Je pro liberální Hollywood větším ďáblem Richard Nixon nebo George W. Bush? A platí přímá úměra: Čím horší prezident, tím lepší konspirační thrillery?
Michael Clayton
r. Tony Gilroy, USA 2007
Scenárista ceněné bourneovské trilogie Tony Gilroy režijně debutoval příběhem z prostředí nadnárodních korporací a právnických firem, jež jim za tučnou provizi dělají „ďáblova advokáta“.
Michael Clayton navazuje na linii společenskokritických snímků, které George Clooney jako jeden z producentů filmu přivádí na svět v produkční společnosti Section 8. Tyto filmy sice nemají komerční potenciál Dannyho parťáků, ale herec, režisér a producent George Clooney prostřednictvím nich demonstruje svůj občanský postoj. Po nahlédnutí do prostředí obchodu s drogami (Traffic - nadvláda gangů), ropných zájmů na Středním východě (Syriana) nebo éru mccarthyovského „honu na čarodějnice“ (Dobrou noc a hodně štěstí) se Michael Clayton vydává do oblasti obchodování s právem a spravedlností.
Ústřední hrdina Michael Clayton (George Clooney) je zkušený šíbr ve službách právnické společnosti, která ho zaměstnává jako „čističe“ či likvidátora nahromaděných problémů. Kdysi nadějný státní zástupce přestoupil do kalných vod lukrativní firmy, kde již patnáct let čeká na to, že bude jmenován jejím partnerem.
Nyní máme před sebou unaveného čtyřicátníka, jemuž se rozpadla rodina, nemá čas na syna a pronásledují ho dluhy z neúspěšného podnikání s problematickým bratrem. Nenaplnění v profesním i osobním životě rozpouští po večerech v hazardu, kde utrácí nemalé částky, jež inkasuje od klientů za to, že jejich zločiny odvádí do říše právního zapomnění.
Michael je šedá eminence komplikovaných případů i věcný realista, který si uvykl špinavou práci provádět s naprostou rutinou. Nepostradatelný pro hladké a klidné urovnání případů jako je ten, kdy důležitý klient srazí autem člověka a ujede z místa nehody. Nebo když staršímu kolegovi v soudní síni v nejméně vhodnou chvíli prasknou nervy a začne se svlékat.
Oním kolegou je Arthur Edens (Tom Wilkinson), Claytonův přítel a mentor, pracující již šest let na případu mimosoudního urovnání mezi agrochemickým koncernem a drobnými farmáři, poškozenými jejich výrobkem. Zjistí se ale, že „zázračné“ hnojivo prokazatelně způsobuje rakovinu a Arthur má o tom v ruce důkaz. V důsledku propuknuvší maniodepresivní psychózy se zhroutí a prozře, komu a jakým zájmům to vlastně slouží. V tu chvíli je Clayton svým chlebodárcem poslán přivést kolegu k rozumu dřív, než nechá vyplout na povrch utajované skutečnosti.
Třetí stranu trojúhelníku, mezi náhle procitnuvším a na hranici (částečně předstíraného) šílenství a reality se pohybujícím Arthurem a lhostejným Michaelem tvoří ambiciózní zaměstnankyně žalovaného koncernu U/North Karen Crowderová (Tilda Swintonová). Žena, která nadobro vyslyšela vábení temné strany lidské duše. V kariéře, jež je pro ní alfou a omegou jejího života, stoupá doslova přes mrtvoly. Otázky, pátrající po skutečné vině či spravedlnosti, zná, ale v touze po vlastním profesním prospěchu za každou cenu, si je přestala pokládat.
Tony Gilroy při režii snímku nezapřel své scénáristické kořeny a spíše než na vnějškovou akci se soustřeďuje na charakterovou drobnokresbu a pečlivě budované napětí, vyplývající z interakce ústředních protagonistů. Nedočkáme se žánrových přestřelek ani honiček, ale košatých dialogů a pohrávání si s časovými rovinami, které tříští už tak dosti členěný děj. Což klade nároky na divákovu pozornost.
Film nás pomalu a postupně vtahuje do svého depresivně paranoidního světa, kde neexistují zářivě kladné postavy. Kamera Roberta Elswita vytváří za pomoci kombinace dlouhých tlumených záběrů a detailní perspektivy právě hovořících postav nervní atmosféru ohrožení, nejistoty a strachu.
Příběh (zavánějící lehkým klišé) o právníkovi, jež se rozhodl na poslední chvíli zachránit svou duši a smýt ze sebe všechnu špínu, kterou na sebe za svůj profesní život nanesl, zachraňují výborně napsané charaktery ústředních protagonistů. Prokreslené, nejednoznačné, uvěřitelné, tak jako v běžném životě pohybující se na hranici kladných a záporných hodnotících znamének.
Nečekejte ale drama, kde si to tyto postavy rozdávají v soudní síni, ani obžalobu velkých společností, ale spíše psychologizující ponor do svědomí lidí, kteří jsou dostihnuti tíhou svých činů.
Snímek byl nominován na sedm Oscarů a získal jednoho pro Tildu Swinton coby herečku ve vedlejší roli.
Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách