AVmania.e15.cz

10 nejlepších filmů z vězeňského prostředí

Seznam kapitol
Frajer Luke, Motýlek, Půlnoční expres, Útěk z Alcatrazu, Brubaker, Vykoupení z věznice Shawshank, Zelená míle nebo Prorok. Exkurze za brány věznice, jež víc láme svobodného ducha, než napravuje, začíná.
10 nejlepších filmů z vězeňského prostředí

Filmy s vězeňskou tématikou jsou velkým lákadlem jak pro diváky, tak pro tvůrce. Divák se podívá někam, kde by se za žádných okolností ocitnout nechtěl. Filmaři zde pak nacházejí ideální prostředí pro natočení napínavého snímku.

Z příběhů z vězení všeho druhu se postupem času stal téměř právoplatný filmový subžánr, který zrodil hned několik titulů, jež se právem řadí mezi nejlepší a nejoblíbenější snímky všech dob. Ostatně stačí se podívat, kolik z těchto počinů se objevuje na předních příčkách hodnocení uživatelů v zahraniční (IMDB) nebo domácí (ČSFD) filmové databázi.

Nejčastějším námětem těchto filmů je boj vězňů s despotickým vedením nápravného zařízení, které zneužívá svých pravomocí k tomu, aby odsouzené zlomila. Právě v neochotě nechat se pokořit jakýmkoliv represivním aparátem tkví síla svobodného ducha i těchto symbolických vyprávění, jež mají mnohem univerzálnější platnost než je pouhá výpověď o nespravedlnosti, šikaně, zoufalství a naději lidí, ocitnuvších se za mřížemi.

Velmi oblíbenou zápletkou těchto filmů se zvlášť v šedesátých a sedmdesátých letech stal motiv pečlivě plánovaného útěku z vězení. Nástup těchto útěkářských snímků předznamenalo válečné drama ze zajateckého tábora Velká iluze. Natočil ho v roce 1937 Jean Renoir a v hlavní roli se objevil Jean Gabin.

Novodobou klasikou se pak stala dvojice filmů podle předloh hororového autora Stephena Kinga, jež kongeniálním způsobem adaptoval režisér Frank Darabont. Knižní předlohy a skutečné biografické osudy jsou vůbec něčím, co je pro vězeňské snímky typické.

Ve filmech z posledních let je zase hodně akcentována sociální (Prorok) a politická (Hlad) situace, jež trestance za brány věznice přivedla. Nechte se proto pozvat do míst, kde význam slova humanita nabývá zcela nových rozměrů.

Frajer Luke

r. Stuart Rosenberg, USA 1967

Válečný veterán Luke Jackson (Paul Newman) je za výtržnický přečin, spočívající v ničení parkovacích měřidel, odsouzen ke dvěma letům vězení ve floridském zajateckém táboře. Na nové prostředí si, i přes brutální podmínky, jež v něm panují, celkem rychle zvykne.

Každé ráno pod dohledem dozorců nastupuje do práce na nekonečně dlouhé silnici, podél níž s ostatními spoluvězni v nesnesitelném horku kope příkop. Večer se vězni vracejí zemdlení vyčerpáním do tábora. Kdo si postěžuje na nelidské pracovní podmínky, ocitá se na samotce.

Mezi spoluvězni si Luke svým optimistickým přístupem k životu velmi záhy získá respekt a oblibu a stane se jejich nepsanou autoritou. V jejích očích je frajerem, který se pustil do pěstního zápasu s obávaným vězněm, přezdívaným Tahoun a vyhrál sázku o spořádání padesáti vajec na posezení.

Chod jednotvárně plynoucích dnů se ale pro Luka změní ve chvíli, kdy se dozví, že mu zemřela matka. Zatímco vězni se zachovají ohleduplně, dozorci ho zavřou na samotku. Aby se náhodou nepokusil utéci na její pohřeb. Právě tento necitlivý, bezohledný a svévolný akt mocenské zvůle v něm vyvolá touhu po vzpouře a o útěk se pokusí hned několikrát.

Vězeňské drama vzniklo na motivy novely Donna Pearce. Bylo nominované na čtyři Oscary, z nichž sošku nakonec získal pouze George Kennedy jako herec ve vedlejší roli. Přináší silné téma vzpoury nezdolného lidského ducha proti jakýmkoliv pokusům ho spoutat nebo zlomit ze strany represivního aparátu nebo mocenského systému obecně.

Toto téma se dobře trefilo jak do revolučních nálad konce šedesátých let ve světě, tak silně rezonovalo i při uvádění v tehdejším komunistickém Československu, kde se si do něj diváci dosazovali protiautoritářké konotace. Film zde byl díky cenzorskému zásahu radikálně sestříhán a zbaven „nevhodných“ biblických asociací, které režisér Stuart Rosenberg do filmu nepokrytě implantoval.

Oscarovou nominaci sice modrooký Paul Newman neproměnil, ale jeho tvrdohlavý a stále se usmívající trestanec, který tím pije krev svým dozorcům, se stal ikonickou postavou, na niž prostřednictvím plakátu v pokoji hlavního hrdiny (Edward Norton) odkazuje například Spike Lee ve filmu 25. hodina.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 12 komentářů

Nejnovější komentáře

Ten mi tam taky chybí. krakenax 30. 4. 2014, 08:24
Jeste doporucuji spanelsky snimek Celda 211.… OZ 22. 4. 2014, 15:59
Zapomněli jste tam dát CTIHODNÝ OBČAN. Tent… Leoš 22. 4. 2014, 11:12
Když vězení, tak útěk. A když útěk, tak Velk… Sodobar 21. 4. 2014, 23:43
A kde je třeba Bayova Skála? :) Další filmov… Predator 21. 4. 2014, 21:21
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.

40 sex symbolů italského filmu

40 sex symbolů italského filmu

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Laura Antonelli, Ornella Muti nebo Monica Bellucci. Největší hvězdy italského filmu poodhalují závoj své nevšední krásy.