Temné kouty
r. Gilles Paquet-Brenner, Francie 2015
Jedním z nejvýraznějších titulů loňského roku se určitě stal film Davida Finchera Zmizelá. Ten vznikl podle předlohy americké spisovatelky Gillian Flynn. Tato za nedlouho čtyřiačtyřicetiletá autorka, scenáristka a bývalá kritička dosud vydala tři romány. Zmizelá z roku 2012 je tím posledním.
Na debutový thriller Ostré předměty z roku 2006 navázala o tři roky později psychothrillerem Temné kouty. Ten se letos v květnu ve francouzské produkci dočká rovněž filmového zpracování. Režie a scénáře se ujme francouzský tvůrce Gilles Paquet-Brenner (Oslněni sluncem, Klíč k minulosti).
Předlohu časopis Publishers Weekly vyhlásil nejlepší knihou roku a nadchla i Stephena Kinga. Podobně jako v Ostrých předmětech, kde se děj motá kolem vraždy holčičky nebo Zmizelé, v níž se záhadně ztratila manželka, tak i zde stojí v pozadí příběhu smrti dvou dětí - sester a jejich matky.
Hlavní hrdinka vyprávění Libby Dayová v roce 1985 v jejích sedmi letech přežila brutální vyvraždění své rodiny na statku v Kansasu. Na základě její výpovědi byl za vraždu odsouzen její tehdy patnáctiletý bratr Ben (Tye Sheridan), údajný satanista. Jenže o čtvrt století později už si tím, co tvrdila u soudu, tak jistá není.
Okolnosti ji nutí nahlédnout do temných koutů vlastní minulosti a vytáhnout na světlo pravdu. Příběh nahlížíme ze tří perspektiv. Libby nás provází současností, zatímco o vraždách se dozvídáme od jejího bratra a matky Patty (Christina Hendricks). Realita se podobně jako ve Zmizelé skládá z několika verzí, které nám krůček po krůčku odhalují stále více okolností z tehdejšího masakru.
Zpočátku se zdá, že viníkem je podivný bratr Ben, který má záliby v drogách, marihuaně, sexu a satanismu. Je tomu tak ale doopravdy? Gillian Flynn už ve Zmizelé ukázala, že si ráda pohrává nejen s postavami, ale i s čtenářskými a potažmo diváckými jistotami ohledně toho jak máme tyto postavy vnímat.
Dospělá Libby (Charlize Theron) ostatně značně odporuje stereotypu traumatizované hrdinky, již z ní udělala média. Je to zlostná, neurvalá, sebestředná a vypočítavá mrcha, která žije z peněžních darů lidí, kteří přeživší holčičky litovali. Jenže dávný případ upadá v zapomnění, peníze z fondu docházejí a jí hrozí, že si na živobytí bude muset vydělávat prací.
Proto s nadějí, že na své tragické minulosti ještě něco vydělá, přijme nabídku výstředního klubu amatérských kriminalistů, kteří jsou přesvědčeni, že její bratr Ben je nevinný. Pátrá ve své minulosti a hledá odpovědi na otázky.
Vraždil skutečně její bratr Ben (Corey Stoll) a pokud ne, kdo tedy? Je schopna ho po tolika letech vypátrat a dostat tak bratra z vězení? A odpustí ji tento, že ho dostala za mříže? A odpustí on sama sobě, že za mříže dostala případně nevinnou osobu?
Tím, kdo je viníkem a obětí si nebudeme do poslední chvíle jisti, ale podobně jako ve Zmizelé i zde zaznívá kritika senzacechtivých médií, které se v tomto případě rády svezly na vlně paniky ze satanských rituálů.