Neúplatní, Mafiáni, Casino, Krycí jméno Donnie Brasco, Gangy New Yorku, Americký gangster, Veřejní nepřátelé. Krvavý otisk reálných gangsterů na filmovém plátně.
Gangster Squad - Lovci mafie
r. Ruben Fleischer, USA 2013
Oproti Zemi bez zákona nás třetí počin režiséra Rubena Fleischera (Zombieland, 30 minut nebo méně) vrací zpět k městským zločineckým legendám. Jen jeho děj není zasazen do třicátých let a Chicaga, ale do konce těch čtyřicátých a do města andělů.
Pod obřím nápisem Hollywoodland se rozprostírá město, které úpí pod nadvládou brutálního židovského gangsterského bosse Mickeyho Cohena (Sean Penn). Ten své aktivity přesunul z východu právě sem a podařilo se mu vytvořit zločinecké impérium, jež má pod palcem sázkové kanceláře, nevěstince, herny, podvodné sázení na koníčky i vymáhání výpalného po provozovatelích podniků.
Přímo pod nosem starosty Franka Shawa provozuje své nelegální obchody, nad jejichž chodem přivírají oči zkorumpovaní strážci zákona, soudci, politici i předáci odborových svazů. Čtyři roky po válce byly veškeré ideály o svobodě a rozvoji Los Angeles zadupány pod zem psychopatickým boxerem, který se stal nekorunovaným králem města, plného drog a prostituce.
S jeho mocí se odmítá smířit policejní náčelník Parker (Nick Nolte). Pověří proto seržanta O'Maru (Josh Brolin) sestavením speciálního týmu pěti mužů, kteří by se měli pokusit partyzánským způsobem zničit Mickeyho impérium. Aniž by ale jejich činnost měla oficiálně něco společného s policií. Vše mimo záznam, na vlastní pěst. Bez zatýkání, v duchu přísloví na hrubý pytel hrubá záplata.
Děj se odehrává v roce 1949 a vychází ze skutečných událostí, které do stejnojmenné předlohy zpracoval bývalý detektiv z oddělení vražd losangeleské policie Paul Liebermann. Pokud ale čekáte realistické zpracování tohoto námětu, vězte, že režisér přichází s jeho pravým opakem.
Ruben Fleischer chtěl evidentně vytvořit svou variantu Neúplatných Briana De Palmy. A kopíruje jejich úspěšný model hned v několika složkách. Od rozvržení postav, přes jejich status až po sázku na dobovou atmosféru, která mu vyšla. Na výpravě, kostýmech a exteriérech se opravdu nešetřilo a vše od automobilů, až po samopaly a kulomety vypadá náležitě starosvětsky a draze.
Když ale dva dělají totéž, není to totéž. Gangster Squad není ani realistickou krimi, ani Zjizvenou tváří nebo Carlitovou cestou. Není ale ani neo-noirovou lahůdkou typu Polanskiho Čínské čtvrti, i když k ní odkazuje jednou ze scén, která se v ní odehrává, stejně jako postavou femme fatale a způsobem svícení.
Romantickou linií mezi Ryanem Goslingem a Emmou Stone upomene na L.A. - Přísně tajné, stmelováním týmu na Sedm statečných nebo Neúplatné, k nimž se váže i hláška Ryana Goslinga „na něco se umřít musí“. Zatápěním gangsterovi Cohenovi zas Dannyho parťáky, jen v mnohem brutálnější podobě. Spotřeba munice, která odpadává z kulometu, nám připomene řádění Arnolda v Komandu nebo Slye v Rambovi.
Kamera Diona Beebeho (držitel Oscara za Gejšu) se přitom snaží působit co nejvíce výtvarně. Vynikne to zejména v úvodní zpomalené scéně, kdy Mickey Cohen boxuje s pytlem a definuje tak od začátku svou postavu. Vypadá to komiksově, stejně jako závěrečná přestřelka na schodech. Ta opět upomíná na Neúplatné a jejich poctu Ejzenštejnovi.
Komiksové, nadnesené stylizaci se přizpůsobuje i scénář a vedení herců. Nejvíce karikaturně je vyvedena figura záporáka Cohena, která je natolik přehnaná, až to působí nechtěně směšně. Stylizace do Tonyho Montany ze Zjizvené tváře a všechna ta silácká gesta a maska krutosti, již si nasazuje, se nějak míní účinkem a působí spíš sebeparodicky.
Film je plný rozporů. Na jedné straně se snaží být elegantním dobovým retrem, na té druhé v něm explicitní násilné scény vyvolávají ducha akčňáků z osmdesátých či počátku devadesátých let. Postavy jsou vybaveny jen základní charakteristikou a závěrečné zúčtování vypadá jak z počítačové hry Mafia.