravé firemní kultuře korporátní společnosti, z níž je třeba se někdy vysvléci…

Předchozí KAPITOLY Následující


Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Záhada Silver Lake: recenze filmu

Záhada Silver Lake: recenze filmu

Pátrání po zmizelé krásné sousedce proměňuje režisér David R. Mitchell v podvratnou hru s konvencemi žánru filmu noir, plnou popkulturních odkazů, utahování si z konspiračních teorií a lynchovského matení diváků.

3 dny v Quiberonu: recenze filmu

3 dny v Quiberonu: recenze filmu

Na stříbrném plátně zářila tak jasně, až sama vnitřně zcela vyhořela. Empatický portrét krásné herečky s tragickým osudem Romy Schneider, oceněný sedmi německými filmovými cenami Lola.

Creed II – recenze filmu

Creed II – recenze filmu

Rocky Balboa a Ivan Drago se po třiatřiceti letech znovu utkávají v ringu prostřednictvím svých svěřenců. Ve filmu o vině, pomstě, vykoupení a snaze synů vyrovnat se svým otcům i ochotě naplnit jejich očekávání.

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Oni a Silvio: recenze filmu

Oni a Silvio: recenze filmu

Oscarový režisér Paolo Sorrentino na pozadí dekadentních orgií prázdné hýřivosti vykresluje satirický portrét italského premiéra Silvia Berlusconiho a politiků jeho střihu.

Svědkové Putinovi: recenze filmu

Svědkové Putinovi: recenze filmu

Vybrali si ho a pak se nestačili divit. Svědectví o mocenském vzestupu Vladimira Putina a manipulativních praktikách, jež k tomu použil, které léty nabralo na mrazivém kontextu.

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Duchařská komedie se potkává s detektivkou v rodinné vánoční podívané režiséra Jana Pachla podle předlohy Marie Poledňákové, v níž se režisér snaží být víc „poledňákovský“ než ona sama.

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Reflexe 22. ročníku festivalu dokumentárních filmů, který se na týden promění v místo, kde je nejen radost Myslet filmem, ale i vnímat všechny ty přesahy, které festival nabízí směrem k dění nejen v naší společnosti.