AVmania.e15.cz

10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

Čtverec, O těle a duši, Ta, která odešla, Nikdys nebyl, Zabití posvátného jelena, Nemilovaní. Do českých kin míří oceněné filmy z trojice neprestižnějších festivalů Berlinale, Benátky a Cannes.
10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

Filmová událost podzimu je tu. Začíná festival, který do českých biografů uvádí snímky z nejprestižnějších festivalových přehlídek v Berlíně, Benátkách a Cannes. Tři vítězné, dvanáct titulů v hlavní sekci a další významné filmy letošních i loňských ročníků. Ve středu se začaly promítat v pražských kinech Evald a Lucerna, další města budou následovat.

Čtvrtý ročník přehlídky uvede premiérově držitele Zlaté palmy z Cannes, snímek Rubena Östlunda Čtverec, který festival zahájí, film Ildikó Enyedi O těle a duši, který si z Berlína odnesl Zlatého medvěda a držitele benátského Zlatého lva Ta, která odešla filipínského režiséra Lava Diaze.

Kromě vítězných snímků se objeví i další oceněné filmy. Poprvé tak diváci uvidí film francouzského režiséra a scénáristy Robina Campilla 120 BPM, který na festivalu v Cannes vzbudil velký rozruch. Tíživé drama Nemilovaní ruského režiséra Andreje Zvjaginceva, v jehož centru pozornosti stojí rozvádějící se manželský pár a jejich syn, který se stává obětí rozpadajícího se vztahu.

Cenu za scénář z Cannes 2017 si odnesly hned dva snímky, thriller Lynne Ramsey Nikdys nebyl, ve kterém exceluje Joaquin Phoenix a horor Zabití posvátného jelena nejznámějšího představitele podivné řecké vlny Jorgose Lanthimose s Nicole Kidman a Colinem Farrellem v hlavních rolích.

V nabitém programu se objeví i nekompromisní alegorie současného Ruska Krotká od běloruského solitéra Sergeje Loznici, která vznikla podle Dostojevského předlohy. Stejně jako drama Valesky Grisebach Western o obyčejných lidech, střetu jejich kultur a schopnosti porozumět beze slov.

Asi nejextravagantnější kousek z letošního Be2Can je Dumontův muzikál Janička, ve kterém režisér nechává zpívat osmiletou Janu z Arku o tom, jak nemožné je dále snášet násilí páchané na francouzské půdě Angličany během stoleté války.

Be2Can Distribution, která je organizátorem přehlídky, uvede nejen své tituly, ale i filmy dalších distribučních společností Artcam a Aerofilms. LGBT drama Sebastiána Lelio Fantastická žena (Artcam) a dechberoucí drama Fatiha Akina Odnikud (Aerofilms) s vynikající Diane Kruger, která si za roli ženy toužící po pomstě a spravedlnosti zároveň, odnesla cenu pro nejlepší herečku z letošního Cannes.

Božský Sorrentino, tak je pojmenovaná historicky první česká kompletní retrospektiva Paola Sorrentina, která nabídne všech sedm jeho filmů. V doprovodném programu budou přednášky, věnované nejen Paolu Sorrentinovi, ale i přednímu ruskému filmaři Andreji Zvjagincevovi a švédskému konceptualistovi Rubenu Östlundovi. Připraveny jsou rovněž debaty o životě s AIDS, současném Rusku či střetu klasické kino distribuce s Netflixem, tedy placeným poskytovatelem filmů na internetu.

Přehlídka poběží od 4. - 10. října v pražských kinech Lucerna, Evald a Světozor, od 12. - 18. října v Plzni, Olomouci, Ostravě a Zlíně. To nejlepší z přehlídky přinesou festivalová echa, která zamíří do dalších 13 měst. Kompletní program najdete na adrese www.be2can.eu/.

V kinech budou mít vítězné filmy z Cannes a Benátek Čtverec a Ta, která odešla premiéru příští týden, spolu s kafkovským podobenstvím Krotká. Německý Western od producentů komediálního hitu Toni Erdmann pak na konci října.

Rodinný horor Zabití posvátného jelena, Stříbrným medvědem za scénář na Berlinale oceněná Fantastická žena a do prostředí aktivismu ve Francii v době, kdy narůstaly počty obětí nemoci AIDS, vtahující 120 BPM, uvidíme v kinech v listopadu.

Další dva snímky se objeví v distribuční síti až v příštím roce. Jde o rodinné drama Nemilovaní Andreje Zvjaginceva, které má premiéru v lednu, na brutální procedurální thriller Nikdys nebyl s Joaquinem Phoenixem si počkáme do dubna. Jediný snímek, který už si premiéru odbyl před festivalem a to před čtrnácti dny, je ten vítězný z letošního Berlinale O těle a duši.


Čtverec

r. Ruben Östlund, Švédsko / Dánsko, 2017

Hlavní cenu, Zlatou palmu, si z Cannes odnesla černá absurdní komedie třiačtyřicetiletého švédského režiséra Rubena Östlunda. Tvůrce filmů Incident v bance, Hra a Vyšší moc v ní přichází se satirou na současné umění a prostředí uměleckých kruhů.

Christian (Claes Bang) je kurátor, který pracuje v Muzeu moderního umění, které sídlí v sousedství švédského královského paláce. Úspěšný, atraktivní, rozvedený otec dvou dcer naplňuje ideál vzdělaného městského liberála, který se snaží citlivě vnímat aktuální společenské problémy.

S nimi souzní i chystaná prestižní výstava konceptuálního umění, které vévodí instalace čtverce 4 x 4 metry ve veřejném prostoru. Čtverce, v němž platí pravidla absolutní rovnosti, solidarity a tolerance. Jak ale takovou myšlenku prodat v mediálně přehlceném a roztěkaném prostředí, které žije především virálními událostmi?

Zatímco marketingoví experti vymýšlejí různé strategie, Christianovi kdosi ukradne mobilní telefon. A on ve snaze získat ho zpět vymyslí s kolegou odvetnou akci, díky níž se ocitá v čím dál bizarnějších situacích. Roztočí tak nevědomky spirálu událostí, které zpochybní nejen jeho osobní kvality a výstavu, ale i postavení instituce, kterou reprezentuje.

Östlund v své „konceptuální tragikomedii“ s mnoha významy a podněty k zamyšlení rozvíjí situaci, jak katastrofálně může skončit reklamní kampaň na výstavu, jež měla jejím divákům poskytnout symbolický prostor, aby se mohli svobodně vyjádřit k jakémukoliv tématu, jež hýbe současnou společností. Příkladem budiž uprchlická krize.

Skrze postavu narcistního a egoistického kurátora, který se prezentuje jako sociálně cítící liberál, ale jeho chování a jednání ho usvědčuje z povýšeného pokrytectví, režisér s potměšilostí sobě vlastní konfrontuje liberální hodnoty s nedostatkem lidské empatie. Od umění a možnosti jeho zneužití k mediálnímu cirkusu se tak dostává k široké metafoře společnosti, zmítané mezi sobectvím a altruismem.

Zkoumá hranice společenské tolerance, politické korektnosti i umělecké svobody v ní a upozorňuje na problematiku následování společných hodnot, nad nimiž panuje jen zdánlivá všeobecná shoda. Östlund na filmu spolupracoval s muzeem designu ve švédském Värnamu, jež podobný prostor k diskusi svým návštěvníkům skutečně v roce 2015 poskytlo. 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Po čem muži touží: recenze filmu

Po čem muži touží: recenze filmu

Variace na komediální hit Po čem ženy touží, která stojí a padá na fyzické klauniádě Anny Polívkové. Nohy jí podráží stereotypní nahlížení na role mužů a žen ve společnosti i v partnerských vztazích.

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.