10× terorismus ve filmu podle skutečných událostí

10× terorismus ve filmu podle skutečných událostí


Americký sniper

r. Clint Eastwood, USA 2014

Odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle drží „rekord“ v počtu zabitých nepřátel v rámci armády Spojených států. V letech 1999 - 2009 tento texaský rodák zastřelil oficiálně více jak 160 lidí (neoficiálně se hovoří o počtu kolem 250).

Navzdory nebezpečí se Chris zúčastnil čtyř misí v Iráku v celkové délce více jak 1000 dnů, které se staly nedílnou součástí války proti terorismu a kampaně Irácká svoboda. V roce 2009 se rozhodl kvůli rodině kariéru odstřelovače ukončit. O čtyři roky později byl zabit na střelnici Glen Rose v Texasu. Jeho vrah a též bývalý příslušník amerického námořnictva Eddie Routh byl předloni odsouzen na doživotí bez možnosti předčasného propuštění.

Kyleův způsob myšlení, hodnoty, které vyznává i morální kategorie, jimiž se řídí, nejsou tvůrci nijak zpochybňovány. Máme před sebou odhodlaného vojáka, který plní úkoly a věří tomu, že dělá správnou věc. Američani jsou pro něj těmi, kteří zemi přináší svobodu a zároveň ji v ní brání. Iráčany pak vnímá jako fanatiky a potenciální nebo skutečné atentátníky, kteří se nápravě stavu, jež v jejich zemi panuje, brání.

Pohled druhé strany totálně absentuje, což je dáno tím, že scenárista vychází ze stejnojmenné autobiografické knihy Chrise Kylea z roku 2012, v níž se jeho popis bojových akcí prolíná s vylíčením psychických problémů, s nimiž se musel potýkat po návratu domů.

Kyleova osoba je exponovaná skrze jeho kovbojské vnímání hodnot jako Bůh, vlast, rodina, s nimiž do válečného konfliktu vstupuje. V průběhu misí u něj nedochází k nějakému deziluzivnímu vystřízlivění, dozvíme se pouze, co se mu honí hlavou ve chvílích, kdy mačká spoušť.

Bradley Cooper ho hraje civilně, přičemž naznačuje, jak se s každým návratem z turnusu vnitřně trochu mění a uzavírá se víc do světa, který se pro něj stal trochu adrenalinem a trochu potřebou konat dobro. Herec nabral dvacet kilo tělesné hmoty, osvojil si texaský přízvuk a vykreslil portrét vojáka, který se snaží jen co nejlépe odvést svou práci.

Válečné scény působí realisticky a neschází jim dynamika a napětí. Všudypřítomný a tísnivý pocit ohrožení možná dovedl lépe vnutit oscarový zásek Kathryn Bigelow Smrt čeká všude, ale tady zas výborně funguje propojení reality irácké a té americké. Jako když přijde úder zrovna ve chvíli, kdy Kyle telefonuje se svou těhotnou manželkou a ona neví, zda ho ještě kdy uvidí živého.

Ti, kdo očekávali, že Clint Eastwood, který má blízko k republikánům, z filmu udělá nástroj nebo ospravedlnění válečné propagandy, budou zklamáni. Režisér pouze přibližuje, jak uvažují lidé, kteří se dávají do služeb americké armády a působí ve válečných misích. Jde o pohled jednostranný, ale potřebný. Už proto, že hodně říká o náladách v americké společnosti, která stojí před volbou, zda na sebe znovu vzít úlohu světového policajta, který hasí konflikty doutnající i ty rozhořelé.

Určitě si přečtěte

Články odjinud