Na titulní straně, Všichni prezidentovi muži, Noviny, Dobrou noc a hodně štěstí, Duel Frost/Nixon, Na odstřel, Slídil. Novináři a média na straně veřejného zájmu.
Na odstřel
r. Kevin Macdonald, USA / Velká Británie / Francie, 2009
Šestidílná televizní minisérie stanice BBC State of Play (2003) představila hned dvě atraktivní prostředí, přitahující zájem veřejnosti. Na příběhu politika Collinse a jeho dávného kamaráda, novináře z Herald Tribune McCaffreyho, ukázala znalost politického a žurnalistického prostředí a prostřednictvím dějového propletence dovedla odhalit spiknutí, mířící do nejvyšších pater britské služby veřejnosti.
V americkém remaku stojí na počátku vyprávění zprávy o dvou zdánlivě nesouvisejících úmrtích, jež zbystří pozornost investigativního novináře Cala McAffreyho (Russell Crowe). Fakta výbušné povahy přivedou ke společné práci ostříleného žurnalistu Cala a začínající reportérku Dellu Frye (Rachel McAdams). Při rozkrývání nitek případu se stávají součástí špinavé politické hry, kde již nejde jen o miliardy dolarů, ale i životy zúčastněných aktérů.
Významné místo v této rozehrané partii má i Calův spolužák z univerzity Stephen Collins (Ben Affleck), který měl se zesnulou dívkou poměr. Vlivný přítel požádá novináře o pomoc při vyšetřování. „Hlídací pes demokracie“ se dostává do klasického profesního střetu zájmů, připomínaného mu neustále jeho zaměstnavateli v obavě o objektivnost a nezainteresovanost připravované reportáže o případu.
Ambiciózní scénář z dílny hned tří zručných mistrů svého řemesla v sobě nese zřetelný otisk tvorby těchto pánů. Matthew Michael Carnahan (Hrdinové a zbabělci) vnáší do příběhu znalost politického prostředí a korumpujících praktik moci, kde vydírání patří k běžným mechanismům prosazování svých zájmů.
Billy Ray (Jak nezískat Pulitzera) osvědčuje vhled do soukolí redakčního zázemí i vývoje situace na mediálním trhu, který se proměňuje pod vlivem on-line zpravodajství, jež rychlostí zprostředkování aktuální informace odsouvá do pozadí tištěné médium.
Ustupující přístup pečlivého profesionalismu, který nechce dopustit, aby byla puštěna do oběhu neověřená kachna nebo kauza ve fázi rozpracování, reprezentuje zemitý redakční pilíř Call. Ten se dostává do nenásilné konfrontace s dravostí mládí v podobě pracovním zápalem oplývající blogerky Delly.
Nad vzájemnou koexistencí nesourodého páru bdí manažerský duch redakce, představovaný strohou šéfredaktorkou Cameron Lynne (Helen Mirren). Cameron musí lavírovat mezi mnohdy odlišnými zájmy zaměstnanců a vydavatelů, honícími se skrze senzace za ziskem. Zároveň se snaží uchránit a obhájit postavení listu deníku The Washington Globe na trhu a neztratit přitom osobnostní i novinářskou integritu.
Poslední ze spoluscénáristů Tony Gilroy zahustil již tak dost spletitou zápletku o střípky konspiračních zvratů, jež se postupně složí ve výslednou mozaiku rozsáhlého spiknutí, prostupujícího hned několika patry vyšetřovaného případu.
Russell Crowe jako zahraniční obdoba Josefa Klímy nebo Janka Kroupy (všimněte si spřízněné podobnosti v ležérním stylu oblékání) ztělesňuje naše představy o neúplatném a neohroženém žurnalistovi, který musí díky své práci často suplovat funkci vyšetřujícího detektiva. Jako štika v rybníce se pohybuje mezi zdroji informací, přicházejícími z podsvětí i z policejních kruhů a svou vůli se nebojí prosazovat proti zájmům korporací, které ovlivňují politické i mediální dění. Pravdu chápe jako bernou minci, o níž se nehandluje a k jejímž kořenům se je nutno někdy dobrat i za cenu osobního nasazení, jež může přinést ohrožení bezpečnosti.
S pivním bříškem, umaštěnými dlouhými vlasy a zváleným sakem nemá daleko k Dudeovi Lebowskému z komedie bratří Coenů. Za ošuntělou vizáží se ale skrývá bystrý mozek, který si utváří kodex profesní cti sám v sobě. A ač může mnohým připadat jako těžkopádný dinosaurus, odmítající technický a společenský vývoj, jeho kouzlo ční právě v starosvětské poctivosti, kořeněné inteligentním humorem a charismatickým vystupováním.