AVmania.e15.cz

10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

Čtverec, O těle a duši, Ta, která odešla, Nikdys nebyl, Zabití posvátného jelena, Nemilovaní. Do českých kin míří oceněné filmy z trojice neprestižnějších festivalů Berlinale, Benátky a Cannes.
10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

Filmová událost podzimu je tu. Začíná festival, který do českých biografů uvádí snímky z nejprestižnějších festivalových přehlídek v Berlíně, Benátkách a Cannes. Tři vítězné, dvanáct titulů v hlavní sekci a další významné filmy letošních i loňských ročníků. Ve středu se začaly promítat v pražských kinech Evald a Lucerna, další města budou následovat.

Čtvrtý ročník přehlídky uvede premiérově držitele Zlaté palmy z Cannes, snímek Rubena Östlunda Čtverec, který festival zahájí, film Ildikó Enyedi O těle a duši, který si z Berlína odnesl Zlatého medvěda a držitele benátského Zlatého lva Ta, která odešla filipínského režiséra Lava Diaze.

Kromě vítězných snímků se objeví i další oceněné filmy. Poprvé tak diváci uvidí film francouzského režiséra a scénáristy Robina Campilla 120 BPM, který na festivalu v Cannes vzbudil velký rozruch. Tíživé drama Nemilovaní ruského režiséra Andreje Zvjaginceva, v jehož centru pozornosti stojí rozvádějící se manželský pár a jejich syn, který se stává obětí rozpadajícího se vztahu.

Cenu za scénář z Cannes 2017 si odnesly hned dva snímky, thriller Lynne Ramsey Nikdys nebyl, ve kterém exceluje Joaquin Phoenix a horor Zabití posvátného jelena nejznámějšího představitele podivné řecké vlny Jorgose Lanthimose s Nicole Kidman a Colinem Farrellem v hlavních rolích.

V nabitém programu se objeví i nekompromisní alegorie současného Ruska Krotká od běloruského solitéra Sergeje Loznici, která vznikla podle Dostojevského předlohy. Stejně jako drama Valesky Grisebach Western o obyčejných lidech, střetu jejich kultur a schopnosti porozumět beze slov.

Asi nejextravagantnější kousek z letošního Be2Can je Dumontův muzikál Janička, ve kterém režisér nechává zpívat osmiletou Janu z Arku o tom, jak nemožné je dále snášet násilí páchané na francouzské půdě Angličany během stoleté války.

Be2Can Distribution, která je organizátorem přehlídky, uvede nejen své tituly, ale i filmy dalších distribučních společností Artcam a Aerofilms. LGBT drama Sebastiána Lelio Fantastická žena (Artcam) a dechberoucí drama Fatiha Akina Odnikud (Aerofilms) s vynikající Diane Kruger, která si za roli ženy toužící po pomstě a spravedlnosti zároveň, odnesla cenu pro nejlepší herečku z letošního Cannes.

Božský Sorrentino, tak je pojmenovaná historicky první česká kompletní retrospektiva Paola Sorrentina, která nabídne všech sedm jeho filmů. V doprovodném programu budou přednášky, věnované nejen Paolu Sorrentinovi, ale i přednímu ruskému filmaři Andreji Zvjagincevovi a švédskému konceptualistovi Rubenu Östlundovi. Připraveny jsou rovněž debaty o životě s AIDS, současném Rusku či střetu klasické kino distribuce s Netflixem, tedy placeným poskytovatelem filmů na internetu.

Přehlídka poběží od 4. - 10. října v pražských kinech Lucerna, Evald a Světozor, od 12. - 18. října v Plzni, Olomouci, Ostravě a Zlíně. To nejlepší z přehlídky přinesou festivalová echa, která zamíří do dalších 13 měst. Kompletní program najdete na adrese www.be2can.eu/.

V kinech budou mít vítězné filmy z Cannes a Benátek Čtverec a Ta, která odešla premiéru příští týden, spolu s kafkovským podobenstvím Krotká. Německý Western od producentů komediálního hitu Toni Erdmann pak na konci října.

Rodinný horor Zabití posvátného jelena, Stříbrným medvědem za scénář na Berlinale oceněná Fantastická žena a do prostředí aktivismu ve Francii v době, kdy narůstaly počty obětí nemoci AIDS, vtahující 120 BPM, uvidíme v kinech v listopadu.

Další dva snímky se objeví v distribuční síti až v příštím roce. Jde o rodinné drama Nemilovaní Andreje Zvjaginceva, které má premiéru v lednu, na brutální procedurální thriller Nikdys nebyl s Joaquinem Phoenixem si počkáme do dubna. Jediný snímek, který už si premiéru odbyl před festivalem a to před čtrnácti dny, je ten vítězný z letošního Berlinale O těle a duši.


Čtverec

r. Ruben Östlund, Švédsko / Dánsko, 2017

Hlavní cenu, Zlatou palmu, si z Cannes odnesla černá absurdní komedie třiačtyřicetiletého švédského režiséra Rubena Östlunda. Tvůrce filmů Incident v bance, Hra a Vyšší moc v ní přichází se satirou na současné umění a prostředí uměleckých kruhů.

Christian (Claes Bang) je kurátor, který pracuje v Muzeu moderního umění, které sídlí v sousedství švédského královského paláce. Úspěšný, atraktivní, rozvedený otec dvou dcer naplňuje ideál vzdělaného městského liberála, který se snaží citlivě vnímat aktuální společenské problémy.

S nimi souzní i chystaná prestižní výstava konceptuálního umění, které vévodí instalace čtverce 4 x 4 metry ve veřejném prostoru. Čtverce, v němž platí pravidla absolutní rovnosti, solidarity a tolerance. Jak ale takovou myšlenku prodat v mediálně přehlceném a roztěkaném prostředí, které žije především virálními událostmi?

Zatímco marketingoví experti vymýšlejí různé strategie, Christianovi kdosi ukradne mobilní telefon. A on ve snaze získat ho zpět vymyslí s kolegou odvetnou akci, díky níž se ocitá v čím dál bizarnějších situacích. Roztočí tak nevědomky spirálu událostí, které zpochybní nejen jeho osobní kvality a výstavu, ale i postavení instituce, kterou reprezentuje.

Östlund v své „konceptuální tragikomedii“ s mnoha významy a podněty k zamyšlení rozvíjí situaci, jak katastrofálně může skončit reklamní kampaň na výstavu, jež měla jejím divákům poskytnout symbolický prostor, aby se mohli svobodně vyjádřit k jakémukoliv tématu, jež hýbe současnou společností. Příkladem budiž uprchlická krize.

Skrze postavu narcistního a egoistického kurátora, který se prezentuje jako sociálně cítící liberál, ale jeho chování a jednání ho usvědčuje z povýšeného pokrytectví, režisér s potměšilostí sobě vlastní konfrontuje liberální hodnoty s nedostatkem lidské empatie. Od umění a možnosti jeho zneužití k mediálnímu cirkusu se tak dostává k široké metafoře společnosti, zmítané mezi sobectvím a altruismem.

Zkoumá hranice společenské tolerance, politické korektnosti i umělecké svobody v ní a upozorňuje na problematiku následování společných hodnot, nad nimiž panuje jen zdánlivá všeobecná shoda. Östlund na filmu spolupracoval s muzeem designu ve švédském Värnamu, jež podobný prostor k diskusi svým návštěvníkům skutečně v roce 2015 poskytlo. 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Oni a Silvio: recenze filmu

Oni a Silvio: recenze filmu

Oscarový režisér Paolo Sorrentino na pozadí dekadentních orgií prázdné hýřivosti vykresluje satirický portrét italského premiéra Silvia Berlusconiho a politiků jeho střihu.

Svědkové Putinovi: recenze filmu

Svědkové Putinovi: recenze filmu

Vybrali si ho a pak se nestačili divit. Svědectví o mocenském vzestupu Vladimira Putina a manipulativních praktikách, jež k tomu použil, které léty nabralo na mrazivém kontextu.

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Duchařská komedie se potkává s detektivkou v rodinné vánoční podívané režiséra Jana Pachla podle předlohy Marie Poledňákové, v níž se režisér snaží být víc „poledňákovský“ než ona sama.

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Reflexe 22. ročníku festivalu dokumentárních filmů, který se na týden promění v místo, kde je nejen radost Myslet filmem, ale i vnímat všechny ty přesahy, které festival nabízí směrem k dění nejen v naší společnosti.

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Oslava hudebního génia skupiny Queen a jejího frontmana Freddieho Mercuryho, jehož divokému, hédonistickému způsobu života tvůrci staví až příliš uhlazený a nekontroverzní pomník.

Climax: recenze filmu

Climax: recenze filmu

Halucinogenní peklo, v němž účastníci tanečního soustředění pod vlivem negativních emocí a kolektivní paranoie odhazují civilizační návyky a zábrany. Ve filmu provokatéra Gaspara Noého, režiséra filmu Zvrácený.

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Důvěrná tajemství, která se mohou obrátit proti vám. Paul Feig z rozkrývání třináctých komnat vytěžil napínavý a současně zábavný thriller, plný nečekaných zvratů, který jde ve stopách filmů Zmizelá a Dívka ve vlaku.