AVmania.e15.cz

10 nejlepších filmů z vězeňského prostředí

Seznam kapitol
Frajer Luke, Motýlek, Půlnoční expres, Útěk z Alcatrazu, Brubaker, Vykoupení z věznice Shawshank, Zelená míle nebo Prorok. Exkurze za brány věznice, jež víc láme svobodného ducha, než napravuje, začíná.
10 nejlepších filmů z vězeňského prostředí

Filmy s vězeňskou tématikou jsou velkým lákadlem jak pro diváky, tak pro tvůrce. Divák se podívá někam, kde by se za žádných okolností ocitnout nechtěl. Filmaři zde pak nacházejí ideální prostředí pro natočení napínavého snímku.

Z příběhů z vězení všeho druhu se postupem času stal téměř právoplatný filmový subžánr, který zrodil hned několik titulů, jež se právem řadí mezi nejlepší a nejoblíbenější snímky všech dob. Ostatně stačí se podívat, kolik z těchto počinů se objevuje na předních příčkách hodnocení uživatelů v zahraniční (IMDB) nebo domácí (ČSFD) filmové databázi.

Nejčastějším námětem těchto filmů je boj vězňů s despotickým vedením nápravného zařízení, které zneužívá svých pravomocí k tomu, aby odsouzené zlomila. Právě v neochotě nechat se pokořit jakýmkoliv represivním aparátem tkví síla svobodného ducha i těchto symbolických vyprávění, jež mají mnohem univerzálnější platnost než je pouhá výpověď o nespravedlnosti, šikaně, zoufalství a naději lidí, ocitnuvších se za mřížemi.

Velmi oblíbenou zápletkou těchto filmů se zvlášť v šedesátých a sedmdesátých letech stal motiv pečlivě plánovaného útěku z vězení. Nástup těchto útěkářských snímků předznamenalo válečné drama ze zajateckého tábora Velká iluze. Natočil ho v roce 1937 Jean Renoir a v hlavní roli se objevil Jean Gabin.

Novodobou klasikou se pak stala dvojice filmů podle předloh hororového autora Stephena Kinga, jež kongeniálním způsobem adaptoval režisér Frank Darabont. Knižní předlohy a skutečné biografické osudy jsou vůbec něčím, co je pro vězeňské snímky typické.

Ve filmech z posledních let je zase hodně akcentována sociální (Prorok) a politická (Hlad) situace, jež trestance za brány věznice přivedla. Nechte se proto pozvat do míst, kde význam slova humanita nabývá zcela nových rozměrů.

Frajer Luke

r. Stuart Rosenberg, USA 1967

Válečný veterán Luke Jackson (Paul Newman) je za výtržnický přečin, spočívající v ničení parkovacích měřidel, odsouzen ke dvěma letům vězení ve floridském zajateckém táboře. Na nové prostředí si, i přes brutální podmínky, jež v něm panují, celkem rychle zvykne.

Každé ráno pod dohledem dozorců nastupuje do práce na nekonečně dlouhé silnici, podél níž s ostatními spoluvězni v nesnesitelném horku kope příkop. Večer se vězni vracejí zemdlení vyčerpáním do tábora. Kdo si postěžuje na nelidské pracovní podmínky, ocitá se na samotce.

Mezi spoluvězni si Luke svým optimistickým přístupem k životu velmi záhy získá respekt a oblibu a stane se jejich nepsanou autoritou. V jejích očích je frajerem, který se pustil do pěstního zápasu s obávaným vězněm, přezdívaným Tahoun a vyhrál sázku o spořádání padesáti vajec na posezení.

Chod jednotvárně plynoucích dnů se ale pro Luka změní ve chvíli, kdy se dozví, že mu zemřela matka. Zatímco vězni se zachovají ohleduplně, dozorci ho zavřou na samotku. Aby se náhodou nepokusil utéci na její pohřeb. Právě tento necitlivý, bezohledný a svévolný akt mocenské zvůle v něm vyvolá touhu po vzpouře a o útěk se pokusí hned několikrát.

Vězeňské drama vzniklo na motivy novely Donna Pearce. Bylo nominované na čtyři Oscary, z nichž sošku nakonec získal pouze George Kennedy jako herec ve vedlejší roli. Přináší silné téma vzpoury nezdolného lidského ducha proti jakýmkoliv pokusům ho spoutat nebo zlomit ze strany represivního aparátu nebo mocenského systému obecně.

Toto téma se dobře trefilo jak do revolučních nálad konce šedesátých let ve světě, tak silně rezonovalo i při uvádění v tehdejším komunistickém Československu, kde se si do něj diváci dosazovali protiautoritářké konotace. Film zde byl díky cenzorskému zásahu radikálně sestříhán a zbaven „nevhodných“ biblických asociací, které režisér Stuart Rosenberg do filmu nepokrytě implantoval.

Oscarovou nominaci sice modrooký Paul Newman neproměnil, ale jeho tvrdohlavý a stále se usmívající trestanec, který tím pije krev svým dozorcům, se stal ikonickou postavou, na niž prostřednictvím plakátu v pokoji hlavního hrdiny (Edward Norton) odkazuje například Spike Lee ve filmu 25. hodina.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 12 komentářů

Nejnovější komentáře

Ten mi tam taky chybí. krakenax 30. 4. 2014, 08:24
Jeste doporucuji spanelsky snimek Celda 211.… OZ 22. 4. 2014, 15:59
Zapomněli jste tam dát CTIHODNÝ OBČAN. Tent… Leoš 22. 4. 2014, 11:12
Když vězení, tak útěk. A když útěk, tak Velk… Sodobar 21. 4. 2014, 23:43
A kde je třeba Bayova Skála? :) Další filmov… Predator 21. 4. 2014, 21:21
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Avengers: Endgame – první oficiální trailer [video]

Avengers: Endgame – první oficiální trailer [video]

Smrtelné stroje: recenze filmu

Smrtelné stroje: recenze filmu

Města budoucnosti jako motorizovaní predátoři, pohlcující slabší kusy. V Peterem Jacksonem produkované teenagerské dystopii, jejíž ambice stát se sérií zůstanou zřejmě nenaplněny.

Záhada Silver Lake: recenze filmu

Záhada Silver Lake: recenze filmu

Pátrání po zmizelé krásné sousedce proměňuje režisér David R. Mitchell v podvratnou hru s konvencemi žánru filmu noir, plnou popkulturních odkazů, utahování si z konspiračních teorií a lynchovského matení diváků.

3 dny v Quiberonu: recenze filmu

3 dny v Quiberonu: recenze filmu

Na stříbrném plátně zářila tak jasně, až sama vnitřně zcela vyhořela. Empatický portrét krásné herečky s tragickým osudem Romy Schneider, oceněný sedmi německými filmovými cenami Lola.

Creed II – recenze filmu

Creed II – recenze filmu

Rocky Balboa a Ivan Drago se po třiatřiceti letech znovu utkávají v ringu prostřednictvím svých svěřenců. Ve filmu o vině, pomstě, vykoupení a snaze synů vyrovnat se svým otcům i ochotě naplnit jejich očekávání.

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Oni a Silvio: recenze filmu

Oni a Silvio: recenze filmu

Oscarový režisér Paolo Sorrentino na pozadí dekadentních orgií prázdné hýřivosti vykresluje satirický portrét italského premiéra Silvia Berlusconiho a politiků jeho střihu.

Svědkové Putinovi: recenze filmu

Svědkové Putinovi: recenze filmu

Vybrali si ho a pak se nestačili divit. Svědectví o mocenském vzestupu Vladimira Putina a manipulativních praktikách, jež k tomu použil, které léty nabralo na mrazivém kontextu.