10× skuteční gangsteři na filmovém plátně

10× skuteční gangsteři na filmovém plátně


Americký gangster

r. Ridley Scott, USA 2007

Scenárista a specialista na velké epické příběhy Steven Zaillian (Schindlerův seznam, Gangy New Yorku) variuje klasický příběh vzestupu člověka, který dosáhl úspěchu a bohatství bez ohledu na použité prostředky. Vychází přitom ze skutečného života černošského gangstera, který se z pozice řidiče mafiánského bosse vypracoval po jeho smrti v jednoho z nejnebezpečnějších a nejchladnokrevnějších hybatelů newyorského drogového podsvětí sedmdesátých let.

Frank Lucas (Denzel Washington) je uhlazený gentleman, vzorný manžel a poslušný syn, který pravidelně doprovází svou starou matku v neděli do kostela na mši. Pravý prototyp moderního byznysmena, který by zajisté vynikl i v jiném oboru podnikání, než je pašování heroinu prostřednictvím rakví s vojáky, padlými ve válce ve Vietnamu.

Lucas díky spolupráci s úplatnými armádními důstojníky a policisty převeze konkurenci, ovládne trh a svým zákazníkům začne nabízet zboží v čisté kvalitě za poloviční cenu. Díky tomu se rázem stane nekorunovaným králem newyorských ulic a pohádkově bohatne.

S takřka dokumentaristickou přesností sledujeme budování drogového impéria a cesty, díky níž se smrtící bílý prach dostává z končin dálného Východu ke svým spotřebitelům. Scott předestírá lesk i bídu tohoto umělého světa se všemi jeho rituály a věrně nás provází harlemským (natáčelo se na autentických místech) prostředím feťáků, jejichž život často končí se stříkačkou v ruce, i honosnými sídly narkobaronů, kteří těží z jejich závislosti.

Lucasovým protihráčem, který ve zkorumpovaném prostředí strážců zákona udivuje svou neúplatností, se stává detektiv Richie Roberts (Russell Crowe). Rozvádějící se otec malého syna, na něhož nemívá čas a sukničkář, který víc než smyslem pro rodinné hodnoty či vkusem v oblékání (pestrobarevné košile) vyniká svou zarputilostí v boji se zločinem a vírou v profesní a etickou čest svého povolání.

Ridley Scott skrze maskulinní souboj kdo s koho či na kočku a myš přináší relativizující úvahu o prohnilém světě, v němž má zlo přitažlivě líbivou tvář a dobro tu upachtěně chybující. Scénář pracuje velmi rafinovaně se silným podprahovým dramatickým napětím.

Ústřední protagonisty sledujeme po celou více jak dvouapůlhodinovou stopáž odděleně v jejich přirozeném prostředí, kde nejlépe vynikne jejich charakterová i sociální odlišnost. Když dojde k jejich střetnutí, nemá podobu krvavého zúčtování, ale úřednicky rutinního setkání tváří v tvář ve vyšetřovací místnosti, ze kterého je cítit vzájemný respekt protivníků.

Scott natočil zvolna plynoucí, ale nekompromisní sondu do prostředí organizovaného zločinu, která ukazuje na příběhu vzestupu a pádu drogového krále odvrácenou a notně ušpiněnou verzi klasického příběhu o naplnění „americkém snu“. Předestírá nám svět, v němž je poctivost anomálií a kde je prohnilost, bezskrupulóznost a korupce oběžným platidlem a cestou k úspěchu.

Jeho vyprávění oplývá detailně předestřenou rekonstrukcí doby a faktů. Sedmdesátá léta, kdy společností hýbala aféra Watergate, jsou díky pečlivé výpravě, zvolenému retro stylu, tónování kamerových filtrů a hudební složce, cítit doslova z každého záběru.

Určitě si přečtěte

Články odjinud