AVmania.e15.cz

10× nejlepší filmové fantazijní alternativní světy

V kůži Johna Malkoviche, Faunův labyrint, Pevné pouto, Alenka v říši divů, Sucker Punch. Vítejte ve světě nezměrné imaginace, kde se stírá hranice mezi snem a realitou.
10× nejlepší filmové fantazijní alternativní světy

Román Alenka v říši divů anglického spisovatele, matematika a logika Lewise Carrolla (1832-1898) vyšel v roce 1865. I po 150 letech stále přitahuje pozornost nejen čtenářů a literárních vědců, ale i filmových tvůrců.

Těm fantazijní motiv paralelního, alternativního, převráceného nebo zrcadlového vnímání světa slouží nejen k demonstraci síly jejich vlastní imaginativnosti, ale i k hledání toho, jak symbolický rozměr díla rozvést do surrealisticky rozostřeného tvaru někde na pomezí snu a reality.

Pokusy o zfilmování Alenčina dobrodružství v říši divů se táhnou celými dějinami kinematografie. S první adaptací knihy přišel Cecil M. Hepworth v osmiminutovém krátkometrážním snímku z roku 1903. S tou zatím poslední se v roce 2010 přihlásil Tim Burton svým 3D disneyovským spektáklem.

Evokovat prožitek dětství s jeho nezměrnou fantazií chtěl i čelný představitel českého surrealismu Jan Švankmajer ve svém díle Něco z Alenky (1988), které zaznamenalo značný ohlas v zahraničí a k němuž se hlásí jako k jednomu ze svých inspiračních vzorů třeba montypythonovský režisér Terry Gilliam.

Není žádným tajemstvím, že původní Alenka obsahuje množství vývojových, psychologických a sexuálních podtextů, které vypovídají hodně o skrytých přáních autora knihy a s nimiž filmaři pak dále pracovali. Propad králičí norou se stal zavedenou metaforou pro přenos do jiné reality, ať už jde u tu iluzivní, halucinační nebo mediální.

S motivem fantaskní krajiny dětské představivosti se setkáváme i v novince Brada Birda Země zítřka, která vstupuje tento týden do našich kin a jejíž recenzi vám přineseme. A rovněž tak ve velké části z vybrané desítky filmů, které nás zvou do světů, jejichž uchopení se vzpírá přísně racionální zkušenosti.


V kůži Johna Malkoviche

r. Spike Jonze, USA 1999

Přáli jste si někdy vidět svět očima jiného člověka? Nebo se alespoň na chvíli stát někým jiným? V celovečerním debutu amerického režiséra Spikea Jonzeho (Adaptace, Max a maxipříšerky), který si loni odnesl Oscara za scénář k filmu Ona, se vám to splní.

Známý tvůrce reklamních spotů a videoklipů (Beastie Boys, Björk, Fatboy Slim, Chemical Brothers, R.E.M.) se ve své prvotině spojil se scenáristou Charlie Kaufmanem, který tímto filmem rovněž debutoval. Kaufman byl za něj nominován na hned tři hlavní výroční ceny, tedy Zlatý glóbus, Oscara a britskou BAFTU, přičemž proměnil tu poslední.

Hlavně si ale vydobyl renomé jednoho z nejoriginálnějších scenáristů Hollywoodu, což potvrdil v následných snímcích Slez ze stromu, Milujte svého zabijáka, Adaptace, Věčný svit neposkvrněné mysli nebo Synecdoche, New York, který i režíroval.

V kůži Johna Malkoviche spolu s Jonzem vytvořil temnou, fantaskní komedii, blízkou svou poetikou filmům Terryho Gilliama. Etické otázky, spojené v žánru sci-fi s motivem virtuální reality, dotáhl do absurdní podoby zkoušky vlastní identity jednajících postav.

K podivné proměně přiměl všechny čtyři hlavní protagonisty. John Cusack hraje se zarostlým obličejem, Cameron Diaz bez zkrášlujícího make-upu, Catherine Keener se objevuje v nezvyklé roli ženy-vampa a John Malkovich se převtěluje do lehce nadsazené, parodicky pojaté variace sebe sama. Do hry zapojuje i marionety, jež svou podobou vytvářejí alter ego lidským představitelům.

Hlavní hrdina Craig Schwartz (John Cusack) je totiž loutkoherec. Talentovaný, ale většinu času bez peněz. Což se neblaze podepisuje na jeho desetiletém manželství s Lotte (Cameron Diaz), jež pracuje v obchodě s domácími mazlíčky. Těmi je doslova posedlá, zajímá se o jejich psychologické problémy a k neradosti sousedů si je i nosí domů.

Lotte nutí svého muže, aby si našel spořádanou práci, což vyústí v to, že se nechá zaměstnat jako úředník ve společnosti LesterCorp. Ta se nachází v sedmém a půltém patře kancelářské budovy na Manhattanu, kde chodí všichni sehnutí.

Během zaškolování se seznámí s krásnou a záhadnou Maxine Lund (Catherine Keener), která se pro něj stane od prvního pohledu obsesí. U Maxine nemá nicméně žádnou šanci. Tedy do chvíle, než ve své kanceláři objeví za skříňkou s registračními kartami malé dveře. Otevře je a vleze do zdánlivě neškodně vypadající díry.

Craig objevil portál do jedinečné mysli Johna Malkoviche. Najednou vidí, slyší a cítí, to co on, ale tento úkaz trvá pouhých patnáct minut. Samotný fakt tohoto objevu značně zvyšuje jeho šance u nedostupné kolegyně. Ta se spolu s ním rozhodne z něj učinit živnost. Vypečení podnikatelé začnou prodávat patnáctiminutové pobyty „V kůži Johna Malkoviche" za 200 dolarů a také sami vzrušující „cestování" vyzkoušejí.

A nejen oni. Lotte se v Malkovichově mysli zalíbí natolik, že se chce stát mužem. Maxine, která se tímto prostřednictvím chtěla stát hercovou milenkou, je zas přitahována možností, že by jí magický kanál umožnil milovat se s Lotte. Stopětiletý šéf firmy v něm vidí cestu ke své nesmrtelnosti.

Tvůrci nápad se surrealistickou cestovkou proměnili do podoby intelektuální pohádky s kafkovskou atmosférou, již ocení všichni ti, kteří od filmu očekávají jedinečnost a originalitu.

Předchozí KAPITOLY Následující


celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

a ješte zapoměli na skvělý a jedinečný , i A… Moucha 25. 5. 2015, 07:14
mě to připadá na vogona.... Don't panic! Moucha 25. 5. 2015, 07:12
Řekl bych že prase. Trashman 24. 5. 2015, 23:14
Kapitoly? Co to stvořilo za diletanta? :-)) aweawe 24. 5. 2015, 12:28
přidal bych Letopisy Narnie steelrock 24. 5. 2015, 01:39
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Escobar: recenze filmu

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

Ghost Stories: recenze filmu

Ghost Stories: recenze filmu

Britská hororová antologie tří duchařských příběhů, spojených jedním rámcovým, odhaluje psychologický základ zdánlivě nevysvětlitelných nadpřirozených případů.

Já, Simon: recenze filmu

Já, Simon: recenze filmu

Feel-good movie a gay varianta oblíbených romantických teenagerských komedií nabízí pozitivní pohled do světa, jemuž vládne tolerantní a liberální duch.

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

Bird, Great Balls of Fire!, The Doors, Ray, Walk the Line, Control, Edith Piaf, Serge Gainsbourg, Get On Up - Příběh Jamese Browna, Nico, 1988. Nejslavnější muzikanti na filmovém plátně.

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Upínání se k nepřítomnému otci, špatná komunikace v rodině, milosrdná lež a ztráta iluzí díky ní. Adaptace předlohy Petry Soukupové, oceněné Magnesiou Literou jako Kniha roku.

40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Zlodějská „rodina“ ze supermarketu, černošská infiltrace do Ku-Klux-klanu, romance ze světa, rozděleného studenou válkou, taneční drogový trip nebo masové vraždy jako umění. To nejlepší z Cannes brzy i v našich kinech.